LejonSa skrev 2018-12-02 19:18:06 följande:
Ja, vi är inte superlånga. Jag 1,60 och maken kring 1,78 typ. Vi justerade lutningen på den och det hjälpte lite. Tog den till Babyproffsen igen men jag tror faktiskt de monterar den för nära ryggen. Det är minst 15-20 cm till till handskfacket. Men de menar på att det är enda sättet att montera den. Men hade bara stolen ?dragits? 5-10 cm mot panelen så hade iaf min man sett sidospegeln. Jag hade sett lite.
Dessutom tycker jag att sättet den är monterad på nu ger på tok för lite benutrymme. Vet att barnen slutligen får åka med böjda ben men i detta fall känns det nästan värdelöst att jag köpt en bakåtvändstol. För han lär få sitta i skräddarställning o knäna lär möta ryggen. Har inte hunnit testa honom i den nu när vi justerat den. Men han är strax under 100 cm o 3 år och 4 mån. Bör och ska åka baklänges ett bra tag till.
Nu har jag ändå varit hos proffsen o fått den kollad osv. Men känns inte som den borde vara såhär. Alla rekommendationer ute har talat för denna stol. Kompakt o passar i de flesta bilar osv. Vi har en BMW 5 serie.
Den får inte luta mot framsätet alt. handskfacket men nog låter 15-20 cm som att det borde gå att sätta den närmare.
Benutrymmet borde i viss mån kunna regleras med lutningen av stolen, jag håller med om att han ska åka bakåtvänd än ett antal år.
Nu vet jag inte om det fungerar men det kan vara värt att kontrollera om det går att montera en extra spegel längre fram vid motorhuven på högersida.
BMW 5 serie är bra och säkra bilar

, frågan om ni skulle åka till bilhandlaren och se om det finns några tankar på bra lösningar.