Inlägg från: Anonym (nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nja)

Antal maskiner tvätt/vecka

Fremdehake skrev 2018-12-03 16:11:33 följande:

Hej!

Jag är ensamstående med en son på 11 år med diagnosen ADHD.

När jag ansökte om vårdbidrag för honom så ansökte jag om lite merkostnader också. Då ansökte jag bland annat om merkostnad för tvättmedel då den är hög hos oss.

Hemma hos oss tvättar jag mellan 7-10 maskiner i veckan.

Vad tvättar ni i veckan?

Enligt försäkringskassan är det normalt med 7-10 maskiner i veckan.

Ja, jag tycker nog att 7-10 maskiner i veckan är normalt. Dels beror det ju på hur stor tvättmaskin man har, liten maskin = fler tvättar och dels på hur länge man anser att ett plagg är rent innan det behöver tvättas. 

Det är svårt att få extra för merkostnader i vårdbidraget. Så även om det normala skulle vara 5 maskiner/vecka för dig så kostar extra tvättmedel för 2-5 extra maskiner så pass lite i rena pengar att du nog inte kommer att få ut det från FK. 
  • Anonym (nja)
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-12-05 15:56:23 följande:

Vi är 2 vuxna och en ettåring. Vi kör en maskin varannan vecka. Vi vädrar kläder oftare än att tvätta.

Wow, det var sparsam tvättning det... och sunkigt. Det kanske är din man som jobbar på mitt jobb? Han har alltid illaluktande kläder som ser skitiga ut och alla utom han själv fattar att det är skitäckligt att gå runt bland folk i smutsiga kläder.
  • Anonym (nja)
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-12-05 19:12:55 följande:

Det tror jag inte eftersom han/vi har arbetskläder som tvättas av arbetsgivaren.

Vi har mycket ullkläder vilket inte ska tvättas för ofta utan vädras.

Handdukar och lakan då? Vädrar ni det också istället för att tvätta? Underkläder?
Svar på tråden Antal maskiner tvätt/vecka