När ska man köpa hyacinter?
Jag vill att hyacinterna ska blomma på julafton och gärna nån dag innan. När ska jag då köpa hyacinter. Är det dags nu eller ska jag vänta? Vilken sort luktar minst?
Jag vill att hyacinterna ska blomma på julafton och gärna nån dag innan. När ska jag då köpa hyacinter. Är det dags nu eller ska jag vänta? Vilken sort luktar minst?
Tänkte ha dem inomhus. Bör jag vänta nån vecka innan jag köper dem?
Jag har också läst att de vita luktar mindre. Synd för jag älskar just vita och doften av hyacint är oslagbar enligt mig.
Jag skulle vänta lite med att köpa om du ska ha dem blommande på julafton. Tar inte så lång tid för dem att slå ut, kanske en 1-1½ vecka inne i värmen och sen är blomningen ganska kort tycker jag.
Tack för era svar!
Nu mera är hyacinter doftkodade och det ska stå på krukan..
* svag
** medel
*** fyllig
Det finns både vita, rosa och blå som klassas som svagdoftande. Bäst att kolla när man köper hyacinten.
Jag har köpt ett gäng nu (för att det var billigt). Kommer att ha den i källaren någon vecka innan jul, för att sen ta upp dem i värmen och hoppas på att de vill slå ut till julafton.