Percafluviatilis skrev 2018-12-12 11:40:54 följande:
Tack för ditt svar. Donation och utomlands är som sagt inte aktuellt för oss. Jag har frågat läkarna om morfologi och de säger att eftersom vi gjort ICSI alla gånger så kollar de morfologi då och den har sett normal ut.
Jag ska be Sahlgrenska om hysteroskopi och har bett om läkarsamtal med den privata kliniken där våra frysta embryon finns. Jag tänkte där be om blodförtunnande och möjligen kortison innan återföring. Funderar även på att göra ett ERA-test...
ERA-test skulle jag inte rekommendera, har läst om flera som gjort det men det har inte lett till något. Gör hysto och se till att läkarna tar bort polyper och annat störande istället.
Morfologitestet är det bästa spermatestet som finns i Sverige, men tyvärr kan även spermier som ser normala ut i mikroskåp ha dnafel, men det kan man inte testa för i Sverige. Det bästa spermatestet är Sperm dna fragmentationstest och det finns bara utomlands. Min man gjorde det på Avaclinic i Riga.
Tyvärr finns det endast mycket begränsad hjälp man kan få i Sverige oavsett om man bara får minus eller om man får upprepade missfall.
Om problemet är kromosomfel på embryot så kan man endast kolla upp det innan insättning med hjälp av PGS, men det är inte tillåtet i Sverige.
Jag och min man har gjort det på våra embryon utomlands.
Om problemet är kvinnans immunförsvar så finns heller ingen bra hjälp här.
Enda alternativet är då ivfFalun, de är den enda ivfkliniken i Sverige som sysslar lite med immunbehandling inkl kortison och intralipiddropp.
Men nu vet du iallafall vilka alternativ som finns.