• Deceree1

Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)

Jag har aldrig någonsin tagit betalt för att nån sambo har lånat bilen. Är det en långresa så tankar han den. Inte heller har min sambo tagit betalt för att jag har lånat bilen heller. Ibland har bara jag haft bil. Senaste åren har bara han haft bil. Nu har jag köpt en egen o vi lånar av varann.

• Deceree1

Om det tar slut så ska väl du ha bilen eftersom det är din och den står på dig. Då är det självklart tycker jag att du betalar det som rör bilen. Självklart betalar man soppan om man lånar en bil men omkostnader för bilen ska du betala tycker jag.

• Deceree1
    PH76 skrev 2018-12-02 10:30:31 följande:

Jag skulle aldrig ta betalt av sambo, familj, eller vän. Jag förutsätter att de kommer att fylla på bränsle om det varit en långkörning (typ över 10 mil).

Sådana småaktigheter blir bara jobbig i längden.

Absolut! Jag håller med dig.
  • Deceree1
    SGTM skrev 2018-12-02 11:07:04 följande:

Jag blir inte sur, snarare förvirrad då ingen i min omgivning resonerar annorlunda gentemot mig i denna frågan men han gör.

Och jag är inte sur för att han inte betalar för mitt boende, då vi var överens om det från början. Skillnaden blir ju dock att jo, elförbrukningen har dubblats. Han har en dator som han sitter på mycket, vi lagar mer mat och det går åt mer tvätt (egen tvättmaskin i lägenheten).

Han resonerar att vi kör varannan gång på allting, restaurangbesök och liknande. Dock, när vi inte bodde ihop och skulle köpa hem hämtmat så fick jag åka och hämta, för jag har bil. Så jag betalade 8 av 10 gånger, minst. Han ansåg dock att det går på ett ut.

Elen kan väl inte fördubblas för att en person flyttar in? Kyl och frys och lampor och annat drar ju precis lika mycket även om en till flyttar in. Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang.
  • Deceree1
    SGTM skrev 2018-12-03 23:02:17 följande:

Jag har inte bett om betalt för omkostnader. Läs tråden ordentligt innan du uttalar dig.

Jo du vill ju ha betalt för allt som rör bilen ju. Är det skatten? Däck? Bensin? Reservdelar? Försäkringen?

Bilen står väl på dig? Under några år hade inte sambon bil men jag hade bil. Jag kunde gå till mitt jobb. För honom va det längre. Så han fick ta bilen. Sen va det han som hade bil ett par år men inte jag. Då lånade jag bilen ibland. Nu har vi varsin.
  • Deceree1

Livet är alldeles för kort för att man ska bråka om petitesser. Om man är generös och givmild behöver man inte ha ågren när man ligger på sin dödsbädd. En smula ödmjukhet är något man får igen. Karma.

• Deceree1
    Persikaplommon skrev 2018-12-04 17:39:01 följande:

Så enkelt är det inte.

Livet är alldeles för kort för att slösa på falska vänner och snyltare som endast vill umgås med en så länge man är generös och givmild.

Att man väljer bort människor som bara tar och aldrig ger beror oftast inte på den ekonomiska biten , utan vilken typ av människor man vill umgås med.

Precis som FreshLinen skriver är vanligt att man får ingenting tillbaka , och många blir dumpade om man inte har mer att ge.

Det kanske är lätt för mig att säga då jag inte har råkat ut för det :))
Svar på tråden Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)