• Comet

    Hade du/ni velat vara föräldraledig längre än vad föräldrapenningen möjliggör?

    Hade du/ni velat vara föräldraledig längre än vad föräldrapenningen möjliggör?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du/ni velat vara föräldraledig längre än vad föräldrapenningen möjliggör?
  • Anonym (A)

    Ja, jag vill vara hemma tills barnen börjar skolan. Hade kunnat tänka mig att jobba de 15 timmar barnen ska gå på dagis från 3-4 års åldern men det är rätt orealistiskt att hitta ett jobb som är just exakt de timmarna och tiderna.

  • Anonym (Ellie)

    Det beror på hur du menar. Om du menar hur länge man kan vara hemma om man tar ut 7 dagar i veckan av 80% dagarna (utan att få några dagar av den andra föräldern) alltså ca 6,5 månad så tycker jag det är lite för kort.

    Men om man har okej ekonomi i övrigt så kan man ju oftast dryga ut tiden genom att blanda upp med lägsta nivå dagar och ta färre än 7 dagar/veckan första året. Och även använda lägstanivådagarna till att arbeta deltid när man går tillbaka till arbetet..

  • SilverEmma

    Nej det var alldeles tillräckligt. Vi skolade in båda barnen samtidigt när de var 1,5 och 2,5. I efterhand känner vi att den äldsta hade mått bra av att skolas in något år tidigare. Vi hade kunnat vara hemma längre om vi velat, fick stressa lite med att ta ut de sista dagarna innan de blev 8 när vi insåg att vi hade en hel del dagar kvar.

  • Anonym (nepp)

    Nej, jag tyckte att det var alldeles lagom. Vi var hemma ca 1 år och 9 månader med båda barnen. Jag var hemma ca ett år och sedan pappan i ca 9 månader.

    Vi sparade dagar att ha till lov och planeringsdagar etc så vi snålade rejält under föräldraledigheten. 

  • legomum

    Nu är jag inte beroende av fp men ja. Jag är fortfarande hemma med mina killar som börjar i skolan nästa höst.

    Jag är inte inne på att man ska få fler dagar /barn. Däremot vill jag ha lika många dagar för alla barn.

    Med tvillingar får man inte dubbelt utan endast 90(+90) dagar för tvilling nr2.

  • Mrs Moneybags

    Ja och nej.

    Jag längtade tillbaka till jobbet redan efter 5-6 månader, men jag hade gärna jobbat deltid tills min son blir ca 9-10 år. 

    Men man får anpassa sig efter verkligheten. Den är inte så dum, den heller.

  • Comet
    legomum skrev 2018-12-14 14:30:50 följande:

    Nu är jag inte beroende av fp men ja. Jag är fortfarande hemma med mina killar som börjar i skolan nästa höst.

    Jag är inte inne på att man ska få fler dagar /barn. Däremot vill jag ha lika många dagar för alla barn.

    Med tvillingar får man inte dubbelt utan endast 90(+90) dagar för tvilling nr2.


    Det visste jag inte, vad orättvist!
  • Anonym (Hmm)

    Nu är jag inte säker på hur länge ni har fp i Sverige, men här jag bor tar den slut när barnet är ca 9 månader gammal. Efter det kan man vara hemma men då får man bara en ytte pytte summa i understöd, så har man amorteringar och stora lån så klarar man det inte.

    Men jag hade gärna velat vara lite längre hemma. Inte jättelänge, men typ några månader.

  • Fru Ve

    Nej, jag ville börja jobba rätt tidigt. Har varit hemma mellan 7-11 månader med barnen sen har pappan tagit över. Barnen har börjat fsk vid ca 1,5 år. Vi har mest jobbat deltid så barnen har aldrig gått på fsk mer än 3-4 dagar i veckan. Tycker det är den bästa av världar. Skulle inte kännas bra att gå hemma flera år, jag skulle bli väldigt uttråkad och jag gillar mitt jobb.

  • nnnnnnnn

    Det är ju individuellt hur länge FP räcker...
    Vi har tex avstått mycket som andra tycker är självklart att man ska ha och göra. Men så har vi varit hemma + jobbat deltid länge. Men det är väl klart att man hellre hade tagit ut FP under första året med, om man fått fler dagar. Kanske t.o.m. kunnat köpa hem mat någon gång eller ta en kaffe på stan...

