• rytm

    Aktivt välja att leva utan någon?

    Jag är 32 år och blev för inte så längesedan bränd av en man. Vi träffades ett tag och han blev väldigt passionerad och förälskad, det var han som pusha på allt och jag föll också dit väldigt starkt, men sen började han inse att saker kunde bli lite krångliga pga vissa omständigheter då var det som att vända på en krona och han stack. Men först genom att lämna med massa förhoppningar och ovissheter om att vi skulle ha tålamod och ha tillit det som fanns mellan oss. Sen visade det sig att han bara snacka massa skit. Jag har ingen aning om vad som hände. Han har tidigare blivit lämnad av sin exfru och hade en jobbig skilsmässa. Antingen så var jag inte ?rätt? eller så blev han rädd och stängde av. Har inte fått någon förklaring (han verkar inte veta själv) Vet dock att han är på jakt efter kärlek fortsättningsvis. Han längtar efter kärleken som inte låter logiken styra... har jag hört. Han är 16 år äldre än jag. Har aldrig träffat en man som betett sig på det sättet. Tycker alltid man märker på män när dom inte är intresserade och jag har aldrig träffat någon som uttryckt så starkt att han varit förälskad och att han vill att det ska vara vi till att göra en sådan tvärvändning, men någon gång ska väl vara den första antar jag. Jag har varit väldigt hjärtekrossad och ledsen, men börjar känna mig bättre nu.

    MEN till det som jag funderar och tänker på mycket just nu är att vad ska man ha en man till egentligen? Låter kanske lite fånigt och att det väl är upp till var person att bestämma, men ibland tycker jag att samhället är så inriktat på att man måste leva i en relation annars är man misslyckad. Jag har tidigare varit gift och är nu skild och i det förhållandet var vi väldigt olika och tog inte fram varandras bästa sidor vilket gjorde att vi inte var lyckliga med varandra. Efter att jag blev så bränd nu senast så känner jag som att jag inte vågar/orkar träffa någon igen. Jag vill inte utsätta mig för det en gång till. Tycker att det är sån konsumtion av människor just nu. Det dejtas så rått hit och dit och att man inte är beredd att försöka lära känna personen lite bättre innan man kastar in handduken.

    Vad har ni för erfarenheter och tankar?

  • Svar på tråden Aktivt välja att leva utan någon?
  • Mongoliet

    Håller med dig. Har svårt att se att jag någonsin ska gå in i en relation igen. Finns för få vinster & jag måste kompromissa för mycket vilket gör att jag alltid går back i slutänden även om jag gillat tjejen från början. Tror att lever lyckligare med några enstaka flings här & där. Trivs på tok för bra ensam också för att riskera något.

  • tankfull

    Jag levde i många år med en man som hade alkoholproblem och som jämt ville ha sex och klagade på att vi inte hade det tillräckligt. Kommunikationen var usel och jag tappade både all sexlust och all tillit.
    Efter det förhållandet sa jag att jag nog aldrig vill ha en man igen. Jag har varit nöjd med att leva i flera år själv nu fast jag har mitt barn hos mig nästan heltid och mitt barn är mitt livs kärlek. Så jag får kärlek men inte sex.
    Nu, efter flera år, börjar jag längta efter en man igen och sexlusten har börjat spira. Jag skulle vilja ha en särbo, en man som vill mig och mitt barn väl och som accepterar att träffas ibland och ibland inte. Det känns som det ultimata förhållandet för mig. Vad samhället och andra människor tycker struntar jag fullständigt i för jag lever mitt liv för min skull och inte för någon annan.

  • Anonym (hello)

    Jag säger samma sak, har nyss lämnat ett långt förhållande och vill verkligen inte ha en ny man i mitt liv. Har svårt att se mig själv leta efter någon, börja om att lära känna någon osv. Nu vill jag bara göra mitt och rå om mig själv och barnen. Tycker ändå de flesta män verkar vara sådana som låter sin partner ta det mesta av ansvaret för allting, och det vill jag verkligen inte vara med om igen.

  • Anonym (Konstiga?)

    Jag vill absolut bli handlöst förälskad, älskar att det funkar att bli det i min ålder. Har däremot inte bråttom och kan absolut träffa någon när tid finns. Men tycker det bara är konstigt att inte vilja ha en fast sexpartner och gärna med känslor inblandat, blir ju roligare samt skönare så.

    Tänker däremot välja en med omsorg och om det tar väldigt lång tid, ja då får jag gå dit där var jag vet vad jag får.

    Så till er som vill leva själva, inget fel i det, men tror att alla någonstans längtar efter en fin vän att dela vardagen med, att stötta och faktiskt bli gamla ihop.

  • Pripps Vichy

    I yngre år lider många av ensamheten och vill till varje pris hitta kärleken, sedan när de genomlevt ett antal år i ett eller flera förhållanden och insett att det ofta bara begränsar ens personliga frihet och att det som var underbart, passionerat och rosenskimrande från början mest var en illusion eller inte varade så länge som man hade trott. Problemet kanske snarare är att många går in i förhållanden i desperation för att slippa vara ensamma och känna sig "oälskade", och då är det inte så nog vem det är utan bara att det känns rätt från början. Efter några år upptäcker den ena i förhållandet eller bägge hur olika varandra de i själva verket är och börjar ångra sina val.

    Så var fallet med de kvinnor jag varit tillsammans med och jag anpassade mig mer och mer efter dem för att jag var rädd att förlora dem och bli ensam, trots att jag insåg att min anpassning efter dem stred på det stora hela emot den jag var och vad jag egentligen ville med mitt liv.

