• mormor 1965

    Begravningsmat

    Min pappa dog igår och vi ska ordna begravning. Tips på mat vid minnesceeremonin efteråt?

    Vill inte ha smörgåstårta.

  • Svar på tråden Begravningsmat
  • Anonym (Pepp)

    Jag har, tyvärr, varit på en del begravningar. Ibland har det varit smörgåstårta men ofta har det serverats snittar. Då är det kanske en med ost och tomat/paprika el dyl, en med skinka och mimosasallad och en med räkor eller lax. På de två senaste jag var på bjöds chokladbiskvier till efterrätt på en och citrontårta på den andra.

  • Duckan

    Många begravningar jag har varit på i norr har serverat en regelrätt måltid i form av kött och potatis med en enklare fika efteråt.

  • Anonym (Det han tyckte om?)

    Var på begravning för en yngre vän som dog i cancer men de hade en fin tanke med maten nämligen buffe plock på mat som han som dog tyckte om. Så i deras fall så var det lite blandad thaimat som familjen ordnat med och lagat själva. Tänker att så kan man väl kanske göra? Ta någon typ av plockmat som din pappa uppskattade. 

  • sextiotalist
    mormor 1965 skrev 2018-12-12 08:38:36 följande:

    Min pappa dog igår och vi ska ordna begravning. Tips på mat vid minnesceeremonin efteråt?

    Vill inte ha smörgåstårta.


    Det beror lite på tiden för begravningen. Men är det kring den tiden som man förväntar sig att folk ska äta lunch och man vill ha något enklare, då föreslår jag en buffé med pajer och sallad, lätt att förbereda och man kan möta upp de flesta matpreferenser och åldrar.
  • Kjell2
    mormor 1965 skrev 2018-12-12 08:38:36 följande:

    Min pappa dog igår och vi ska ordna begravning. Tips på mat vid minnesceeremonin efteråt?

    Vill inte ha smörgåstårta.


    Utgå från tiden, vilka som ska närvara, deras restid och er budget.

    Ligger tiden i anslutning till lunch och det är många kan landgång eller paj kombinerat med kaffe och tårta vara ett alternativ.

    Är det däremot fåtal gäster, närmsta familjen, kan en mer traditionell måltid vara mer lämpligt.


  • Anonym (M)

    Personligen vill jag gärna ha varm mat efter begravning. Sorgen gör att jag fryser. Soppa med gott bröd tycker jag är perfekt

  • mormor 1965
    Anonym (M) skrev 2018-12-12 09:24:59 följande:

    Personligen vill jag gärna ha varm mat efter begravning. Sorgen gör att jag fryser. Soppa med gott bröd tycker jag är perfekt


    Just vad jag tänkte. En gräddig laxsoppa med färskt bröd och ost till. Och tårta efteråt. Vad ska man dricka till, hm?
Svar på tråden Begravningsmat