Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Antal maskiner tvätt/vecka

Som flera säger, så beror det lite på hur stor maskin det är, också lite hur ofta ni byter sänglinne (som bara det kan ta två maskiner).
    Men är verkligen merkostnaden så stor?
    Tvättmedel kostar kring 30-40 kronor för ett paket, vi kör ungefär 4-5 maskiner i veckan (mest för att det är olika typer av tvätt och att maskinen är liten) och då går det drygt ett paket på en månad, så för er skulle det kanske röra sig om ett paket extra, dvs 30-40 kronor.
    Säg att en tvättmaskin kostar max 5 kronor att köra, så skulle merkostnaden vara 10 i veckan. Så 80 kronor (jag vet att det är också är pengar) per månad.

• sextiotalist
    cosinus skrev 2018-12-04 15:07:07 följande:
    Problemet är inte att bara att hinna utan även att hänga skulle jag säga :)

De gånger vi åkt på springmask eller magsjuka så har jag inga problem att hinna tvätta 3-4 tvättar på en dag men det gäller ju att det mesta går att tumla för att hänga mer än 1 tvätt är tjorvigt och 2 nästan omöjligt hos oss.
    Om det skulle behövas så skulle jag utan problem kunna köra 3 maskiner per dag, även en vardag.
    Jag klarar av hela tvätten på en dryg förmiddag (då fyra-fem maskiner). 40-tvättarna tar 45 minuter vardera och 60-tvätten en dryg timme.
    Torktumlar bara en omgång.
    Men det som hänger ska ju torka och det tar lite tid (ett dygn ungefär)
  • sextiotalist
    Anonym (Frågande) skrev 2018-12-04 20:39:00 följande:

Blir så fundersam på familjer som tvättar endast ett fåtal maskiner per vecka. Inkluderar det verkligen handdukar och lakan? Ev gympakläder etc? Filtar, gardiner etc någon gång emellanåt? Ytterkläder till barnen? Eller bor alla i lägenhet och har tillgång till jättestora maskiner? Överfyller man dem? Eller klär man på sig och barnen smutsiga kläder? Jag får inte ihop det... och för dem som undrar hur man kan hinna tvätta mer än en maskin på en vardag; jag hinner ofta med en tvätt även på morgonen.

När sonen bodde hemma så var det inte mer.

En mörk 40, en ljus 40, samma med 60, en ylletvätt, då blev det också en tvätt med träningskläder. Lakansbyte, då blev det en till 60-tvätt. Ytterkläder någon gång i månaden om det behövdes. Detta var när han var i den åldern.
  • sextiotalist
    K med lilla E skrev 2018-12-04 17:18:17 följande:

Hos oss så jobbar vi till ca 17 så skulle jag köra tre maskiner och hänga upp och greja så skulle jag inte vara i säng förrän mitt i natten.

Det gör jag också, tre maskiner kan ta max tre timmar.

Om vi varit bortresta en helg så kör jag tvätten på en vardagskväll.

När sonen var liten så kom jag ofta hem.strax.innan 18. Det var inte alls ovanligt att man fick köra en eller två tvättar då.
  • sextiotalist
    Deeelicious skrev 2018-12-05 10:10:28 följande:

Varför skulle ett barn med adhd behöva tvätta oftare? Smutsar han ner kläderna mer än ett barn utan den diagnosen anser du? Och hur mycket skulle i så fall vara rimligt enligt dina föräväntningar att begära ut i ersättning?

En del med funktionsnedsättningar kan absolut smutsa ner sig mer än andra barn. Men det finns "normalstörda" barn som kan vara riktiga smutsgrisar, som gärna tar genvägen över leråkern.
Svar på tråden Antal maskiner tvätt/vecka