• Anonym (Ts)

    Telefonberoende

    Hands up. Hur många har dag efter dag suttit med telefonen varenda lediga sekund? När ni gått på toa? När ni sövt kidsen? När ni ammat? Under lunchrasten? Under familjemiddagen? Under familjelunchen? Hur många av er klarar att sova utan telefon? Att umgås med barnen utan att googla skit. Utan att vara uppkopplad?

    Jag klarade mig undan sånt med sonen. Men nu med andra barnet född jan 2017 så har jag varit fast. Jag har varit deprimerad pch understimulerad av föräldraledigheten att jag hållt på med telefonen i tid och främst OTID!

    Jag vet att telefonen är ett problem för 80% av befolkningen. Många som är beroende likt mig VET OM DET. Varför tar vi inte bara tag i saken? Hur synd är det inte om barnen som försöker berätta saker medan vi läser nyheterna, läser sms från farmor osv. Vi låtsas höra och vara närvarande även fast vi inte är det. Stackars barn!! Stackars barn som tror att telefonen är ihopväxt med föräldern. Stackars barn som känner att telefonen är viktigare, som tror att en normal lunch/middags tid är när alla äter för sig själv och stirrar ner i bord, tv, platta, mobil.

    Stackars den beroende som missar tillfälle att läsa en bok, lära sig ett instrument, fördjupa sig inom studier, jobb, annat. Som slösar sitt liv på att slösurfa ostället för att skriva dagbok, beställa foton på familjen, läsa om viktiga ämnen en bryr sig om, träffa familjemedlemmar, vänner osv.

    Men även fast man vet att det är dåligt, så sitter man ändå fast. Man mår för dåligt för att koppla ned. Hur gör man? Hur kommer man ur detta destruktiva förhållande med sig själv? Sin egna telefon? Massvis av studier är gjorda för folk blir faktiskt deprimerade av sin smartphone. Det är fakta!

  • Svar på tråden Telefonberoende
  • Anonym (inga barn)

    Har inga barn, men är helt klart beroende av telefonen. Använder den i tid och otid, när jag inte orkar (eller vill) plugga dyker den upp, det första som sker på morgonen är att jag kollar notiser och saker som skett under natten osv.

    Jag borde ta tag i detta och stänga av telefonen, har en app som räknar skärmtid och det är inte alls kul att titta på de siffrorna. Hemskt rent ut sagt.

    Hatar att skylla ifrån mig på saker... men jag har andra former av psykisk ohälsa också och för mig har mobilen blivit som en flykt från verkligheten. Att kunna slippa alla tankar och verkligheten för en stund, är nog helt ärligt det som räddat livet på mig många gånger när jag verkligen känt att jag inte orkat mer.

    I bättre perioder, då jag mår bättre, brukar jag lägga bort mobilen på ett annat sätt. Då kan den vara orörd på en hylla några timmar. Men på sämre perioder (som nu) är den med hela tiden, överallt. Utom när jag äter. Jag vet inte hur jag tar mig ur mobilberoendet, men det kommer liksom automatiskt för min del. När jag börjar må bättre börjar liksom även skärmtiden minska. Det kanske är en anledning till att jag tar min kopiösa skärmtid på mindre allvar - att jag vet att den kommer minska när jag börjar må bättre. Jag har tyvärr inga tips på hur man tar sig ur sitt destruktiva förhållande till sin mobil.

  • klyban

    Jag undrar också vad folk ser i sina telefoner som gör de måste titta i dom hela dagarna.
    Nu är det inte att man sitter som är saken, utan att man inte kan vara utan som är.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Telefonberoende