• K Kalle

När ska man köpa hyacinter?

Jag vill att hyacinterna ska blomma på julafton och gärna nån dag innan. När ska jag då köpa hyacinter. Är det dags nu eller ska jag vänta? Vilken sort luktar minst?

• Svar på tråden När ska man köpa hyacinter?
  • UndrandeSökare
    K Kalle skrev 2018-12-05 12:27:58 följande:

Jag vill att hyacinterna ska blomma på julafton och gärna nån dag innan. När ska jag då köpa hyacinter. Är det dags nu eller ska jag vänta? Vilken sort luktar minst?

Jag har läst i tidningen att de vita hyacinterna skulle lukta lite mindre än de med andra färger, men vet inte om det stämmer.
    Om du förvarar dem svalt men frostfritt så dröjer det innan de slår ut.
  • K Kalle
    UndrandeSökare skrev 2018-12-05 16:34:09 följande:
    Jag har läst i tidningen att de vita hyacinterna skulle lukta lite mindre än de med andra färger, men vet inte om det stämmer.
    Om du förvarar dem svalt men frostfritt så dröjer det innan de slår ut.
    Tänkte ha dem inomhus. Bör jag vänta nån vecka innan jag köper dem?
  • UndrandeSökare
    K Kalle skrev 2018-12-06 08:45:56 följande:

Tänkte ha dem inomhus. Bör jag vänta nån vecka innan jag köper dem?

Det beror på hur varmt du har inomhus. Är det 20 grader inomhus så bör du nog vänta nån vecka om du vill att de ska slå ut på julafton.

Om du vill ha en julblomma som inte luktar så mycket så ksn man köpa Amaryllis (de blir stora klockor).
  • Duckan

Jag har också läst att de vita luktar mindre. Synd för jag älskar just vita och doften av hyacint är oslagbar enligt mig.
    Jag skulle vänta lite med att köpa om du ska ha dem blommande på julafton. Tar inte så lång tid för dem att slå ut, kanske en 1-1½ vecka inne i värmen och sen är blomningen ganska kort tycker jag.

• Rödtjärnens Anna

Nu mera är hyacinter doftkodade och det ska stå på krukan..

* svag

** medel

*** fyllig

Det finns både vita, rosa och blå som klassas som svagdoftande. Bäst att kolla när man köper hyacinten.

Jag har köpt ett gäng nu (för att det var billigt). Kommer att ha den i källaren någon vecka innan jul, för att sen ta upp dem i värmen och hoppas på att de vill slå ut till julafton.

Svar på tråden När ska man köpa hyacinter?