• Anonym (hur)

    bevisa barns boende?

    Jag har haft mitt barn boende hos mig på heltid sedan maj. Det är barnets önskan att bo med mig och umgås med andra föräldern. Andra föräldern är dock inte så nöjd med det, men soc tycker vi ska gå på barnets vilja pga ganska stort barn. Hur som helst. Andra föräldern vill inte betala något för barnet då barnet inte vill bos hos den föräldern. Jag har ansökt om underhåll och hela barnbidraget. Nu informerar försäkringskassan om att andra föräldern sagt att barnet inte bor hos mig.  FK vill att jag inkommer med "bevis" för att barnet bor hos mig. Vad kan det vara för bevis? Någon med erfarenhet av liknande situation?

  • Svar på tråden bevisa barns boende?
  • Anonym (llll)

    Antar att andra föräldern lika väl måste "bevisa" att barnet varit hos honom? 
    Har du pratat med FK i telefon? Det kan ju liksom inte räcka med att han bara påstår att du har hittat på? 

  • Anonym (hur)

    Lyckas aldrig få tag på handläggaren. Jag jobbar liksom deras öppettider och har ett jobb där en inte kan gå iväg och ringa privata samtal. Har bara 30min lunch vilket inte ens räcker till deras telefonkö... Suck. Blir så stressad av att ha det hängande över sig. Så har en ju bara en vecka på sig att inkomma med kompletterande handlingar.

  • Anonym (llll)

    Soc då? 

    Om de vet om vad ni diskuterat, vet de också om att barnet bott hos dig? 

  • Kjell2
    Anonym (hur) skrev 2018-12-03 16:39:26 följande:

    Jag har haft mitt barn boende hos mig på heltid sedan maj. Det är barnets önskan att bo med mig och umgås med andra föräldern. Andra föräldern är dock inte så nöjd med det, men soc tycker vi ska gå på barnets vilja pga ganska stort barn. Hur som helst. Andra föräldern vill inte betala något för barnet då barnet inte vill bos hos den föräldern. Jag har ansökt om underhåll och hela barnbidraget. Nu informerar försäkringskassan om att andra föräldern sagt att barnet inte bor hos mig.  FK vill att jag inkommer med "bevis" för att barnet bor hos mig. Vad kan det vara för bevis? Någon med erfarenhet av liknande situation?


    Om barnet är stort - barnet
    Om barnet är litet - vem som lämnar och hämtar på skola och dagis
    Sen sånt som läkarbesök, fritidsaktiviteter, mat och klädinköp mm.
  • Anonym (hur)

    Aha, så jag ska be barnet och vuxna omkring oss att skriva ned att barnet bor hos mig och skicka det till FK?

  • Kjell2
    Anonym (hur) skrev 2018-12-03 17:07:08 följande:

    Aha, så jag ska be barnet och vuxna omkring oss att skriva ned att barnet bor hos mig och skicka det till FK?


    T ex.

    Men om det gäller utomstånde, be de vara specifika "Jag besökte 24/12 till 1/1 och då bode barnet där."


  • Anonym (Förälder)

    Men om du ber dem ringa dig, tror man kan göra det i kö och så förklarar du bara att du väntar på ett oerhört viktigt samtal.
    Tror nog att både kollegor och chef har förståelse för det.

    Det är ju inte som att du tar ett 45minuterssamtal med väninnan direkt.

Svar på tråden bevisa barns boende?