Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Restips för trygghetsnarkoman

Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-02 18:31:32 följande:
    Alla charterresor som du bokar med de stora bolaget (Ving, TUI, Apollo etc) tar emot med skandinavisk personal.
    Du bokar transfer i samband med bokningen, så har du transport direkt till hotellet.

Vill du se närmare på olika hotell så gör det på Tripadvisor.se.

Jag reser alltid själv, åker oftast til Medelhavskusten eller till någon av Kanarieöarna.

Undrar du över annat så svarar jag gärna, har åkt på ensamcharter till olika resmål under många år.
    Om det finns transfer att beställa så funkar det likadant även om det är en kort resa på 3-4 dagar?
    Tittade lite på kartan. Malaga, Spanién ligger mer söderut än Mallorca, nere vid Gibraltar / Afrika. Det kanske inte är för kallt dec/jan?
  • Anonym (hjälp)
    Colourfulrainbow skrev 2018-12-02 22:09:51 följande:

Vill du ha trygghet tycker jag du ska sikta in dig på en mindre ort. 

Jag har åkt på många bussresor, och jag har aldrig känt mig mer omhändertagen som på dessa bussresor. 

Numera finns det en kombination av buss och flyg. Tror både Ölvemarks och Scandorama har det. Du flyger från Arlanda eller Kastrup, kommer ner till resmålet. Hotell är fixat, och det brukar finnas halvpension. Vill du åka på utflykter så åker du runt med Ölvemarks-bussen, svensk reseledare, och svenska turister.

Åkte du ensam på bussresan?
  • Anonym (hjälp)
    nernu skrev 2018-12-02 22:17:41 följande:

Jag hade åkt till england eller usa. Mycket säkerhet och alla kan engelska så du kan alltid ta dig fram. Smidigt.

Tack
  • Anonym (hjälp)
    Colourfulrainbow skrev 2018-12-03 00:36:19 följande:
    Nej, men där har alltid varit någon/några som åkt ensamma. Om du tar en flyg och bussresa så flyger du ner, och sen åker du bara bussen på utflykterna. Alla brukar inte följa med på utflykterna, och du borde därför kunna hitta en ledig plats där du inte behöver sitta bredvid någon annan. Men ring ölvemarks och scandorama och hör.
    ok, tack
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Roro) skrev 2018-12-03 01:07:56 följande:

Får man fråga hur gammal TS är och vad avsikten med resan är?

Min ålder spelar ingen roll.
    Avsikt: Jag behöver komma bort och vila upp mig.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-03 04:29:30 följande:
    Fast om du är "trygghetsnarkoman" och behöver "vila upp" dig så kanske en väldigt kort inhemsk resa till ngt vackert ställe vore det bästa.
     Ja, det är också ett alternativ.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-03 04:58:55 följande:
    Jag har aldrig sett att det går så korta resor till destinationer så långt bort... men har du hittat en sånt charterpaket så ser du ju om transfer är bokningsbart.
    Annars, ring charterbolaget och prata med dem direkt!
    ok, tack!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (..) skrev 2018-12-03 13:26:38 följande:
    Har inte läst hela tråden, men vad är anledningen till att du vill resa själv?

Om det är för att du vill resa nu och inte känner någon som vill följa med så skulle jag rekommendera en gruppresa (googla på det, finns till massa platser och med olika inriktningar). Då har du med dig guide och samma människor genom hela resan.

Är det för att du vill vara just själv och ifred skulle jag rekommendera något spahotell att vila upp dig på, antingen i Sverige eller kanske med en kort flygresa till någon av Baltländerna. 

Sen beror det på vad du menar med trygghet, en charterresa är väldigt trygg rent säkerhetsmässigt till de flesta länder de finns till, däremot skulle jag nog själv inte känna mig bekväm med att sitta ensam på buffén eller leta restauranger ute på stan...
    Jag vill åka själv för att jag är jättetrött. Resa med barnen innebär ständig passning. Reser jag med någon jag känner måste jag prata med den. Så trött är jag. Har varit med om en del jobbiga saker på sistone.
    På en gruppresa är det nog många som inte åker ensamma utan åker i par/sällskap så jag tror inte jag skulle känna att det passar just nu.
    Spahotell kan ju vara ett alternativ förstås. Jag känner dock inte för att vara näck med andra i massomklädningsrum. Om någon vet något spa där man slipper det så ge gärna tips.
    Jag har inga problem med att äta själv.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-03 15:00:29 följande:
    Det är inget ovanligt alls med ensamresande på charter. Inget alls besvärligt att vara för sig själv i buffén. Jag markerar mitt bord med en kofta, en bok eller liknande. Hämtar mat och ärer i sällskap med antingen en bok eller mobilen.

Det är en jätteskön avkoppling att slippa engagera sig i andra människor.

Ts vill vara ifred och vila, då är en singelresa alldeles perfekt.
    Tack!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-03 15:00:29 följande:
    Det är inget ovanligt alls med ensamresande på charter. Inget alls besvärligt att vara för sig själv i buffén. Jag markerar mitt bord med en kofta, en bok eller liknande. Hämtar mat och ärer i sällskap med antingen en bok eller mobilen.

Det är en jätteskön avkoppling att slippa engagera sig i andra människor.

Ts vill vara ifred och vila, då är en singelresa alldeles perfekt.
    Tack!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter) skrev 2018-12-03 15:55:03 följande:

Charter, oavsett vart egentligen, men Europa är ju tryggast när det gäller tillgång till sjukvård och så. Man blir vallad dit man ska, och väljer du all-inclusive behöver du inte ens ta dig utanför hotellområdet om du inte vill.

Ja charter låter bra.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Charter-Anna) skrev 2018-12-03 18:14:44 följande:
    Och res, se till att göra det.
    Du kommer sannolikt inte att ångra dig!

Själv reser jag som sagt alltid själv, det har hänt att någon kompis velat hänga på men då har jag sagt nej. Iallafall till att dela rum.
    När jag singelreser så är jag bara JAG, gör det JAG vill när JAG vill, hur JAG vill.

Hoppas du kommer iväg!

Och som sagt, undrar du någon så fråga gärna. Jag åker förresten iväg i januari igen. Själv såklart. 
    Skönt att vara för sig själv ibland!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Kristina) skrev 2018-12-03 20:31:39 följande:
    Tryggt är det att åka på bussresa till någon av de tyska hamnstäderna med all inclusive. Du riskerar inte att tappa bort dig vid något tågbyte och hamna på fel plats.

Mysiga städer att spatsera i, särskilt nu när julen närmar sig. Fantastisk arkitektur och härliga människor.

Välj i så fall en gammal Hansa-stad!
    Det låter fint, tack.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-04 10:07:39 följande:

Japan!

Japan verkar fantastikst att åka till.
    Men ensam ? Nja
Svar på tråden Restips för trygghetsnarkoman