• Äldre 10 Dec 13:12
    1202 visningar
    26 svar
    26
    1202

    Vill överraska med förlovningsring - hur gå tillväga?

    Jag har varit tillsammans med min kille i snart ett år. Vi är båda 30+ och ska flytta ihop till våren och har pratat om att skaff barn ihop.

    Nu ska vi fira vår första jul tillsammans och jag kommer inte riktigt på bra julklappar, då vi båda två är personer som i princip har allt hi behöver/vill ha.

    Vi har inte på allvar talat om förlovning eller giftermål, även om vi nån gång skämtsamt tangerat ämnet. Men ska man flytta ihop ich försöka få barn, är knappast en förlovning så ?farligt? :D

    Tänkte alltså att en julklapp från mig kunde vara en förlovningsring :) Funderade att jag skulle köpa billiga ringar nu, har sett basic silverringar för ~200 kr, så får han sedan välja ring själv, som sen också graveras.

    Nån som gjort så och hur gjorde ni i så fall?

    Vill hellre ge en riktig ring än nån leksaksring av plast, så att han faktiskt kan använda den genast. Men hur sjutton vet jag vilken storlek jag ska ta? Han har inga andra ringar jag kunde kolla med.

    Finns det ställbara ringar för män? Vet att många billigare ringar för kvinnor, dock ändå i silver, är av ställbar modell.

  • Svar på tråden Vill överraska med förlovningsring - hur gå tillväga?
  • Äldre 10 Dec 15:47
    #1

    Jag köpte två billiga, ställbara, ringar på Wish! Men ändå tillräckligt fina för att ha på sig tills vi köpt och graverat de riktiga.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 10 Dec 16:47
    #2
    +1

    Är du helt säker på att han vill förlova sig just nu? Jag bara frågar, för jag vet flera som haft det ungefär som du beskriver, man har inte helt prata om det, mest skojat om det och kanske när det kom till kritan, inte ville riktigt likadant. 

    Även om man planerar att bo ihop och skaffa barn så vill en del ändå inte just förlova sig. Bara så att det inte blir ett awkward moment. 

  • Äldre 10 Dec 17:13
    #3
    +1

    Jag rekommenderar det inte. Det handlar nog mest om vad du önskar dig i julklapp, inte han. Jag hade inte uppskattat att bli överraskad sådär, utan ens en fråga.

  • Äldre 10 Dec 17:15
    #4
    +1

    Men Gud NEJ!!! NEJ NEJ NEJ!!! Man köper INTE en förlovningsring i julklapp efter bara 1-år, även om man har pratat om barn! Köp vadsomhelst (i princip) förutom det!

  • Äldre 10 Dec 20:02
    #5

    Tja. Svårt att säga om det är nåt han verkligen vill. För jag kan inte veta utan att fråga, eller hur? Och det tar ju liksom bort the whole idea.

    Är det liksom ingen som friar längre heller då? Samma awkward moment kan det ju bli där, om den man friar till säger nej. För som sagt var, man kan ju inte veta innan man frågat.

    Men jo, vi ska flytta ihop till våren, bara vi hittar nåt bra. Vi har redan kollat på ett hus och pratat om att flytta dit tillsammans. Vi har också kommit överens om att till sommaren börja försöka få barn. Så även om vi inte varit tillsammans länge så är nog detta ett väldigt seriöst förhållande, vi vill båda samma sak.

    Jag har själv ett barn från förr och har varit i ett 10+ år långt förhållande med mitt barns pappa, som jag också var gift med, så detta är inget jag ?rusar in i? bara för att få ?testa?, så att säga. Barn är det också han själv som önskat. Så jo, detta är nog ett seriöst förhållande.

    Men visst, point taken, man behöver nödvändigtvis inte vilja förlova sig för det. Har dock tänkt en hel del på detta från och till, och tror att han skulle uppskatta gesten väldigt mycket och bli väldigt rörd.

    Och att detta skulle vara något enbart för mej? Näe, håller inte med det. Hade jag velat förlova mig bara för min skull, så hade jag frågat honom sådär annars. Jag vill överraska honom för hans skull, för att jag tror han skulle uppskatta det. Skulle dock naturligtvis överräcka det paketet då vi är ensamma.

  • Äldre 10 Dec 20:06
    #6
    Tazzme skrev 2018-12-10 20:02:28 följande:

    Tja. Svårt att säga om det är nåt han verkligen vill. För jag kan inte veta utan att fråga, eller hur? Och det tar ju liksom bort the whole idea.

    Är det liksom ingen som friar längre heller då? Samma awkward moment kan det ju bli där, om den man friar till säger nej. För som sagt var, man kan ju inte veta innan man frågat.

    Men jo, vi ska flytta ihop till våren, bara vi hittar nåt bra. Vi har redan kollat på ett hus och pratat om att flytta dit tillsammans. Vi har också kommit överens om att till sommaren börja försöka få barn. Så även om vi inte varit tillsammans länge så är nog detta ett väldigt seriöst förhållande, vi vill båda samma sak.

    Jag har själv ett barn från förr och har varit i ett 10+ år långt förhållande med mitt barns pappa, som jag också var gift med, så detta är inget jag ?rusar in i? bara för att få ?testa?, så att säga. Barn är det också han själv som önskat. Så jo, detta är nog ett seriöst förhållande.

