• pixie78

PGS utomlands

AsDfg78 skrev 2019-12-17 20:07:47 följande:

Tråkigt att ni känner er dåligt bemötta Jag har inte heller fått någon mätning av slemhinnan vid insättningen (dock mättes ju i Sverige och det avgjorde när man fick tid för ET). Men UL gjorde de och "allt såg bra ut". Tänker att det kanske är för sent att mäta när man är där för insättning? Eller kan man avbryta och frysa om embryot?

För vår del ser det ut som även insättning nr 2 misslyckats tyvärr. Frågan är om det är värt att fortsätta?? Vi har ju inga kvar i frysen så det blir nytt äggplock i så fall...

Åh va tråkigt att höra. Beklagar! Har ni hunnit ladda om och bestämma hur ni ska göra?
  • pixie78
    linsen79 skrev 2019-12-12 18:22:07 följande:
    Samma erfarenhet som jag har, har aldrig kollat slemhinnan förut. Trodde det kanske berodde på att jag inte gjort ERA-test innan, men det kanske bör göras ändå? Känns ju ganska rimligt att den kan spela in. Jag fick ju avbryta simuleringen två gånger inför återföring eftersom slemhinnan inte såg ut som den skulle. Nog jättebra att fråga om det iaf!

Hej! Hur går det för dig? Har du haft RUL nu? Håller tummarna för att det går bra och att du mår bra... :)

Ska till Ovumia nu på måndag den 13:e. Vår läkare heter Jarna Moilanen. Funderar på det här med ERA. Svårt att hitta info men på en Riga-sajt stod det att man tar provet den 21 dagen i cykeln eller 7 dagar efter LH-stegring. Jag kollade med ÄL-test denna månaden och hade utslag den 6:e vilket skulle betyda att den 13:e är 7 dagar efter stegringen. Vilket ju är samma dag vi är där! Undrar så om det går att ta testet då när vi ändå är där. Vad fick du för info kring detta med tidpunkt för testet? När tog du ditt test? Tog du i naturlig cykel eller var du stimulerad med Letrozol eller liknande? 

Hoppas så himla mycket att vi hinner börja med sprutorna denna mensen (som kommer den 22:a). Men antar det beror på vad testerna visar. Har beställt min gamla journal också från CVL så de kan se hur förra stimuleringen gick till. Jag blev ju överstimulerad då. Tänker det kan vara bra med den infon för dom.

• pixie78
    linsen79 skrev 2020-01-09 21:41:53 följande:

Åh vad spännande att det snart är dags! Hur känns det? Jättebra att du letat upp alla gamla journaler. Ju mer info de kan få från era tidigare behandlingar desto bättre gissar jag!

Vad det gäller ERA så vet jag inte om det går att göra testet i naturlig cykel. Jag tror tanken med ERA är att testa fram en stimulering som optimerar slemhinnan. Men vet inte säkert, kanske går att göra på flera sätt. 

Dags för RUL nästa vecka känns nervöst... Vi ska få ett specialinriktat UL för att kolla specifikt på hjärtat också. Förhoppningsvis visar dessa bara på en frisk bäbis och då kanske jag kan slappna av lite mer.

Stort lycka till på måndag!!!

Har du varit på RUL:et nu? :)
  • pixie78

I förrgår var vi på mötet i Helsingfors och idag började jag med Synarela-sprayen. Gah! Snabba ryck, hänger inte riktigt med mentalt.

Har inte gjort långa protokollet innan och har fobi för nässpray (konstigt jag vet, men pga varit beroende av nässpray tidigare) så det känns sjukt läskigt. Och som att det kommer bli värre denna gång. Korta protokollet var superlätt tycker jag. Och sen gjorde vi alla FET i naturlig cykel. Det känns som att det långa protokollet kommer vara värre för kroppen. Eller så är det bara inbillning. Lär ju få veta inom kort. De valde det utifrån att de vill styra dagen för äggplock.

Tyckte Ovumia kändes helt ok. Inte så fancy lokaler direkt och inte alls lika mysigt som på CVL men läkaren var väldigt trevlig och alert. Hon är överläkare där och jobbade speciellt mot PGS/PGT-A. Fick bekräftat att vårt specifika kromosomfel kunde testas, förutom de vanliga kromosomfelen de alltid testar, och att det inte kostar mer. Så det var skönt. Mötet varade i 1.5 timmar och det kändes verkligen inte stressat och hon var mån om att vi skulle förstå allting och hur oddsen ser ut. Inga prover eller UL togs eftersom vi hade med oss vår journal från CLV. Sen fick vi träffa ?vår? sköterska Eeva-Liisa som vi kan mejla om vi har frågor. Hon var också trevlig.

