• oshark

Pco men regelbunden mens?

Tjohej skrev 2018-12-07 01:29:09 följande:

Jag och min man har precis börjat en utredning för barnlöshet och min gynläkare menar att ultraljuden visar att jag har pco. Samtidigt har jag alltid haft regelbunden mens och utslag på lh så länge som vi har testat (ca ett år). Inget fel på min man. Jag tycker det låter så himla konstigt, pco borde väl inte påverka om cyklerna funkar som de ska? Regelbunden mens, lh-ökning men ingen ägglossning, är det verkligen ett möjligt scenario? Och ni som haft liknande: har det gått att bli gravid utan ivf? Med hormonbehandling eller annat. Vår gyn har inte förklarat så bra de olika alternativen, är lite trött på henne måste jag säga skulle gärna hitta någon bättre...

Det finns ett ägglossningsstimulerande preparat som heter Letrozol som ofta ges till kvinnor med PCO/S för atte försöka frambringa egen ÄL innan man går IVF-vägen vad jag förstått. Finns flera trådar här på FL om det.
  • oshark
    Tjohej skrev 2018-12-10 20:35:35 följande:

Okej, vad bra att veta, då ska jag läsa på mer om det. Men jag tycker det är så konstigt att min läkare inte erbjudit mig något sätt att kontrollera om man haft ÄL eller inte, har förstått att det går att göra med blodprov..

Det går att göra med blodprov, går även att göra hemma genom att använda sig av tempningsmetoden. Ibland kan gyn även se på VUL.

Jag var hos gyn i fredags (var lite orolig över mina långa cykler) och visste att jag haft ÄL förra måndagen eftersom jag tempar. Men hon såg även resterna av min trasiga äggblåsa och kunde på så sätt säga att jag ässlossat.
Svar på tråden Pco men regelbunden mens?