• Anonym (Mm)

Min dotter på 6år är så mammig

Hej! Jag är en mamma på 40+ och jag har en dotter på 6år. Jag separerade för ca. 1,5år sen och sedan dess är jag ensamstående med dottern. Problemet är att dottern har blivit så rädd för typ allt. Hon vågar inte gå nånstans utan att jag följer med. Hon vågar inte göra saker själv som tex gå hem till kompisar och leka för då vill hon ha med mig. Hon går på fritids och jag jobbar heltid så bara det att lämna på morgonen kan vara ett helvete. Så hon är alltid med mig var jag än går. Vad ska jag göra? Finns det någon i samma sits?

• Svar på tråden Min dotter på 6år är så mammig
  • Anonym (Hmmm)

Har ni delad vårdnad?

Om inte är det ju lätt att föreställa sig att din dotter är mammig på grund av att hon redan har mist en förälder och nu är livrädd att mista den andra.

• Alexi

Fast det är väl inte så ovanligt att en sexåring inte vill leka hemma hos andra utan föräldrarna. Det tror jag inte vår son gjorde i förskoleklass men det går utmärkt nu två år senare. 

• Anonym (eee)
    Anonym (Mm) skrev 2018-12-09 07:29:17 följande:

Hej! Jag är en mamma på 40+ och jag har en dotter på 6år. Jag separerade för ca. 1,5år sen och sedan dess är jag ensamstående med dottern. Problemet är att dottern har blivit så rädd för typ allt. Hon vågar inte gå nånstans utan att jag följer med. Hon vågar inte göra saker själv som tex gå hem till kompisar och leka för då vill hon ha med mig. Hon går på fritids och jag jobbar heltid så bara det att lämna på morgonen kan vara ett helvete. Så hon är alltid med mig var jag än går. Vad ska jag göra? Finns det någon i samma sits?

Inte så konstigt. En separation är en stor sak för ett barn och hon kanske går omkring och är orolig att även du ska försvinna. Hon kanske inte är medveten om det och kan inte sätta ord på det, men känslan inuti kan vara sådan. 

Finns det fler vuxna kring flickan så att hon förstår att hon är trygg och att det finns fler än mamma som visar henne kärlek och omsorg? 
  • Anonym (Anna)

Vet inte hur det är där du bor men i vår kommun finns det väldigt bra hjälp att få av familjecentralen, dvs kommunens verksamhet och BVC. Väldigt många av mina vänner har fått fina tips genom hembesök, samtal och övningar. Är verkligen inte bara ?stora problem? som en familjecentral kan vara behjälplig med utan också som att ge dig tips och råd hur du kan stärka din dotter. Värt att kolla om det finns sådan verksamhet hos dig?

• Anonym (Lärare i fsk. klass)

Jag förstår ditt dilemma och har mött samma problem i mitt arbete. Mitt råd är (utan att vara kritisk) att du blir medveten om dig själv. För ditt agerande är oerhört avgörande för hur ditt barn reagerar. Dvs. om du tycker det är jobbigt att separera från ditt dotter så känner hon det! Om du är väldigt fäst vid din dotter så kan du ge henne omedvetna signaler. Så mitt råd är att du funderar över hur du själv känner och funderar över det. Sedan hur du ska agera för att underlätta för din dotter? Du har säkert svaret inom dig?

• Anonym (Mm)

Hon pratar aldrig om sin pappa och vill inte vara med honom heller. Och jag litar inte på han och vill inte lämna henne hos han. För han hade problem med alkoholen. När jag frågar om han bruka dricka säger han nej då jag vet att han gör det. Hon frågar inte ens om han. Det verkar som hon är nöjd med mig.

• Anonym (Lärare i fsk. klass)

Ja du och din dotter har gått igenom en separation från hennes pappa, vilket säkert har påverkat er båda. Det har samtidigt gjort er mer sammansvetsade, på gott och ont. Du hjälper din dotter genom att visa henne att du litar på skolan! 

Svar på tråden Min dotter på 6år är så mammig