Så ja, nu är vi igång igen! Imorgon ska jag till den där manliga gynekologen i Hornstull och få recepten översatta. Läste dock väldigt många dåliga recensioner om honom så vet inte om jag vill göra just ultraljuden där. Men om han känns vettig imorgon kanske jag bokar om dit. Har annars bokat in det första ultraljudet den 28 januari hos Crocus.

Ni som varit hos honom - vad tycker ni?

• pixie78
    AsDfg78 skrev 2020-01-15 20:21:44 följande:

Hej alla!

Vi har laddat om och har ett nytt Skype-möte med läkaren på Ovumia imorgon. Ska fråga om hon tycker det finns ngt mer vi kan göra för att öka chanserna...

Jag funderar på att testa gynekologen i Hornstull den här omgången. Har varit hos Crocus tidigare, inget fel på dem men jag upplever att man inte får direkt någon rådgivning utan bara bilder som skickas till Finland.

Vet inte om hon på Crocus är läkare heller.

Pixie78 - varför ska ni få recepten översatta? För mig har det funkat bra att hämta ut ändå. Eller får ni svenska recept då och slipper betala hela summan själva?

Vissa apotek har varit väldigt kinkiga med att recepten ska vara original och har inte trott på mig när jag sagt att det är det utan vägrat lämna ut medicin. På andra ställen har det gått hur bra som helst...

Ja precis.. det var dels för kostnaden, att blir billigare med högkostnadsskyddet men också för att det känns enklare eftersom en del sagt att det är svårt att ibland få ut på de utländska recepten. Jag var hos Hornstulls gynekologmottagning idag och det kändes jättebra så har bokat mina ultraljud där också. (Hittade andra recensioner av dom på google och då var det toppenbetyg!) Fick även svenska recept trots att jag egentligen inte ska få det för att jag fyllt 41 och då går IVF inte längre på landstinget.. typ nåt sånt? Så det var snällt av honom! Så nu har jag beställt hem från apotea. Så smidigt.

Va spännande att ni också kör nu. Då blir det ny stimulering för ni hade inget i frysen va? Kör du också långt protokoll? När räknar du med att kunna starta?
  • pixie78
    AsDfg78 skrev 2020-01-16 21:16:47 följande:
    Aj fasen, det var ju synd att jag inte fattat det tidigare att man kunde få recepten översatta. Sparar ju flera tusen, det är dyra mediciner det här... Jaja, bättre sent än aldrig och stort tack för tipset!

Nu har jag redan hämtat ut till den här omgången av stimulering eftersom jag hade beräknad mens igår och vill köra igång så fort den kommer. Korta protokollet här så börjar dagen efter mens-start. Vet du varför ni fick långa den här gången?

Skype med läkaren idag och frågade om det var något vi kunde göra mer/annorlunda för att förbättra oddsen. Fick lite luddigt svar att inte direkt nu men kanske vid insättningen (om det nu blir ngt att sätta in...). Fick dock Menopur den här gången istället för Gonal-f, vet inte riktigt vad det kan göra för skillnad.
    pixie78 skrev 2020-01-16 11:46:30 följande:

Ja precis.. det var dels för kostnaden, att blir billigare med högkostnadsskyddet men också för att det känns enklare eftersom en del sagt att det är svårt att ibland få ut på de utländska recepten. Jag var hos Hornstulls gynekologmottagning idag och det kändes jättebra så har bokat mina ultraljud där också. (Hittade andra recensioner av dom på google och då var det toppenbetyg!) Fick även svenska recept trots att jag egentligen inte ska få det för att jag fyllt 41 och då går IVF inte längre på landstinget.. typ nåt sånt? Så det var snällt av honom! Så nu har jag beställt hem från apotea. Så smidigt.

Va spännande att ni också kör nu. Då blir det ny stimulering för ni hade inget i frysen va? Kör du också långt protokoll? När räknar du med att kunna starta?

Kul att det var bra på Hornstull förresten, ska testa det jag också! Bor i närheten så det blir väldigt smidigt

Ja gud! Sååå dyrt... Kanske en liten del i det stora hela men ändå mycket pengar ju.. Jag fattade det som att jag skulle ha det långa enbart för att de ville göra äggplocket en viss dag och kunna skicka iväg proverna för den genetiska analysen en viss dag. Det fick inte hamna på en helg. Men visst ska väl ni också skicka på analys? Konstigt att det inte blir samma för er då... Eller så macthar din cykel denna månad deras öppettider kanske...

Jag har också Menopur. Det hade jag under korta också men då i en större dos. Nu ska jag ta 187.5...har för mig det var 250 sist. Men då blev jag på gränsen till överstimulerad och det blev frys. 

