• Anonym (Rådvill)

Jag är kär i en annan än min sambo

Jag är kär i en annan en min sambo och vet inte hur jag ska göra. Jag har känt det här under en längre tid och börjar må allt sämre av det här. Min sambo är världens snällaste och jag vill inte såra om jag gör slut men jag känner ingen direkt attraktion längre. Samtidigt vet jag inte om jag verkligen är kär i den andre eller om det bara är saker som jag saknar i mitt förhållande som jag ser hos den andra personen. 

• Svar på tråden Jag är kär i en annan än min sambo
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hej) skrev 2018-12-12 09:42:11 följande:

Är i ungefär samma situation, fast jag är killen. Hur gamla är ni? Och vad är det du menar att du kanske saknar i din relation? Prata iallafall med honom så kanske det går att lösa?

Skönt att höra att någon annan kan vara i samma situation. Vi är 30 och 27 år. Det jag kan sakna är intimiteten, attraktion och att kunna prata känslor. Jag gillar och behöver mycket närhet men det gör inte min sambo på samma sätt.  Jag kan ibland känna att vi inte gör så mycket saker tillsammans utan att vi gör saker var för sig. Och det har jag inget emot men det känns som det blivit mer och mer så 
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Rådvill) skrev 2018-12-12 16:22:22 följande:
    Skönt att höra att någon annan kan vara i samma situation. Vi är 30 och 27 år. Det jag kan sakna är intimiteten, attraktion och att kunna prata känslor. Jag gillar och behöver mycket närhet men det gör inte min sambo på samma sätt.  Jag kan ibland känna att vi inte gör så mycket saker tillsammans utan att vi gör saker var för sig. Och det har jag inget emot men det känns som det blivit mer och mer så 
    Och därför blev du kär i en annan....?
    Ni har inte provat att snacka med varandra ??
  • Anonym (Hej)

Det är läskigt nära min egen situation, hade kunnat skriva det själv. Får man fråga om du har agerat på din förälskelse, så att säga?

• Anonym (Rådvill)

Nja, eller vi umgås som vänner men känner att det är ganska tärande. Hur resonerar du själv i din situation? Hur har du gjort? 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hej) skrev 2018-12-12 18:46:28 följande:

Det är läskigt nära min egen situation, hade kunnat skriva det själv. Får man fråga om du har agerat på din förälskelse, så att säga?

Nja, eller vi umgås som vänner men känner att det är ganska tärande. Hur resonerar du själv i din situation? Hur har du gjort?
  • Diversifierat

Fundera hur det var från början med dig och din sambo, samt varför du valde honom då.

Prata sedan med din sambo, inte jobbig-prat utan led in er på känsloprat med finkänsla.

Efter det; fundera på vilka signaler du fått av sambon och avgör om du ska lämna eller ej.

• Anonym (Hej)

Har inte gjort nåt och kommer inte att göra det. Har försökt prata om sambon lite men får aldrig fram rätt ord.. typ.. vill inte separera eller så, jag vill lösa det.

• Anonym (Mina)

Jag tror att det är en rätt vanlig känsla efter att ha varit tillsammans en längre tid. När den första förälskelsen är borta och man börjar ta varandra för givet är det lättare att falla för andra. Det andra står för något nytt och spännande, där man inte riktigt vet vad man får. 

Om du stannar till lite och tänker att det är en normal känsla, baserat på att ni tar varandra för givet och tristessen i vardagen. Du har börjat drömma om förändringar, medan hon troligen är ont anande om dina tankar. När inte förändringarna sker automatiskt börjar du fantisera om en annan, gärna en person du kommit nära.

Om du tänker efter är det inte så konstigt att känslorna kan föras över till en person man kommer närmare än sin sambo. Eller om förhållandet blir för trist och båda ägnar sig endast åt sina saker, då börjar man känna sig ensam i förhållandet (vilket är värre än ensam på riktigt). Så dyker en annan person upp, som helt plötsligt finns där för en, och förstår en.

Det enda sättet ni kan hitta tillbaka till varandra är om du sätter fingret på exakt vad du saknar. Du nämnde närhet och att göra saker tillsammans, vilket inte kan vara så svårt att ta upp med din sambo sedan 7 år tillbaka?  Försök ta ett tillfälle för att få till ett ordentligt samtal. Tala om för henne bestämt att ni måste prata om en sak. Min sambo gjorde det och jag var nervös hela dagen, då jag hörde på tonen att det var något allvarligt han behövde ta upp.

I vårat fall slutade det med separation för att han aldrig klarade av att ta upp saken i tid. Hans allvarliga samtal var alltså att vi borde separera. Även han hade kärat ner sig i en arbetskollega. Det dröjde inte länge innan han insåg sitt misstag, att det inte var mig han ville lämna utan det vårat förhållandet hade utvecklats till. 

