Inlägg från: sysop |Visa alla inlägg
  • sysop

Hur kan de ha glömt att ta betalt?

Mongoliet skrev 2018-12-09 01:16:54 följande:

Köpte en del saker för några månader sedan. Betalade typ 50 % när jag gjorde köpet & skulle betala resten efter delivery eller strax innan. Detta var deras deal. Ingen aning om varför upplägget var så men det kändes ok för mig.

Fått mina saker. Inte hört något ifrån de om resten av cashen & inte fått något inbetalningskort eller liknande. Inte heller har de dragit mer pengar om de nu kunde få göra så.

Låter jag det vara bara? Hur kan det ha försvunnit i hanteringen?

Stor firma så drabbar ingen fattig.

Antingen så kontaktar du företaget och får information om hur du ska betala eller så tar du risken och väntar på första kravet från inkasso/kronofogden och betalar då fast då har skulden ökat (kostnad för indrivning/påminnelse kan röra sig om några hundralappar upp till kanske en femhundring eller så).
  • sysop
    legomum skrev 2018-12-11 00:37:42 följande:
    Ehhh... förstod nog inte ens mig själv där haha.

Efter du har fått en faktura och företaget inte skickat en påminnelse inom två år så kan de inte fakturera den längre. Den makuleras helt enkelt.

Men har de skickat påminnelser under tex tre år med jämna mellanrum så kan du bli fakturerad och skickad till kf.
    Nja, vad bygger du det på?

Preskriptionslag (1981:130)
    Preskriptionstid

2 §  En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

[S2]Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

Läs hela lagen här: lagen.nu/1981:130

Svar på tråden Hur kan de ha glömt att ta betalt?