    Men visst, point taken, man behöver nödvändigtvis inte vilja förlova sig för det. Har dock tänkt en hel del på detta från och till, och tror att han skulle uppskatta gesten väldigt mycket och bli väldigt rörd.

    Och att detta skulle vara något enbart för mej? Näe, håller inte med det. Hade jag velat förlova mig bara för min skull, så hade jag frågat honom sådär annars. Jag vill överraska honom för hans skull, för att jag tror han skulle uppskatta det. Skulle dock naturligtvis överräcka det paketet då vi är ensamma.


    Men det klart folk fortfarande friar! MEN INTE EFTER ETT ÅR! Speciellt inte när man inte ens bott ihop! Spelar ingen roll att man har pratat om att skaffa barn. Snälla ts, bestäm dig för någonting annat. Din nuvarande idé kan bli hur  awkward som helst. Spelar heller ingen roll att du tror saker eller ska överräcka den när ni är ensamma - gör det bara inte. 

    Åk iväg på en weekend någonstans istället.
  • Äldre 10 Dec 20:21
    #7
    Bibbidi skrev 2018-12-10 20:06:31 följande:

    Men det klart folk fortfarande friar! MEN INTE EFTER ETT ÅR! Speciellt inte när man inte ens bott ihop! Spelar ingen roll att man har pratat om att skaffa barn. Snälla ts, bestäm dig för någonting annat. Din nuvarande idé kan bli hur  awkward som helst. Spelar heller ingen roll att du tror saker eller ska överräcka den när ni är ensamma - gör det bara inte. 

    Åk iväg på en weekend någonstans istället.


    Haha :D Intressant hur folk här på familjeliv sitter på så mycket livsanningar. Finns visst folk som friar inom ett år. Kanske inte det vanligaste, men långt ifrån ovanligt heller!

    Också intressant hur mycket folk kan veta om andra efter att ha löst två mycket korts inlägg om andras förhållande :D

    Fast jo, jag borde ju inte bli överraskad att då man på familjeliv ber om råd om en sak, så blir man istället totalsågad för nåt helt annat :D :D

    Dock måste jag säga att jag inte förstår ditt resonemang att man inte kunde fria till nån bara för att man inte står skrivna på samma adress. Man kan ju faktiskt känna varandra väldigt bra utan att ha bott ihop rent officiellt. Man kan ju också praktiskt taget redan bo ihop, fastän man har olika adresser. Sen så behöver man ju inte ens bo ihop för att vara varken förlovad eller gift!

    Om det inte varit för att vi tänkt skaffa barn ihop (då jag ogärna bor ensam med ett spädbarn) så hade jag bra kunnat förlova mig och till ich med gifta mig, utan att alls flytta ihop.
  • Äldre 10 Dec 20:23
    #8
    CitronTulo skrev 2018-12-10 15:47:20 följande:

    Jag köpte två billiga, ställbara, ringar på Wish! Men ändå tillräckligt fina för att ha på sig tills vi köpt och graverat de riktiga.


    Tack för tipset! Tyvärr tror jag inte de hinner komma fram i tid före jul om jag beställer från wish. Måste väl kolla på nån guldsmedsaffär om det finns nåt där.

    Överraskade du, eller hade ni pratat om det före?
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 10 Dec 20:25
    #9

    Jag skrev ju tidigare i tråden TS. Känner du honom så bra att du är 99% säker på att han kommer vilja förlova sig, så kör. Om du bara till 90% tror att han blir glad, gör det inte. 

    Det sätter den andra personen i en så jobbig sits om den inte vill. Man kan älska den andra men ändå inte känna sig redo för en ring på fingret. 

    Sen kan man väl bara undra över ditt sista inlägg TS: varför skriver du en fråga och sen raljerar över de svar du får? 

  • Äldre 10 Dec 20:30
    #10
    Tazzme skrev 2018-12-10 20:21:11 följande:

    Haha :D Intressant hur folk här på familjeliv sitter på så mycket livsanningar. Finns visst folk som friar inom ett år. Kanske inte det vanligaste, men långt ifrån ovanligt heller!

    Också intressant hur mycket folk kan veta om andra efter att ha löst två mycket korts inlägg om andras förhållande :D

    Fast jo, jag borde ju inte bli överraskad att då man på familjeliv ber om råd om en sak, så blir man istället totalsågad för nåt helt annat :D :D

    Dock måste jag säga att jag inte förstår ditt resonemang att man inte kunde fria till nån bara för att man inte står skrivna på samma adress. Man kan ju faktiskt känna varandra väldigt bra utan att ha bott ihop rent officiellt. Man kan ju också praktiskt taget redan bo ihop, fastän man har olika adresser. Sen så behöver man ju inte ens bo ihop för att vara varken förlovad eller gift!

    Om det inte varit för att vi tänkt skaffa barn ihop (då jag ogärna bor ensam med ett spädbarn) så hade jag bra kunnat förlova mig och till ich med gifta mig, utan att alls flytta ihop.


    Nej men visst, köp en ring då. Du verkar ju redan bestämt dig...

    Jag blev förlovad till efter ett år, vi bodde inte ihop, hade pratat om framtid och barn. Grymt awkward. Ville inte förstöra relationen så jag sa ja fast jag egentligen inte ville. Där har du min livssanning.
Svar på tråden Vill överraska med förlovningsring - hur gå tillväga?