• Anonym (Ful?)

Skönhet/hälsa - hur mycket spenderar ni?

Jag har börjat bry nig mer om mitt utseende på senaste tiden. Antagligen en kombination av lätt ålderskris och en avslutad föräldraledighet. Innan klippte en kompis mitt hår, och jag köpte smink någon gång om året.

Nu färgar jag ögonbryn och fransar regelbundet och går till en riktig frisör. Men fy sjutton vad dyrt det är! På jobbet har jag vänner som utöver detta, ganska basic skönhetsvård, gör naglar, ögonfransförlängningar mm. Vad är egentligen normalt? Vad lägger du per år på skönhetsvård, och vad gör du?

• Svar på tråden Skönhet/hälsa - hur mycket spenderar ni?
  • SilverEmma

Ganska lite tycker jag. Fixar varken naglar, fransar eller bryn. Går till frisören typ 2 ggr/år, det går på 400-1000 kr/gång beroende på om jag fixar färg där eller hemma. Färgar 3-4 ggr/år hemma. Köper väldigt lite smink, foundation max 1 ggr/år och mascara max 2 ggr/år (byter för sällan, vet det). Ansiktskräm och rengöring köper jag typ 3 ggr/år, kanske 250 kr/gång. 

Fixade faktiskt tandblekning nyligen för första gången, det gick på 2800 men fick med en hel del gel hem så att jag kan fylla på när jag känner att det behövs, så det är inget jag kommer att behöva lägga pengar på på flera år.  

• Anonym (Olivia)

Vet inte exakt vad jag spenderar, men det brukar inte bli några större summor, även om jag älskar skönhetsprodukter. Jag går till frisören kanske 2ggr/år, fixar bryn själv, färgar inte fransar eller bryn, målar och fixar mina egna naglar.

Jag har en väldigt basic och effektiv hudvårdsrutin, och använder rätt dryga produkter, så det blir rätt billigt.

Det enda jag kanske lägger lite mer på är smink, men främst för att jag tycker att det är så roligt, inte för att jag faktiskt behöver ett nytt läppstift eller nytt rouge. Plus att jag är en sucker för en fin förpackning... Jag försöker bli bättre där, och använda upp det jag faktiskt har innan jag köper mer (och rensa ut sånt som börjar bli gammalt).

Men ja, för att svara på din fråga. Jag vet inte vad som är normalt. Lägg pengar på det du känner för, gör det som får dig att må bra. Gör inte som "alla andra" gör bara för att.

• Jemp

Kanske 2000/år?

Frisör, produkter för ansiktsvård, enstaka sminkprodukt. Fixar varken bryn eller naglar på salong. Eller fransar.

Svar på tråden Skönhet/hälsa - hur mycket spenderar ni?