Bra att du frågade om ytterligare saker att göra, men tråkigt att du inte fick några svar. Jag hade tänkt fråga så mkt om ERA, trombyl, slemhinnemätning etc på mötet i måndags men sen när vi väl satt där så gjorde jag inte det. Fattar inte varför jag tycker det är så svårt att liksom typ ifrågasätta/ställa frågor. Men, men...

Hoppas mensen dyker upp nu så du kan sätta igång. Och ja, Hornstull var bra.. receptionisten var verkligen supergullig. Hon sa att de alltid kommer kunna klämma in en för ultraljuden, även om de är fullbokade. Och att man kan mejla direkt om man behöver påfyllning av medicin. Så bra! Perfekt om du bor nära med!

Va kul att vi kan följas åt lite här och ventilera under resans gång! :)

• pixie78
    linsen79 skrev 2020-01-09 21:41:53 följande:

Åh vad spännande att det snart är dags! Hur känns det? Jättebra att du letat upp alla gamla journaler. Ju mer info de kan få från era tidigare behandlingar desto bättre gissar jag!

Vad det gäller ERA så vet jag inte om det går att göra testet i naturlig cykel. Jag tror tanken med ERA är att testa fram en stimulering som optimerar slemhinnan. Men vet inte säkert, kanske går att göra på flera sätt. 

Dags för RUL nästa vecka känns nervöst... Vi ska få ett specialinriktat UL för att kolla specifikt på hjärtat också. Förhoppningsvis visar dessa bara på en frisk bäbis och då kanske jag kan slappna av lite mer.

Stort lycka till på måndag!!!

Hur gick ditt RUL? Fick ni goda nyheter? :)
  • pixie78
    AsDfg78 skrev 2020-01-26 20:47:07 följande:
    Tack för svar och tips båda två!

Vi har gjort två överföringar med PGS embryon och visst behövs det lite tur men den här gången hade det ju "fäst" och då trodde jag att risken för missfall skulle vara minimal därav min skepsis. Nu har jag ju iofs inte tagit blodförtunnande eftersom jag inte trodde jag var gravid så det kanske är proppar som ställer till det den här gången.

Har inte pratat med kliniken ännu. Nu blir det fokus på att "bli av med" det här missfallet sedan försöka ladda om...

Har inte gjort ERA, men tänker att eftersom det fäste borde det inte vara där problemet ligger. Immunförsvar kan definitivt vara ngt att kolla upp!

Åh herregud, vilken enorm chock! Hur kunde det hända? Hade du tagit ett negativt test efter FET:en eller tänkte du att det inte blev nåt för att du fick mens? Var det som en vanlig mens eller bara lite? Va sa kliniken? Det kan inet ha varit en spontant graviditet direkt efter FET:en? Förlåt alla frågor!!

Tänkte på dig idag när jag var i Hornstull och gjorde ultraljud för att kolla nedregleringen - hur det måste känts för dig att ligga där och få de nyheterna. Så himla ledsamt att det stannat av. Beklagar verkligen! Förstår att det måste kännas hopplöst. Men jag har för mig att de sa till oss att  det trots PGS bara är 1 av 3 som blir en fullgången graviditet... 

Fick du blodförtunnande tidigare av nån anledning eller för att du bad om det? Hade du det första gången i Finland?  

Hur ska du göra med missfallet? Ska du låta kroppen ta hand om det eller ta cytotec? Jag hade också ett sånt uteblivet missfall.. v 6.. men efter en fruktansvärd upplevelse med cytotec missfallet gången innan valde jag att vänta ut det och det var sååå mkt bättre. Hoppas det kommer igång av sig själv så du kan gå vidare. Kram till dig!!

• pixie78
    AsDfg78 skrev 2020-01-28 04:10:12 följande:
    Gulligt av dig att tänka på mig

Dummt nog tänkte jag att det inte blivit något när jag började blöda så jag testade aldrig Jag hade precis som vanlig mens och sedan även "spottings" efter "mensen". Spontant är helt uteslutet den här gången (har inte haft sex), därför är jag så säker på datum. Har inte diskuterat med kliniken ännu...

Har fått blodförtunnande (Innophep) vid 2 tidigare grav pga att jag haft blodpropp tidigare. Detta är mitt 4:e missfall, alla tidigare har varit spontana graviditer.

Cytotec är hemskt men för min del tror jag mest att det är psykiskt. Har gått relativt smärtfritt de två senaste gångerna. Min kropp verkar inte fatta att den ska göra sig av med missfallen, första gången gick det 6 veckor utan att ngt hände (sedan fick jag Cytotec) och så länge orkar jag inte vänta....

Ska tillbaka till Hornstull på fredag, hoppas han kan skriva ut cytotec då så jag slipper vänta längre. Han var lite luddig på den punkten, sa att han antingen skulle skriva ut eller ge mig en remiss och blir det remiss blir det säkert en vecka till att vänta

1 av 3 låter ju som ganska dåliga odds trots PGS då. Jag trodde det var mycket större chanser men det har kanske varit önsketänkande

Hur går det för dig med behandlingen?

