• Anonym (jeans eller vitklädd)

Tekniker utan sjukhuskläder på patientrum

Låt oss ponera att du ligger på sjukhus. En person klädd i vanliga kläder (dock med namnskylt och passerkort) kommer in i ditt rum, ursäktar sig för att hen stör och börjar sen greja med nån grej uppe i taket. Är du ok med detta? Om nej, skulle du vara mer ok med en person klädd i sjukhuskläder?

Jag är personen som kommer komma in och en diskussion pågår just nu om huruvida jag ska ha vanliga kläder eller om jag ska låna sjukhuskläder över dagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-12 22:50
    Jag har ingen typ av arbetskläder. Inte blåställ, inte en tröja där det står varifrån jag kommer, inte arbetsbyxor. Inget. Min arbetsplats står inte för något sånt och oftast behöver jag det inte heller. Jag har en liten namnskylt och ett passerkort men inget mer.

• Svar på tråden Tekniker utan sjukhuskläder på patientrum
  • Anonym (Egna kläder)

Som patient eller anhörig skulle jag föredra att se dig i dina egna kläder. Sjukvårdens kläder är ämnade för de som jobbar med patienterna så det vore förvirrande om någon som jobbar med annat skulle ha samma kläder. Det bör räcka med att du presenterar dig och berättar varför du är på plats och vad du ska göra, för att undvika missförstånd.

• Physalis

Av de alternativen föredrar jag vanliga kläder. Jag tycker det är olämpligt om patienter får uppfattningen att du tillhör vårdteamet.

Var tydlig i din presentation bara.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (jeans eller vitklädd)

Är det lika missvisande när folk som jobbar med denna utrustning dagligen kommer i vårdkläder? För det gör de, de har arbetskläder trots att de inte har någon vårdande roll (förutom vårdande av utrustningen då).

Bara en nyfiken fråga...

• modsey
    Anonym (jeans eller vitklädd) skrev 2018-12-13 21:20:16 följande:

Är det lika missvisande när folk som jobbar med denna utrustning dagligen kommer i vårdkläder? För det gör de, de har arbetskläder trots att de inte har någon vårdande roll (förutom vårdande av utrustningen då).

Bara en nyfiken fråga...

Tänker att det faktiskt finns flera yrkesgrupper på sjukhusen som har " sjukhuskläder" och inte är klassiskt vårdpersonal. Medicintekninger, dietister, psykologer, måltidspersonal stationerade på avdelningar mm. Så jag tycker inte det är fel att du har sjukhuskläder på dig !
  • Anonym (My)

Jag hade föredragit vanliga kläder av de alternativen

• Anonym (Lasarettspersonal)

Hej!

På vårt lasarett har Medicinsk Teknik egna byxor som tål mer smuts (när de kryper på golv för att fixa kopplingar eller så) och det borde ju även IT kunna ha? De har samma skjortor som övriga, men det är ändå tydligt att de inte är "vanlig" sjukhuspersonal, men ändå att de har en funktion som är sjukhusrelaterad. Å andra sidan har ju ambulanspersonal också egen uniform som tål mer tuffa tag, men som också tydliggör att de verkligen är akutpersonal! De som jobbar med byggnationer eller fastighetsteknik däremot har "jobboverall", väktare och poliser har sin uniform, brandmän sin - så de ser man tydligt att de har en yrkesroll och är på plats i denna, men samtidigt är det tydligt att den inte är sjukhusrealterad. Tycker det förenklar även för oss "vitklädda" att direkt se en persons funktion på sjukhuset! Hjälper att identifiera vem man ska vända sig till i olika former av kriser. Ett icke-fungerande IT-system kan absolut innebära kris, så ni arbetar med en viktig sjukhusfunktion!

Tala med chefen!

• Tveksamt
    EnAnonumius skrev 2018-12-13 01:14:52 följande:
    Förstår du inte?

Även Undersköterska skall kunna hantera  en svimmande patient, kräkande patient, etc etc.. 
    Det skulle BLI missvisande om du sprang runt i sjukhuskläder, oavsett vilken sjukhusklädsel du väljer.

Så det är ingen bra idé alls att använda sjukhuskläder alls, det är nämligen inte vettigt att vilseleda patienter och anhöriga på sjukhuset, det bör du ju förstå själv egentligen, att det ÄR viktigt att skilja på "underhållstekniker" (eller vad man skall kalla dig för) och sjukvårdspersonal. Det borde ju tillhör normalt sunt förnuft att förstå detta.

Så hur tänkte du egentligen när du ansåg att sjukvårdskläder skulle vara vettigt för dig att ha på dig, när du egentligen skall jobba och justera medicinsk maskinutrustning?
    Jag vet inte vilket sjukhus du har som "hemmasjukhus" men där jag jobbar finns det mängder med personal på sjukhuset som inte har omvårdnads- eller sjukvårdsutbildning som ändå klär sig i sjukhuskläder, just eftersom de rör sig i ytor som har hygienkrav.

Som någon annan skrev ovan medicintekninker, dietister, psykologer, måltidspersonal stationerade på avdelningar, sjukgymnaster, sjukhusfysiker, tekniker, etc.
    Vad är det farliga i att någon misstar en för någon vårdande personal? Då svarar man enkelt "jag är XXX och kan inte hjälpa dig, vänd dig till receptionen/ssk/läkaren/ect där borta så kan de säkert visa/hjälpa dig".

Det borde tillhöra sunt förnuft att förstå att alla som har sjukvårdskläder på sig inte nödvändigtvis är sjukvårdsutbildade, annars har man missat att det behövs många fler yrkeskategorier på ett sjukhus än läkare, ssk och uskor.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Gryntroll

Jag tycker inte att du ska vara klädd som sjukvårdspersonal och inte heller helt civilt.
    Har inte ditt företag någon form av t-shirts med företagsloggan väl synligt eller text typ "IT-tekniker" på ryggen. 

Tänker att det tillsammans med id-kort och namnbricka mer eller mindre utgör en uniform och då förstår man att du har rätt att komma in i patientrum utan att tro att du är sjukvårdspersonal. Man ser ju dessutom vad det är för något ni pysslar med i taket.

• Gryntroll

Ah läste inte uppdateringen...

Ok någon form av t-shirt finns alltså inte att få fram. Då tycker jag att du ska ha sjukhuskläder.

• Gryntroll

Ah läste inte uppdateringen...

Ok någon form av t-shirt finns alltså inte att få fram. Då tycker jag att du ska ha sjukhuskläder.

Svar på tråden Tekniker utan sjukhuskläder på patientrum