Restips för trygghetsnarkoman
mer info!
storstad?
värme?
strand?
äventyr?
prisklass?
mer info!
storstad?
värme?
strand?
äventyr?
prisklass?
Tryggast är väl charter inkl. transfer till ett "svenskhotell" där det kommer guide från resebolaget någon/några gånger per vecka?
Eller att börja med att göra kortare resor tex till närmsta något större stad, bo 1-2 nätter på hotell och titta på något som bio/konsert/teater?
Googla:
hittade tex detta som verkar vara ett koncept som passar dej, finns såklart massor med resmål med samma bolag, men jag bara klickade på något. Och om du funderar på det så måste du söka lite mer och hitta vad folk säger om det hela, jag har inte kollat om det är ett riktigt bolag eller ett sätt att blåsa folk! Så kolla recensioner noga...
www.kulturresor-europa.se/spanien/mallorca-medelhavets-juvel
eller kolla på bussresor tex:
www.scandorama.se/alsace-bourgogne-och-champagne
Tack snälla för tipset!
Tyvärr är jag en ängslig typ som mest ser problem: Sitta på en buss, då måste jag sitta nära en främling under lång tid. Nej det blir jobbigt.
Men jag uppskattar ditt tips och din länk. Du hjälper mig att tänka. Tack
Wikipedia säger:
Paketresa Hoppa till navigering Hoppa till sök
Paketresa är ett arrangemang där flera av de komponenter som hör till en resa, framför allt transport och inkvartering, ingår och som säljs till ett totalpris.
I Sverige finns bestämmelser om paketresor bland annat i lagen (1992:1672) om paketresor. Med paketresa avses i lagen ett arrangemang som har utformats av researrangören i förväg, alltså innan arrangören och resenären har träffat något avtal. En sådan paketresa
Paketresor omfattas av den statliga resegarantin.
Med charter menas oftast charterflyg eller turistcharter, där ett helt flygplan används som del av en paketresa, i vilken resa, boende och eventuellt mat med mera säljs i ett paket. Charter- och framförallt charterflyg används ibland som synonymer för taxiflyg. Skillnaden mellan vanlig charter och taxiflyg är att i det sistnämnda fallet säljs inte enskilda flygstolar som del av ett paket till privatpersoner, utan hela flygplanet hyrs ut tillfälligtvis för transport av passagerare och/eller gods på uppdrag av företagsledningar, artister osv.
Traditionellt har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra en eller flera charterflygningar. Numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna.
Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar i charterflygningarna. Skillnaden är att charterflygningar inte ingår i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs via arrangörer och resebyråer. Paketresor bestående av både transport och boende omfattas av ett speciellt konsumentskydd, där resenären får hjälp av svenska staten vid eventuella konkurser, naturkatastrofer etcetera, även vid reguljära flygningar. Lagen omfattar dock inte flygstolar på charter eller reguljära flygningar.
Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilken beror på resmålets karaktär. Plan går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras (om planet har turistmålet som bas blir flygningen för att hämta dem första gången tom, om planet har turisternas hemland som bas blir flygningen tillbaka första gången tom). Det gör att man vill ha en viss längd på säsongen.