• Äldre 9 Dec 09:50
    423 visningar
    12 svar
    12
    423

    Trean kommer i juni, ha syskon på förskola?

    Hej!

    Vi väntar tredje barnet i början av juni. De andra två kommer vara 5 och 2 1/2. Detta kommer bli första sommarlovet för lillasyster och storebror har varit ledig mellan 7-10 v övriga somrar. Jag tvekar att ha dem hemma från bebisens ankomst och hela sommaren för syskonen trivs verkligen bra på förskolan och kommer att fråga om att gå dit. Det kommer bli för lååång ledighet tror jag. Hur hade ni gjort/hur har ni gjort? Ha dem hemma i början, sedan går dem kortare dagar i några veckor och sedan lediga igen? Vi lämnar på en privat förskola och det är inte byte av personal eller sammanslagning. Alla barn/pedagoger känner varandra. Tänker att i början kommer man vara mest bunden hemma och kommer inte sätta en veckas bebis i bilen och åka till stranden eller lekplatser så kan vara skönt för dem att komma iväg en stund?

    Tacksam för råd

  • Svar på tråden Trean kommer i juni, ha syskon på förskola?
  • Äldre 9 Dec 10:05
    #1

    När jag fick mitt andra barn i juli-17 så var storebror som då var 2 år hemma från att jag gick sommarlov tills skolorna började igen, alltså ca 4 veckor innan bebisen kom och ca 6 veckor efter. Jag tyckte det var bra att ha storebror hemma så inte han kände sig undanknuffad, däremot var det rätt tufft att hålla honom nöjd när jag var höggravid. Hade även mannens äldsta son på 9 år hemma på våra veckor men han var ju rätt självgående.

    Jag hade nog haft den yngsta hemma så inte hon känner sig undanskuffad när hon får ett litet syskon. Stora barnet kanske behöver få komma iväg och leka med sina kompisar?

  • Äldre 9 Dec 10:06
    #2

    Vi ska också ha en till i juni och har en 4 åring sen tidigare, på vår förskola får inte 15 timmars barn (barn med små syskon hemma) vara på förskolan under skollovet. Så vi har inget annat val än att han är hemma hela sommaren :) får ni lämna på förskolan?

  • Anonym (K)
    Äldre 9 Dec 10:34
    #3

    Vi fick barn nr 2 i juni en månad innan storebror fyllde 3 år. Jag är lärare så våra barn är alltid lediga hela sommaren när jag har sommarlov så han är van vid långa lov och gillar det, även om han älskar sin förskola och längtar tillbaka dit också. När 2:an föddes gick han på förskolan under de dagarna jag var kvar på bb sedan fick han sommarlov i samband med att jag och lillebror kom hem. Min man kombinerade de 10 första dagarna med semester och var hemma i nästan två månader tillsammans med oss vilket var väldigt skönt för oss alla. När han började jobba igen var jag själv med båda barnen i två veckor innan storebror började förskolan igen. Det funkade bra.

    Nu väntar vi nr 3 i början av juli och då kommer min man inte kunna vara ledig för han har praktik då som inte går att flytta på. Barnen kommer få gå på förskolan tills barnet kommer, men kortare dagar från att skolorna slutar, och ev nån vecka till beroende på när barnet kommer. Vår förskola slås ihop med några andra fyra veckor mitt i sommaren och då vill vi undvika att ha barnen där. Sen börjar stora i förskoleklass nästa höst och den är ju obligatorisk numera så jag vill gärna att han får ett så långt sommarlov som möjligt innan det. Vi kommer däremot försöka ta fl tillsammans under vintern och resa under en längre tid hela familjen om skolan godkänner en längre ledighet för äldsta barnet.

  • Sharpe­r
    Äldre 9 Dec 10:38
    #4

    I dom 2 kommuner jag varit i kontakt med så får inte barn till föräldralediga vuxna vara på förskolan under typ 8 veckor under sommaren, likaså under jul då är det typ 2 veckor som de barnen inte går gå.

  • Äldre 9 Dec 10:41
    #5
    Saral92 skrev 2018-12-09 10:06:19 följande:

    Vi ska också ha en till i juni och har en 4 åring sen tidigare, på vår förskola får inte 15 timmars barn (barn med små syskon hemma) vara på förskolan under skollovet. Så vi har inget annat val än att han är hemma hela sommaren :) får ni lämna på förskolan?


    Hej!

    Ja vi har inte 15-timmar i vår kommun utan vi betalar som vanligt och får lämna under lov och sommarlov.
  • Äldre 9 Dec 14:03
    #6

    Om du inte tänker säga upp platsen så kan du ju faktiskt göra fulingen att anmäla dem och sedan känna efter när den dagen kommer. Du kan ju säga som det är att du inte vet just nu såklart.

    Jag antar att pappan är hemma i 2 veckor då bebisen fötts, så då kan ju han sysselsätta. Sedan har väl pappan semester i 4 veckor, så då blir ju barnen ändå lediga minst 6 veckor. Att vara hemma själv med två barn med aptit på livet är intensivt när man sitter fast med med täta amningar.

    Har ni inga lekplatser/bibliotek mm på gångavstånd?
    Vi gick på öppna förskolan tills de stängde inför sommaren.

  • Äldre 9 Dec 15:00
    #7

    Hur kan det inte vara byte av personal eller sammanslagningar under sommaren på en förskola? Får personalen ingen semester?

  • Äldre 9 Dec 15:46
    #8

    [quote=79273983][quote-nick]SweetJune skrev 2018-12-09 10:41:15 följande:[/quote-nick]Hej!

    Ja vi har inte 15-timmar i vår kommun utan vi betalar som vanligt och får lämna under lov och sommarlov.[/

    Tänk att det är sån skillnad, det borde verkligen vara lika i alla kommuner.

    Men hade vi fått lämna så kanske min son gått lite, men han hade ju vart hemma i början när barnet kommer för då är pappan hemma, sen ska ju även pappan ta ca 6 veckors semester men efter de hade nog 4 åringen som då är 5 börjat gått 15 timmar, men de blir typ hela sommaren hemma iaf :)

  • Äldre 9 Dec 17:56
    #9

    Håll dem hemma så länge du kan. Förskolan försvinner inte och dina barn kan få en välbehövlig paus från allt som händer där. Det är ett tufft klimat för barnen.

    Du har väl rutin på att få vardagen att fungera så det blir ju inga problem med en yttepytting som mest troligt bara sover ändå. (Gör inte bebis det får du väl tänka om helt enkelt)

    Annars så gör er sommar magisk med att umgås och dra ut på äventyr och semestern.

    Jag lovar att du inte kommer ångra dig med att ha dem hemma.

  • Äldre 9 Dec 19:58
    #10

    Hade gett dem ordentligt sommarlov och njutit av årstiden och att slippa passa förskoletider. Bebisar är ju inte speciellt avancerade att ha med sig på utflykter sådär generellt så varför skulle ni vara bundna hemma?

  • Äldre 9 Dec 20:30
    #11

    När vi fick trean i juli i fjol så var 3,5 och 1,5åringen nästan hemma som skolans sommarlov. Börjarade en vecka tidigare än skolan.

    Jobbigaste tiden var innan födseln då jag inte orkade något. När bebisen kom så provade vi nya lekplatser frekvent. Lätt att ta med sig bebis på sådana aktiviteter. Lekpark och en glass så är det klart!

  • Äldre 9 Dec 21:06
    #12

    Våra barn har alltid haft långt sommarlov. Har man chansen att ge dem det så tycker jag det känns bra att göra det.

Svar på tråden Trean kommer i juni, ha syskon på förskola?