• whtevr9

Jobbig period med 3åring

Min 3åring är inne i en sån jobbig period så jag vet inte vart jag ska ta vägen eller göra.

Vi har nog 2838484 miljoner tjafs på en dag, känns så iaf, och jag blir knäpp! Knäpp och trött. Han ändrar humör på tre millisekunder, skriker och sparkar och gråter. Han ska inte äta, han ska inte gå till förskolan och han ska inte sova, inte ha den tröjan osv

Han kan tex välja att jag mamma ska läsa på kvällen, men helt plötsligt börjar han tjafsa om att istället ska pappa läsa och han ska ha dricka,papper och så tjatar han om pappa igen, natt ingen tar säkert 1-1,5 h och jag blir så irriterad och utmattad. Hur ska jag bemöta det, känns som jag testat typ allt?

Han kan bli skitförbannad för att han tycker att pappa ska stå på ett ställe men inte gör set och ger sig inte förens han står där.

Har även en 1-åring man ska ha energi till, och de är ibland experter på att bråka med varandra.

Jag vet att barn är såhär och att det är ?normalt? men hur, för min skull ska jag orka? Vad kan jag göra? Jag har försökt avleda (han lyssnar oftast inte pga han är så arg,) svarar med att tex jag hör du ör arg blabla, hur gör man? Trött på att vara trött!

• Svar på tråden Jobbig period med 3åring
  • Anonym (socker)
    Nu är jag ingen expert, men kan det hjälpa med tydliga rutiner, så att han vet vad som förväntas och vad som kommer att hända? Och att ge valmöjligheter kanske? T.ex. han kan få välja vad han ska äta (som du valt ut), grej A eller grej B, han kan få välja tröja (som du valt ut), tröja A eller tröja B, osv. Försök vara ett steg före, och se när han håller på att bli arg eller få ett utbrott och försöka avleda innan det händer.
  • Alexi

Been there, done that. Vi hade några fruktansvärt jobbiga år. Tyvärr inga råd. Man orkar inte. Men det blir bättre!

• whtevr9
    Anonym (socker) skrev 2018-12-02 20:27:07 följande:

Nu är jag ingen expert, men kan det hjälpa med tydliga rutiner, så att han vet vad som förväntas och vad som kommer att hända? Och att ge valmöjligheter kanske? T.ex. han kan få välja vad han ska äta (som du valt ut), grej A eller grej B, han kan få välja tröja (som du valt ut), tröja A eller tröja B, osv. Försök vara ett steg före, och se när han håller på att bli arg eller få ett utbrott och försöka avleda innan det händer.

Vi har fasta o tydliga rutiner men han har just nu fått för sig att han ska ingenting och jag försöker ge valmöjligheter när det går men oftast vill han inte välja det utan väljer ett tredje alternativ. Men får försöka tänka ännu mer på detta. Ibland är det jävligt svårt :p Tack!
  • whtevr9
    Alexi skrev 2018-12-02 21:13:52 följande:

Been there, done that. Vi hade några fruktansvärt jobbiga år. Tyvärr inga råd. Man orkar inte. Men det blir bättre!

Ja det är väl så. Just nu vill jag sälja dom på blocket.
  • LFF

Måste du ta alla konflikter? Är det livsviktigt att ta precis alla konflikterna eller är det bättre att du säger "Ok" när han ändrar sig? 

En 3-åring har just börjat få insikt om egen vilja på ett annat vis än tidigare och då får man helt enkelt välja konflikterna. 

Men, det är en jäkla tur att de är söta när de sover!

Här har en av två 5-åringar börjat komma in i "lilla tonåren" känns det som.... Och när de dessutom begåvats med talets gåva (vältaliga grabbar med stort ordförråd) så är det svårt att motivera vissa regler.

• whtevr9
    LFF skrev 2018-12-03 09:36:16 följande:

Måste du ta alla konflikter? Är det livsviktigt att ta precis alla konflikterna eller är det bättre att du säger "Ok" när han ändrar sig? 

En 3-åring har just börjat få insikt om egen vilja på ett annat vis än tidigare och då får man helt enkelt välja konflikterna. 

Här har en av två 5-åringar börjat komma in i "lilla tonåren" känns det som.... Och när de dessutom begåvats med talets gåva (vältaliga grabbar med stort ordförråd) så är det svårt att motivera vissa regler.

Nej, såklart inte. Många gånger säger jag bara ok som vid tex val av kläder men ibland går det ju inte.

Och många gånger ser man inte det komma som tex jag tryckter på hissknappen men han ville göra det och då blir det kaos för det.

Ja, det är tur dom är söta!
  • Alexi
    LFF skrev 2018-12-03 09:36:16 följande:

Alltså om man har barn med en extrem trotsperiod så handlar det inte om att man tar alla konflikter.

Utan om att de blir hysteriska för allt som inte blir som de tänkt sig, fast man har noll aning om att de tänkt sig det.

Typ vem som går ner för trappan först, fel person häller upp mjölken, man råkade öppna dörren, man råkade hälla upp maten på fel sätt osv osv.
  • whtevr9
    Alexi skrev 2018-12-03 16:30:47 följande:

Alltså om man har barn med en extrem trotsperiod så handlar det inte om att man tar alla konflikter.

Utan om att de blir hysteriska för allt som inte blir som de tänkt sig, fast man har noll aning om att de tänkt sig det.

Typ vem som går ner för trappan först, fel person häller upp mjölken, man råkade öppna dörren, man råkade hälla upp maten på fel sätt osv osv.

Exakt!
  • LFF
    Alexi skrev 2018-12-03 16:30:47 följande:

Hade skrivit ett långt svar som jag inte märkte hade fallit bort.
  • LFF
    whtevr9 skrev 2018-12-03 12:31:16 följande:
    Nej, såklart inte. Många gånger säger jag bara ok som vid tex val av kläder men ibland går det ju inte.

Och många gånger ser man inte det komma som tex jag tryckter på hissknappen men han ville göra det och då blir det kaos för det.

Ja, det är tur dom är söta!
    Hade skrivit ett långt svar igår som visst verkar ha fallit bort.

Jag har varit med om det du lever med just nu, där minsta lilla kan bli till "kris och katastrof".

Det som hjälpte oss var minutiösa förberedelser, både hemmavid och på förskolan (de var lika dana där när något inte gick som tänkt). 

På förskolan satte man upp bilder som beskrev i vilken ordning saker och ting skulle ske. Man införde timglas med 15-minuters sand i och då kunde barnen (inte bara mina som hade liknande problem) se och mer vara beredda på när det var dags att bryta. 

När vi åkte buss eller annat som innebar att trycka på knappar var det bara att förutse att minst ett barn ville trycka på knappen. Hade vi flera stopp så körde vi varannan gång (eller var tredje så fick mamma också trycka). 

Tro mig, även om det inte alltid känns så så går 99 av 100 utbrott att förutspå. 
Svar på tråden Jobbig period med 3åring