Inlägg från: FreshLinen |Visa alla inlägg
  • FreshLinen

Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)

Förstår hur du resonerar, och hur frustrerande det är för dig, men jag håller med din sambo. Man kan aldrig dela lika i samboskap. Ju snabbare du inser det desto snabbare kan du släppa och gå vidare.
    jag kan ofta störa mig på småköp jag gör men som min sambo aldrig betalar för. han har också kvar sin lägenhet som han betalar för men bor hos mig, i min lght som jag betalar allt på. Han betalar aldrig för tvättmedel, toapapper, rengöringsprodukter eller kattmat. Hans mat är mycket dyrare än min. Han käkar mängder med godis som jag betalar indirekt för. Vi tar varsin påse men han äter upp bådas.
    Saker som kan reta gallfeber på en men som ändå aldrig går att dela upp rättvist. Finns mycket som är mer värt att reta upp sig över. Finns d inte nu så kommer det snart.

• FreshLinen
    BeautifulLiz skrev 2018-12-03 05:16:04 följande:

Oj, hur står du ut?

Varför låter du honom utnyttja dig så förtvivlat?

Om alla män var som din och ts kille, ja då vore jag iallafall jag hellre singel.

Jag har accepterat det. Och istället får han betala annat så det jämnar ut sig. Men för mig handlar det mer om principen än pengarna. Om man ber nån att handlaeller hjälpa till med nått så är det självklart för mig att erbjuda betalning. Så funkar inte min sambo eller hans familj. Om det är rätt eller fel är nog upp till var och en.

I hans familj hjälper alla varandra och betalar inget sinsemellan oavsett vad d handlar om.

Är nog en värdering egentligen. Och jag tycker som sagt att ts sambo har rätt i att han inte vill betala på hennes billån när hon ser på hans tv utan att betala.

Sen förstår jag inte hur elräkningen kan bli dubbelt för att en till bor där. Dom använder väl samma lampa liksom. Drar hans rakapparat en massa ström?! Fattar inte.
  • FreshLinen

Det är nog

BeautifulLiz skrev 2018-12-03 06:07:46 följande:

Fast det är stor skillnad på att köra, dessutom mest småsträckor, med en bil med tanke på värdeminskningen. Bilar brukar man dessutom byta ut emellanåt och då är det bättre med färre mil och mindre slitage.

En tv brukar man väl behålla tills den går sönder eller tills man av någon anledning vill ha en annan. En tv är inget som byts in och värderas på samma sätt.

I den situationen hade jag sagt att han kan behålla sin tv, jag kan se det lilla jag vill på datorn. Så får bilen också vara ifred. Ts har till och med berättat att hon slutat ta bilen till jobbet för att inte slita på den i onödan, och sen ska hennes latmask till karl köra en kartong 300 METER för att han inte orkar gå!

Det där med elen tycker jag också är konstigt. De får väl jämföra och se hur mycket billigare hans elräkning blivit sedan han flyttade in hos ts. Den mellanskillnaden inte bara bör, utan SKA, han betala.

Det är nog precis sånna här diskussion ts har med sin man. Och dom kommer ingen vart så du och jag har framfört våra åsikter men troligtvis inte tillfört ett skit i tråden ändå!

Hade varit skönt att bara kunna ställa krav hela tiden men aldrig förvänta sig att behöva göra något själv..
  • FreshLinen
    Mongoliet skrev 2018-12-03 09:11:17 följande:

När jag läste ts insåg jag att jämfört med detta så har jag aldrig någonsin haft ett relationsproblem i hela mitt liv.

Inte nån relation heller kanske.. ;)
  • FreshLinen

Du får tolka som du vill. Behöver ju inte nödvändigtvis ta det personligt. Jag känner inte dig.

fjanten skrev 2018-12-03 07:02:30 följande:

Får jag bara fråga en sak? Den sista meningen du skriver i det citerade inlägget, vad menar du med den?

• FreshLinen

Förstår inte varför det skulle vara svårt att tolka och förstå.

Det finns folk som gärna ställer krav men när det kommer till dom själva så står dom som frågetecken.

Många sambos lever ojämnt. Ena betalar mycket mer ön den andra. Hos vissa är det bara ena som sköter hushållet och skulle det vara stökigt en dag så är det den som aldrig städar själv som kommer med krav om hur det ska se ut. Klassiskt!

fjanten skrev 2018-12-03 16:41:32 följande:

Jo, fast det var din tolkning som var intressant här. Hur du tycker att det rör TS (?) eller vad du menade med den meningen?

• FreshLinen

Håller delvis med.

Jag är själv en sån som alltid ställer upp, alltid hjälper till, inte rädd för att skita ner mig.

Knystar aldrig om pengar eller tjönster men betalar alltid om någon handlat till mig.

Jag älskar att ge bort gåvor.

Tyvärr så är det ytterst sällan som jag får något tillbaka. Nu har jag börjat ställa krav. Responsen blev som förväntat-folk blev förvånade och tysta.

Deceree1 skrev 2018-12-04 02:51:48 följande:

Livet är alldeles för kort för att man ska bråka om petitesser. Om man är generös och givmild behöver man inte ha ågren när man ligger på sin dödsbädd. En smula ödmjukhet är något man får igen. Karma.

• FreshLinen
    Mongoliet skrev 2018-12-04 11:17:53 följande:

Tror nog att alla från första början tyckte att sambon var den snåle. Tänker mest att vill man verkligen ha en relation där det diskuteras brinn-tid på TV:n, el-åtgång mm. Där någonstans hade jag nog gett upp.

Jag uppfattade som att ts var den som började med att vilja ta betalt för slitage för bilen. Därefter la sig sambon på hennes nivå och menade att det var slitage på hans tv som hon inte betalade för.

En relation ska inte gå ut på att utnyttja varandra. Däremot nyttja på ett sätt som gynnar båda parter.

Om ts sambo utnyttjar henne så förstår jag att hon blir ?snål?. Jag har blivit utnyttjad flera år och vet mycket väl hur det är. Ändå måste det någonstans finnas en gräns för vad man kan förvänta sig ta betalt för.

Om elräkningen är dubbelt nu så tycker jag snarare att det borde vara en större issue än en bil som kostar precis lika mycket nu som innan han kom in i bilden.

Slitaget på lägenheten? Det finns hur mycket som helst att påpeka im man ska vara petig.
  • FreshLinen
    Jamesdio skrev 2018-12-04 13:30:14 följande:

Nej, värdeminskningen är en kostnad som blir högre när sambon utnyttjar bilen istället för att den står stilla. Den kostnaden syns inte nu utan först när ts vill byta bil och då får ut mindre för den. Bränslekostnad är inte det enda man har i förbrukningskostnad dessutom. Kanske lite olja, spolarvätska, däck, bromsbelägg mm som kommer gå åt i en snabbare takt och blir en förhöjd kostnad för ts. Plus allmänt slitage som gör att de dyrare reparationerna kommer tätare.

En bil mår inte bra av att stå hela tiden heller.

Vad är billigast då. Köra regelbundet o riskera slitage eller låta batteriet dö och gummit torka så man måste köpa nytt?

Du och jag kan diskutera detta i evigheter och ändå inte vara överrens. Ännu en gång så handlar det om värderingar, oftast hemifrån och hur man är uppväxt.

Kan man inte komma överrens så får man antingen lära sig att acceptera hur den andre vill ha det eller så får man försöka kompromissa. Annat alternativ finns inte i detta läget. Ts kommer aldrig att bli nöjd om han inte betalar.
Svar på tråden Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)