Inlägg från: Anonym (Charter-Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Charter-Anna)

Restips för trygghetsnarkoman

Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 18:20:05 följande:

Tack!
    Finns det någon resa där det möter en guide vid transfern?
    Hur vet jag att det är ett "svenskhotell"?

Alla charterresor som du bokar med de stora bolaget (Ving, TUI, Apollo etc) tar emot med skandinavisk personal.
    Du bokar transfer i samband med bokningen, så har du transport direkt till hotellet.

Vill du se närmare på olika hotell så gör det på Tripadvisor.se.

Jag reser alltid själv, åker oftast til Medelhavskusten eller till någon av Kanarieöarna.

Undrar du över annat så svarar jag gärna, har åkt på ensamcharter till olika resmål under många år.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 19:51:38 följande:
    Tack snälla!  Jaha så bokar jag transfer tar en person emot och ser till att jag går av vid rätt hotell ? Och sedan hämtar mig på hotellet och kör till flygplatsen?
    jag vill ha eget rum, är det svårt att få?
    Jag vill inte bli förföljd av karlar, utan kunna röra mig fritt dagtid. Vilka resmål rekommenderas / avråds ?
    Medelhavskusten, vilka orter är bra där?
    Ja, bokar du transfer så står det personal och väntar vid ankomsten. De brukar stå mot utgången efter man hämtat sitt bagage. Du uppger hotell och får numret på bussen som ska köra dig till hotellet. Sedan framme vid bussen brukar man prickas av, och sedan räknar reseledaren passagerarna så att alla är med.

När du ska hem kommer transferbussen och hämtar dig vid hotellet, ombord får du veta vilken gate du ska till och annat som ev kan vara bra att veta.

Du bokar som en person och då får du antingen enkelrum eller så får du disponera ett dubbelrum själv, mot en extra kostnad. Kostnaden skiljer sig oerhört mycket mellan olika hotell. Kan handla om någon hundralapp till flera tusen men det ser du i samband med bokningen. Det är absolut inga problem att få rum som ensamresenär.

Jag har inte blivit förföljd någonstans faktiskt. Har varit på olika orter i Turkiet, Mallorca, Kreta, Rhodos, Gran Canaria, Teneriffa... och några fler som jag inte minns just nu. Fast generellt sett så, när du flanerar på stan så är turkarna i butikerna väldigt "på" och vill sälja.

Välj gärna all inclusive, det brukar jag göra. Då är all mat och dryck redan betald och du behöver inte ut och leta matställen varenda dag. Maten brukar vara hyfsat bra om du bor på minst trestjärnigt hotell. Alkoholhaltiga (lokala) drycker ingår också.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 21:02:57 följande:

Vad snällt med så långt svar!

All inclusive? Är lite orolig över hygienen när det bara står framme och alla gräver i samma?

Om man vill kunna promenera utan jacka i medelhavsområdet när ska jag åka? Är december / januari för kallt?

Jag har aldrig blivit sjuk av maten och jag har rest MÅNGA gånger.

Vid den tidpunkten är Medelhavsområdet lite för kyligt, då är Kanarieöarna bättre. Som svensk sommar ungefär.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 21:02:57 följande:

Vad snällt med så långt svar!

All inclusive? Är lite orolig över hygienen när det bara står framme och alla gräver i samma?

Om man vill kunna promenera utan jacka i medelhavsområdet när ska jag åka? Är december / januari för kallt?

Medelhavsområdet är behagligt april till slutet av oktober. Jäkligt varmt juni till augusti dock.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 21:25:00 följande:

Ok, då kanske man skulle ta all inclusive

Det är himla bekvämt när man reser själv, plus att all mat och dryck redan är betald.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 21:27:15 följande:

ok, tror du ving är bättre än tui och apolloresor?

Det är ingen skillnad faktiskt. Inte när det kommer till det vi pratat om här.
  • Anonym (Charter-Anna)
    nnnnnnnn skrev 2018-12-02 21:28:46 följande:

Det är lite dyrare att få enkelrum

Om du klickar på "boka" och fyller i 1 person, så försvinner alternativet att bo i dubbelrum

givetvis behöver man inte dela rum med en främling...

Stämmer inte. Du får bo i dubbelrum mot ett sk tombäddstillägg.
  • Anonym (Charter-Anna)
    nnnnnnnn skrev 2018-12-02 21:45:00 följande:

Det var ett svar till TS som gällde en specifik resa och om man klickade in på just den resan och fyllde i 1 person så försvann dubbelrumsalternativet precis som jag skrev...

Ok, ber om ursäkt. Jag var nog helt inne i mina chartertankar.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-02 22:25:51 följande:
    Om det finns transfer att beställa så funkar det likadant även om det är en kort resa på 3-4 dagar?
    Tittade lite på kartan. Malaga, Spanién ligger mer söderut än Mallorca, nere vid Gibraltar / Afrika. Det kanske inte är för kallt dec/jan?
    Jag har aldrig sett att det går så korta resor till destinationer så långt bort... men har du hittat en sånt charterpaket så ser du ju om transfer är bokningsbart.
    Annars, ring charterbolaget och prata med dem direkt!
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (..) skrev 2018-12-03 13:26:38 följande:

Har inte läst hela tråden, men vad är anledningen till att du vill resa själv?

Om det är för att du vill resa nu och inte känner någon som vill följa med så skulle jag rekommendera en gruppresa (googla på det, finns till massa platser och med olika inriktningar). Då har du med dig guide och samma människor genom hela resan.

Är det för att du vill vara just själv och ifred skulle jag rekommendera något spahotell att vila upp dig på, antingen i Sverige eller kanske med en kort flygresa till någon av Baltländerna. 

Sen beror det på vad du menar med trygghet, en charterresa är väldigt trygg rent säkerhetsmässigt till de flesta länder de finns till, däremot skulle jag nog själv inte känna mig bekväm med att sitta ensam på buffén eller leta restauranger ute på stan...

Det är inget ovanligt alls med ensamresande på charter. Inget alls besvärligt att vara för sig själv i buffén. Jag markerar mitt bord med en kofta, en bok eller liknande. Hämtar mat och ärer i sällskap med antingen en bok eller mobilen.

Det är en jätteskön avkoppling att slippa engagera sig i andra människor.

Ts vill vara ifred och vila, då är en singelresa alldeles perfekt.
  • Anonym (Charter-Anna)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-12-03 18:11:23 följande:
    ok, tack!
    Och res, se till att göra det.
    Du kommer sannolikt inte att ångra dig!

Själv reser jag som sagt alltid själv, det har hänt att någon kompis velat hänga på men då har jag sagt nej. Iallafall till att dela rum.
    När jag singelreser så är jag bara JAG, gör det JAG vill när JAG vill, hur JAG vill.

Hoppas du kommer iväg!

Och som sagt, undrar du någon så fråga gärna. Jag åker förresten iväg i januari igen. Själv såklart. 
Svar på tråden Restips för trygghetsnarkoman