Pappan vill fortsätta låta 8-åring åka ensam mellan städer trots att det inte funkar!
Min son Peter, 8 år har i ett års tid åkt mellan mig och pappan ensam med buss. Det rör sig om en sträcka mellan olika städer, restiden har varit som mest 4h enkel väg och han har åkt över helgen en gång i månaden. Jag var riktigt skeptisk redan från början men gick med på det , jag ville ju inte beröva Peter sin pappatid. Men det har varit en hel del problem med resorna. Han har haft en mobil med sig, ibland har den inte varit laddad eller helt enkelt glömts kvar hemma hos pappan när det har varit dags att åka hem. En gång missade pappan honom och han åkte vidare till ändhållplatsen, innan bussen vände och Peter åkte tillbaka igen. De gånger det har varit strul med mobilen har det varit svårt att nå busschauffören vid förseningar.
Jag har nu sagt att jag inte tycker att Peter ska få fortsätta åka själv, det har varit för mycket problem och jag tycker att Peter är för liten för att behöva ställas inför svåra problemlösningar ensam, som ifall bussen skulle ändra tidtabell, rutt eller om en trafikolycka skulle ske till exempel. Problemet är att pappan tycker att Peter ska fortsätta att åka själv. Pappan tycker att jag "straffar" honom genom att göra hans vardag krångligare angående logistiken kring pappatiden, men det enda jag vill är att Peter ska ha en lugn och bra resväg mellan mig och sin pappa, utan stress och osäkerhet. Vi har prövat ensamresor och har sett att det inte har varit lyckat.. Men pappan vägrar att gå med på att sällskapa med sin son på resorna. Ändå tycker han att sonen ska åka till honom. Ja, Peter har rätt till sin pappa men jag tycker inte att han ska tvingas att ta ansvar för timslånga resor på egen hand, som dessutom inte har funkat något vidare.
Har någon en idé på en bra lösning?