    Efter 2 kärlekssorger/separationer där hon har varit den som lämnat trots min anpassning, så insåg jag sedan att sorgen och smärtan var nödvändig för att jag skulle hitta tillbaks till mig själv igen och bli pånyttfödd, så sett att jag började upptäcka vem jag verkligen var och vad jag faktiskt ville med mitt liv.

    Trivs utomordentligt med ensamheten idag. Kan syssla med vad jag vill och göra som jag vill och känner för utan att någon är bredvid och har åsikter eller vill hindra mig från att göra det jag gör.

    Ska jag bli tillsammans med någon igen ska vi vara väldigt lika varandra och gilla och  uppskatta samma saker, samt att det får bli särbo som gäller snarare än sambo, då man tenderar att bara gå varandra på nerverna ju längre man bor tillsammans. Många förhållanden skulle nog kunnat räddas om man hade den lösningen att man bor i varsin bostad, eftersom många separationer lär ske för att den ena partnern känner sig instängd och begränsad av att behöva bo ihop med någon annan hela tiden och dela allt. Även om man faktiskt älskar varandra kan det vara jobbigt nog, med vardagens all stress och press och när viljorna drar åt olika håll.

  • Anonym (hello)
    Anonym (Konstiga?) skrev 2018-12-09 00:32:57 följande:

    Så till er som vill leva själva, inget fel i det, men tror att alla någonstans längtar efter en fin vän att dela vardagen med, att stötta och faktiskt bli gamla ihop.


    "inget fel i det" - det låter som att du tycker det är mycket fel i det. Du kallar oss "konstiga?" som alias och tror att alla har samma längtan som du.

    Jag trivs ypperligt med att vara själv. Jag har kompromissat i 20 års tid, förlorat mig själv på vägen och vill inget annat än att bara hitta mig själv igen och vara just det- själv. Inte ensam, utan själv.


  • Robert 832

    Jag är av liknande mening. Vad ska man egentligen med en partner till? Allt jag vill ha kan jag skaffa själv och eftersom risken är större att en relation gör folk osams än lyckliga så verkar det vara ett dumt företag att leta efter nån.

  • Anonym (A)

    Som jag känner nu vill jag inte träffa nån ny. Vill inte dejta, vill inte ens skriva med någon och defintivt inte ha sex med någon. Jag har blivit utsatt för extrem otrohet, psykisk misshandel, lögner och dumpningar. Det är inte värt det. Det verkar idag inte finnas många lojala människor som faktiskt vill ha ett livslångt förhållande. Jag vill inte strödejta och jag vill inte ha korta förhållanden, ser inte syftet med det. Jag vilk träffa någon att dela resten av livet med, men folk i allmänhet verkar inkapabla till det. Så, är hellre singel resten av livet än har att göra med sviniga män. Har bestämt att skaffa barn på egen hand också.

  • Lainie Kennedy
    Anonym (Konstiga?) skrev 2018-12-09 00:32:57 följande:

    Så till er som vill leva själva, inget fel i det, men tror att alla någonstans längtar efter en fin vän att dela vardagen med, att stötta och faktiskt bli gamla ihop.


    Det är för att du inte har någon fantasi som du inte kan förstå att alla inte är som du.
  • AndreaBD

    Såna erfarenheter är förstås jättejobbiga. Jag har också varit med om något liknande. Och det tog bra många månader att komma över. Samtidigt så finns det även vettiga människor och med mer livserfarenhet får man också mer känsla för om någon är tillräckligt stabil för att man ska kunna lita på personens känslor.  I alla fall när jag träffade min nuvarande partner, märkte jag direkt att han var stabil och inte skulle backa. Man ska akta sig för allt som verkar överdrivet.

  • Anonym (Janna)
    AndreaBD skrev 2018-12-10 09:42:06 följande:

    Såna erfarenheter är förstås jättejobbiga. Jag har också varit med om något liknande. Och det tog bra många månader att komma över. Samtidigt så finns det även vettiga människor och med mer livserfarenhet får man också mer känsla för om någon är tillräckligt stabil för att man ska kunna lita på personens känslor.  I alla fall när jag träffade min nuvarande partner, märkte jag direkt att han var stabil och inte skulle backa. Man ska akta sig för allt som verkar överdrivet.


    Ja, så kanske det är... men för mig var det ändå svårt att förstå eftersom vi hade så roligt och trevligt ihop, inte bara attraktion. Men jag inser nu i efterhand att han inte verkar må så bra och förmodligen inte har så bra koll på sig själv längre pga hur hans liv ändrats de senaste 5 åren. Känns som han famlar runt.. Men det gör ont ändå pga hur han valde att möta mig i allt det här.

    Klart det finns vettiga, och det kanske bara är så att jag inte är redo helt enkelt. Ingen idé att försöka tvinga fram något.
  • AndreaBD
    Anonym (Janna) skrev 2018-12-11 09:08:32 följande:
    Ja, så kanske det är... men för mig var det ändå svårt att förstå eftersom vi hade så roligt och trevligt ihop, inte bara attraktion. Men jag inser nu i efterhand att han inte verkar må så bra och förmodligen inte har så bra koll på sig själv längre pga hur hans liv ändrats de senaste 5 åren. Känns som han famlar runt.. Men det gör ont ändå pga hur han valde att möta mig i allt det här.

    Klart det finns vettiga, och det kanske bara är så att jag inte är redo helt enkelt. Ingen idé att försöka tvinga fram något.
    Det är definitivt vettigt att avstå så länge inte verkligen rätt person dyker upp, eller så länge man fortfarande funderar vad man vill.
Svar på tråden Aktivt välja att leva utan någon?