Anonym (..) skrev 2018-12-03 13:26:38 följande:
Har inte läst hela tråden, men vad är anledningen till att du vill resa själv?
Om det är för att du vill resa nu och inte känner någon som vill följa med så skulle jag rekommendera en gruppresa (googla på det, finns till massa platser och med olika inriktningar). Då har du med dig guide och samma människor genom hela resan.
Är det för att du vill vara just själv och ifred skulle jag rekommendera något spahotell att vila upp dig på, antingen i Sverige eller kanske med en kort flygresa till någon av Baltländerna.
Sen beror det på vad du menar med trygghet, en charterresa är väldigt trygg rent säkerhetsmässigt till de flesta länder de finns till, däremot skulle jag nog själv inte känna mig bekväm med att sitta ensam på buffén eller leta restauranger ute på stan...
Jag vill åka själv för att jag är jättetrött. Resa med barnen innebär ständig passning. Reser jag med någon jag känner måste jag prata med den. Så trött är jag. Har varit med om en del jobbiga saker på sistone.
På en gruppresa är det nog många som inte åker ensamma utan åker i par/sällskap så jag tror inte jag skulle känna att det passar just nu.
Spahotell kan ju vara ett alternativ förstås. Jag känner dock inte för att vara näck med andra i massomklädningsrum. Om någon vet något spa där man slipper det så ge gärna tips.
Jag har inga problem med att äta själv.