• aaaaandersson

    Min bror stjäl vårt hus!

    Försöker göra en lång historia kort.

    Min far köpte ett hus till mig och min sambo 2012 där planen var att överta lånen när våra skulder var betalda. Tyvärr avled han i början av 2013 och min då normala bror erbjöd sig att stå som ägare och för lånen då jag har anmärkningar sen tidigare. Dvs vi betalar allt och överför bara ränta+amortering var tredje månad, Övriga fakturor går till oss.
    Dvs ganska tydligt att han just bara står som ägare på pappret för vem skulle låna ut sitt hus gratis i 5-6år?

    Nu har vi av olika anledningar blivit osams och girig som han är har han tänkt sälja huset som bara är belånat med ca 500.000kr och värderat runt 1.2Milljoner.
    Han fick huset genom någon form av gåvobrev när min far dog då vår mor inte har mer än pension och kunde inte stå för huslån.

    En annan bror kan ta över huset tills vi löst våra skulder men han vägrar och huset ska säljas till varje pris.

    Han har skickat uppsägning med rekommenderat brev med avflyttning om knappa 3 mån och som orsak angett Försäljning.

    Hur gör vi? Tänker kämpa in i det sista för att behålla det som är i mina ögon vårt
    då vi har renoverat för våra egna pengar under dessa år och han har inte gjort någonting i stort sätt.

    Inga kontrakt av något slag finns skriva och då bör väl mitt mutliga avtal med min far fortfarande gälla?

    Och vart ska vi vända oss för att överklaga detta? 

    Hoppas på kunniga tips och råd för vi behöver dom verkligen!

  • Svar på tråden Min bror stjäl vårt hus!
  • Drottningen1970

    Om du bara har anmärkningar så fanns det såklart ingen anledning till att du inte kunde stå på huset själv redan från början så varför gjorde ni så?

  • mammatill6

    Finns det inga papper är det ju jättesvårt för er att bevisa att det är ert. Har din bror fått det i gåvobrev av din far är det ju hans.

  • aaaaandersson
    Drottningen1970 skrev 2018-12-08 21:07:43 följande:

    Om du bara har anmärkningar så fanns det såklart ingen anledning till att du inte kunde stå på huset själv redan från början så varför gjorde ni så?


    kanske utryckte mig fel men gamla skulder hos KF så därför kunde jag inte stå på huset.
  • aaaaandersson
    aaaaandersson skrev 2018-12-08 21:11:23 följande:
    kanske utryckte mig fel men gamla skulder hos KF så därför kunde jag inte stå på huset.
    Har ju 20 tals personer som vet hur det ligger till och trodde det kunde vara till vår fördel då inget är skrivet.
  • mammatill6
    aaaaandersson skrev 2018-12-08 21:12:17 följande:

    Har ju 20 tals personer som vet hur det ligger till och trodde det kunde vara till vår fördel då inget är skrivet.


    Fast något är ju skrivet, att din bror får huset. Blir ju det som gäller.
  • Drottningen1970
    aaaaandersson skrev 2018-12-08 21:11:23 följande:

    kanske utryckte mig fel men gamla skulder hos KF så därför kunde jag inte stå på huset.


    Så ni gjorde detta för att förhindra utmätning av huset?
  • aaaaandersson
    Drottningen1970 skrev 2018-12-08 21:15:26 följande:
    Så ni gjorde detta för att förhindra utmätning av huset?
    Ja så kan man väl se det men hade inte så  många val när min far dog hastigt.
  • Drottningen1970
    aaaaandersson skrev 2018-12-08 21:18:33 följande:

    Ja så kan man väl se det men hade inte så  många val när min far dog hastigt.


    Så ni försökte undanhålla era tillgångar från samhället och lura systemet och nu är det nån som lurar er. Karma.
  • annabellelee

    Muntliga avtal gäller likaväl som skriftliga. Det gäller bara att kunna visa att det finns ett muntligt avtal. Att ett avtal gällt mellan dig och din far tycks klart, men kan du visa vad som gäller mellan din bror och dig? Har han lovat att ni skulle få huset efter en viss tid? Finns vittnen på det?

  • Embla twopointoh

    Har ni kvitton kvar från era renoveringar? Färg, tapeter, virke o.s.v.? Om inte annat borde ni ju kunna kräva brodern på ersättning för detta, ert arbete har ju gett huset ett högre värde.

    Har ni betalat el, försäkring och andra löpande kostnader för huset, borde ni kunna visa det också.

  • mammatill6

    [quote=79274977][quote-nick]Embla twopointoh skrev 2018-12-09 19:09:50 följande:[/quote-nick]Har ni kvitton kvar från era renoveringar? Färg, tapeter, virke o.s.v.? Om inte annat borde ni ju kunna kräva brodern på ersättning för detta, ert arbete har ju gett huset ett högre värde.

    Har ni betalat el, försäkring och andra löpande kostnader för huset, borde ni kunna visa det också.[/.

    Fast det spelar ingen roll. Om brodern hävdar att de bara hyr blir det svårt att motbevisa. Och hyr man kan man ju få stå för sånt.

  • Embla twopointoh
    mammatill6 skrev 2018-12-09 19:13:08 följande:

    [quote=79274977][quote-nick]Embla twopointoh skrev 2018-12-09 19:09:50 följande:[/quote-nick]Har ni kvitton kvar från era renoveringar? Färg, tapeter, virke o.s.v.? Om inte annat borde ni ju kunna kräva brodern på ersättning för detta, ert arbete har ju gett huset ett högre värde.

    Har ni betalat el, försäkring och andra löpande kostnader för huset, borde ni kunna visa det också.[/.

    Fast det spelar ingen roll. Om brodern hävdar att de bara hyr blir det svårt att motbevisa. Och hyr man kan man ju få stå för sånt.


    De flyttade in i huset innan brodern "ärvde" det. Dessutom, om man hyr borde de ha betalat hyra till brodern, vilket inte skett. De har betalat alla omkostnader, inklusive ränta och amortering för lånet. Den som äger ska stå för lån och försäkring, så kan TS och hennes man visa att det är de som betalat dessa räkningar, kan de möjligen få rätt. Dessutom finns det andra släktingar som vet hur det ligger till.

  • Jamesdio

    Kolla upp vad som gäller angående tillträda en fastighet som man fått i gåva eller köpt förmånligt i samband med arv. Kanhända att det blir till din fördel. Men jag kommer inte ihåg exakt vad som gäller och orkar inte leta, men en jurist som är specialicerad på fastighetsöverlåtelser i samband med dödsfall borde ju veta.

  • Arlene

    Hur menar du att din pappa köpte huset till dig men din bror fick genom ett gåvobrev?

    Om din bror har fått är det ju han som äger det.
    Men om ni har kvitton ifrån ombyggnad, försäkringar, el, tele räkningar mm
    så står det ju att ni har betalt så då kan nog en jurist hjälpa er med att få ersättning av renoveringar mm.

    Står han som ägare till huset kommer ni att få svårigheter.
    Kontakta genast en jurist för mer hjälp

Svar på tråden Min bror stjäl vårt hus!