  • Kellie13
    Comet skrev 2018-12-14 10:30:25 följande:

    Hade du/ni velat vara föräldraledig längre än vad föräldrapenningen möjliggör?


    Nej jag tycker det e lagom, ska börja jobba nu när min son blir 6 månader, längtar tillbaka till jobbet o sen tycker jag det e bra att dela lika på ledigheten om man kan.
  • fjanten

    Möjliggör? Jag gissar att du menar om man tar ut 7 dagar i veckan tills dagarna är slut? Nej, jag tycker inte vi ska få fler, vi har redan ett av världens generösaste system. Då anser jag att folk istället får planera bättre, när det går, istället för att gnälla på systemet sedan.

    Systemet är ju toppen som det är nu. 1 år hemma utan att behöva ta ut en enda dag, sedan fem dagar i veckan om man vill skydda sin SGI. Det tycker jag ger barnen väldigt bra möjligheter att få vara hemma ganska länge! Rätt till deltid har vi ju också för föräldrar med yngre barn, toppen!

  • Anonym (Mammatill2)

    Man får vara hemma precis så länge man vill. Sedan är det upp till föräldrarna att planera lite innan. Vi måste ta lite eget ansvar och inte bara första oss på FP. Vill man vara hemma ex 3 år så får man självklart spara lite pengar INNANman blir gravid.

    Vi var hemma samtidigt och enskilt precis så långe som vi ville.

  • Guapa

    Vi är inte beroende av Fp. Vi kommer heller inte hinna ta ut alla dagar innan de brinner inne. Båda barnen skolades in vid 15 mån ålder.

  • elyse

    Nej, vi har sparat pengar så att det räckt så långt vi vill. Ca 15 månader har det blivit. Sedan jobbar jag deltid och min man kan flexa.

    Jag tycker inte att staten ska gå in och finansiera fler dagar. Man har som minst nio månader på sig att lägga undan pengar inför ledigheten.

  • Mascaraklumpar

    Absolut, men jag anser samtidigt att det är orimligt att andra människor ska behöva försörja mig under tiden. De 480 dagar vi får idag är fullt tillräckligt. Kanske lite för mycket, till och med.

  • Physalis

    Jag är gärna hemma längre men jag tycker inte att skattepengar ska gå till det, utan det får jag betala ur egen ficka. Föräldraförsäkringen som den ser ut nu är generös nog.


    Korrekturläser som en kratta
  • Alexi

    Vi skolade in vid 20 respektive 21 månader och det kändes helt ok. Sen har vi jobbat deltid båda två, jag med med fp som SGI-skydd några år, han utan. Sen har vi tagit ut fp två veckor var varje sommar i 8 år. Så vi har verkligen njutit av föräldrapenningen, på olika sätt.

    Det är klart att jag sörjer lite att den är slut. För det blir svårare att ge barnen långa lov. Men de börjar närma sig åldern då de kan vara hemma ensamma någon dag ibland, så det är nog bara ett par år bort detta är ett problem.

  • Comet
    Physalis skrev 2018-12-16 01:08:33 följande:

    Jag är gärna hemma längre men jag tycker inte att skattepengar ska gå till det, utan det får jag betala ur egen ficka. Föräldraförsäkringen som den ser ut nu är generös nog.


    Håller med dig! Därför frågade jag inte om det ska betalas ut mer föräldrapenning.
  • Freya18

    Jag hade gärna stannat hemma längre om inte sparkontot hade sinat så himla snabbt! Jag tycker inte om att snåla med pengar och vill jag köpa nåt som kostar lite mera (allt är ekologiskt till sonen = dyrt..) så vill jag kunna göra det utan att behöva fundera på om pengarna räcker till mat och räkningar. Så jag valde att ta ut mellan 5-7 dagar varje vecka och så hade vi sparat en summa till sonens grejer. Sonen är 7 månader och nu har jag börjat jobba vissa dagar igen. Jag trivs på jobbet så det känns helt okej, men visst skulle jag hellre vilja vara hemma och busa med barnet istället. Både jag och maken jobbar 75% så vi har mycket tid att spendera med honom. :) Och så delar vi lika på föräldraledigheten. Jag vill spara undan dagar till inskolning, förlänga semestern och andra viktiga händelser. Känns skönt att ha dagar kvar.

Svar på tråden Hade du/ni velat vara föräldraledig längre än vad föräldrapenningen möjliggör?