Inlägg från: Anonym (Britta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Britta)

Pensionskapital

De som är födda före 1978 har ofta förmånsbaserad tjänstepension baserad på slutlön och antalet tjänsteår. Den har minpension.se räknat om som ett jämförelsevärde, i mitt fall ca 1 miljon. Skulle jag leva till 84 år och jobba till 65 år är den dock värd nästan 3 miljoner. Så det hänger på hur länge man lever :).

Ett tips: Ska du sätta av till tjänstepension genom att avstå bonus (sk. bonusväxling) räknas det som löneväxling. Din lön måste vara över 42.000 kr/mån när bonusväxlingen är gjord. Annars får det konsekvener för din allmäna pension och sjukförsäkring, dvs sämre skydd om du blir långvarigt sjuk.

Bonus- och löneväxling kan vara en utmärkt grej, men man ska vara påläst innan man sätter igåne.

• Anonym (Britta)

Iofs kan det förmånsbestämda betalas ut på kortare tid än livslång. Så det månste finnas ngn beräkning av kaptial i bakgrunden.

• Anonym (Britta)

Är strax över 50. Började jobba vid 20 och hade ganska brant löneutveckling. Körde eget några år när dottern var liten. Tog sedan anställning igen med mer utplanad löneutveckling.

Inkomstpension inkl ppm: 3017?

Tjänstepension: 1700?

Summa: 4717?

Löneväxlar och har inget privat konto avsett för pensionsspar. Tänkte jobba till 62. Sen får det räcka om inget extra kul dyker upp :)

• Anonym (Britta)
    Anonym (Micke) skrev 2018-12-12 13:21:38 följande:

Man +40 år

Allmän pension  0  (antar jag )

Tjänstepension 0

Privat pension 0

Har aldrig jobbat, men jag har i snitt betalat 100 - 150.000 om året i skatt utan
    att få ett öre i pensionspengar pga att inkomst av kapital inte är pensionsgrundande.
    Antar att jag får någon form av garantipension ?

Ja du får garantipension. Den påverkas inte av dina kapitalinkomster.
  • Anonym (Britta)
    Anonym (Blir 55 i år) skrev 2024-01-31 13:09:33 följande:

Hej jag är kvinna fyller 55 i år och jag har totalt drygt 9,7 Mkr

allmän 3,4 mkt
    tjänste 5,6 mkt
    privat 759 tusen

jag kan börja ta ut lite redan i år nu när jag fyller 55. Kanske bra även om jag inte behöver pengar nu. De delar upp summan i 60 delar som betalas ut per månad i 5 år.

någon som satt sig in mer i detta?

Hade du tänkt jobba och ta ut pension samtidigt?

Den statliga pensionen kan du inte ta ut än på många år.
    Så då återstår tjänstepensionen. Kolla att du kan ta ut tjänstepension och jobba samtidigt, det kan man i de flesta avtal. Kommer du över gränsen för statlig skatt blir det hög skatt på detta uttag. Bara så man är medveten om det. Behöver du inte pengarna hade jag väntat. De kommer växa i tjänstepensionen lika väl som om du tar ut dem och placerar dem på annat håll.
  • Anonym (Britta)
    Anonym (Blir 55 i år) skrev 2024-01-31 13:54:54 följande:
    Tack för bra svar.

Det är min ena privata pensionsförsäkring jag kan börja ta ut.

jag betalar redan statlig skatt med min inkomst 

den privata pensionsförsäkringen har jag betalat in till med skattade pengar en gång
    nu ska jag ta ut och får så skatta igen, hög skatt pga min inkomst 

tänk om man vetat det?.
    Är det en IPS du menar? Den har du gjort avdrag för i deklarationer så det är inte nettopengar i så fall. Så det blir inte dubbelbeskattning.
  • Anonym (Britta)
    daljian skrev 2024-02-09 09:54:59 följande:

Grattis till en fin pension kvinna 55.
    I gruppen pensionsguiden på facebook som drivs av Monica finns många som har koll och bra tips om du vill bolla med andra.
    Om du inte behöver pengarna skulle jag väntat med att börja lyfta pension.
    Alternativt gå ner i tid (om du vill) och toppa upp med tjp. 
    Eller så gör du som jag, byter till eget företag (ej enskild firma). Då kan du styra lite själv hur du tar ut pengar ur företaget, exempelvis upp till brytgräns och därefer utdelning.

Håller verkligen med om Monicas grupp. Gruppen heter "Pensionguiden - för ett rikare liv" och är helt fantastiskt bra vad gäller ekonomi och pension. 
    En variabel i ekvationen är skatten på pension som går ner rejält när det förhöjda grundavdraget börjar gälla, runt 67-68 år.
    Sen är det de svårare variablerna i mixen. Vad är tid och frihet värt? Och hur länge kommer man leva?
    Jag behöver ordna min boendesituation, byta villan mot lägenhet/litet radhus. Sen är planen att sluta jobba vid 63 års ålder. Det får räcka.
Svar på tråden Pensionskapital