Han gick i flera år och teg för att han var så konflikträdd. Men om jag hade vetat hade jag varit beredd att kämpa på nytt. När man tar varandra för givet är det så lätt att man glömmer att vårda det man har. Sällan saknar man det så mycket som när det försvinner ur ens liv. Därför är det bra att kommunicera och kämpa innan man ger upp, för då kan det vara försent.

Han ångrade sig, men vi hittade aldrig tillbaka till varandra igen.

• Anonym (Mina)
    Anonym (Mina) skrev 2018-12-13 00:06:21 följande:

Jag tror att det är en rätt vanlig känsla efter att ha varit tillsammans en längre tid. När den första förälskelsen är borta och man börjar ta varandra för givet är det lättare att falla för andra. Det andra står för något nytt och spännande, där man inte riktigt vet vad man får. 

Om du stannar till lite och tänker att det är en normal känsla, baserat på att ni tar varandra för givet och tristessen i vardagen. Du har börjat drömma om förändringar, medan hon troligen är ont anande om dina tankar. När inte förändringarna sker automatiskt börjar du fantisera om en annan, gärna en person du kommit nära.

Om du tänker efter är det inte så konstigt att känslorna kan föras över till en person man kommer närmare än sin sambo. Eller om förhållandet blir för trist och båda ägnar sig endast åt sina saker, då börjar man känna sig ensam i förhållandet (vilket är värre än ensam på riktigt). Så dyker en annan person upp, som helt plötsligt finns där för en, och förstår en.

Det enda sättet ni kan hitta tillbaka till varandra är om du sätter fingret på exakt vad du saknar. Du nämnde närhet och att göra saker tillsammans, vilket inte kan vara så svårt att ta upp med din sambo sedan 7 år tillbaka?  Försök ta ett tillfälle för att få till ett ordentligt samtal. Tala om för henne bestämt att ni måste prata om en sak. Min sambo gjorde det och jag var nervös hela dagen, då jag hörde på tonen att det var något allvarligt han behövde ta upp.

I vårat fall slutade det med separation för att han aldrig klarade av att ta upp saken i tid. Hans allvarliga samtal var alltså att vi borde separera. Även han hade kärat ner sig i en arbetskollega. Det dröjde inte länge innan han insåg sitt misstag, att det inte var mig han ville lämna utan det vårat förhållandet hade utvecklats till. 

Han gick i flera år och teg för att han var så konflikträdd. Men om jag hade vetat hade jag varit beredd att kämpa på nytt. När man tar varandra för givet är det så lätt att man glömmer att vårda det man har. Sällan saknar man det så mycket som när det försvinner ur ens liv. Därför är det bra att kommunicera och kämpa innan man ger upp, för då kan det vara försent.

Han ångrade sig, men vi hittade aldrig tillbaka till varandra igen.

Oj förlåt vet inte varför jag fick för mig att det var en hon. Förvånad
    Byt ut det till ett hen istället, haha.

I vilket fall som helst om du vill ha en chans att få det fungera så måste du kräva ordentlig kommunikation. Det är A och O, om du inte är attraherad prova nya saker. Attraktion krävs även att jobbas på liksom kärlek. Glad
  • Anonym (Rådvill)

Tack för dina råd. Jag ska försöka göra så!

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Mina) skrev 2018-12-13 00:10:26 följande:

Oj förlåt vet inte varför jag fick för mig att det var en hon. 

I vilket fall som helst om du vill ha en chans att få det fungera så måste du kräva ordentlig kommunikation. Det är A och O, om du inte är attraherad prova nya saker. Attraktion krävs även att jobbas på liksom kärlek. 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Mina) skrev 2018-12-13 00:10:26 följande:

Oj förlåt vet inte varför jag fick för mig att det var en hon. 

I vilket fall som helst om du vill ha en chans att få det fungera så måste du kräva ordentlig kommunikation. Det är A och O, om du inte är attraherad prova nya saker. Attraktion krävs även att jobbas på liksom kärlek. 

• Anonym (Tack)

Vilka fina råd det fanns i den här tråden.

• Anonym (go for it)
    Det låter som att ni inte passar så bra ihop. Ni är ganska unga och har inte bundit er särkilt hårt till varann än. Varför inte utforska om det kan bli något med den nya? Sköt det snyggt och gör slut innan du agerar på förälskelsen. Att vara ihop med någon för att man inte vill såra genom att göra slut är inte en vidare bra anledning.
  • Smiskmaskinen
    Jag tror nog din sambo inte hade haft något emot att du gör slut om man kollar det fetmarkerade.
Svar på tråden Jag är kär i en annan än min sambo