Usch va jobbigt att du har missfallet framför dig! Men måste du verkligen vänta tills på fredag? Kan du inte ringa SÖS direkt och få en tid för cytotekbehandlingen? Det här med remisser verkar ha gått lite ur tiden nu med det fria vårdvalet tycker jag. Jag ringer alltid direkt dit jag vill gå och bokar tid.. kanske inte helt korrekt men brukar ju funka. :)

Jag gjorde ju UL i måndags och enligt honom såg allt bra ut och jag var redo att börja med injektioner. Men när jag skickade resultatet till kliniken sa de att de tyckte slemhinnan var i tjockaste laget (6.5) och frågade om jag fortfarande blödde och ville jag skulle ta ett gravtest. Det gjorde jag och det var ju såklart neg. Har fram tills idag blött lite grann hela tiden (typ trosskyddsmycket) och meddelade detta igår på morgonen. Har inte fått nåt svar ännu.. tycker de är lite sega på att svara. Man vill ju liksom veta direkt.

• pixie78
    AsDfg78 skrev 2020-02-11 21:49:09 följande:

Cytotec-behandlingen avklarad för den här gången. Har inte fått någon förklaring från kliniken, de har bara svarat att de rekommenderar att testa igen med långa protokollet den här gången. Vet inte riktigt varför det skulle vara bättre...

Min gissning är att de inte har någon bra förklaring utan nu försöker maxa antal ägg/embryon och hoppas att något går vägen. Känns ganska hopplöst

Hur går det för er andra?

Åh.. förstår att det känns hopplöst... Så svårt när man inte kan få klara besked om saker och ting. Hur tänker ni nu? Fortsätta där eller testa någon annanstans?

Jag gjorde äggplock igår och de fick ut 27 ägg. Så bara ett mer än förra gången med korta protokollet. Har mått så fruktansvärt dåligt psykiskt med Synarelan. Riktigt deppig, sammanbrott, arg, ifrågasatt allting i livet och typ gråtit hela tiden. Så skönt att det är över. Men med tanke på resultatet känns det meningslöst för mig att göra långa jämfört med korta. De ringde idag och sa att 23 ägg var befruktade och att de ringer om 5 dagar för att berätta om det blev några embryon. Förra gången fick vi 6 st. Så man hoppas ju verkligen på minst det nu också så det finns nåt att testa.

Har haft sjukt ont i magen efter plocket jämfört med förra gången.. låg å vred mig i smärta igår... kunde inte kissa, gå, stå etc.. Idag känns det lite bättre så jag har iaf inte blivit överstimulerad. Så skönt att vara hemma igen i sin egen soffa. 

• pixie78

Nu har kliniken äntligen ringt och meddelat resultatet. Av de 27 äggen blev 23 befruktade och vi fick 11 blastocyster. Jag var i chock! Sist fick vi 6 blastisar på 26 ägg. Det är väl ändå fascinerande att det kan skilja sig så mkt. Undrar varför. Om det är nån skillnad på kvalitén med korta vs långa protokollet. Med tanke på hur sjukt dåligt jag mått så känns det ändå värt det nu. Nu är det två veckor av väntan på testresultatet som gäller. Segt.. undrar om vi hinner få till en insättning i mars.. Hur lång tid tog det innan ni fick resultatet? Hon sa att de ibland skickar tillbaka snabbare.

• pixie78
    UndrandeSökare skrev 2020-02-21 10:23:06 följande:
    Ge inte upp även om du fått missfall med PGSade embeyon. Jag föreslår att du gör ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Om baciller hittas, får både du och mannen varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt Apotek.

Sen som steg 2, boka in hysto hos Serum i Aten och immunutredning hos Life clinic i Aten.

Jag gav det rådet till en kvinna som kallade sig finee här på Familjeliv som gått hos ivfFalun och fått många missfall.

Men med hjälp av Mensblodtest, antibiotika, hysto och immunutredning i Aten och immunsupport via Dr D på Life clinic innan och under gravidoteterna, så har hon nu fått 2 barn. Så det finns mer hjälp att få !
    Vad kostar mensblodstestet?
  • pixie78

linsen79 skrev 2020-02-20 21:30:41 följande:
    Åh vad spännande! Vilket toppenresultat! Så de har skickat 11 för PGS-test nu? Låter ju jättelovande. Jag tror vi fick svar efter typ 10 dagar, men det kan ha varit 2 v också. Minns inte helt. 

AsDfg78 skrev 2020-02-14 23:47:13 följande:
    Fy, låter ju riktigt jobbigt med långa protokollet  Speciellt om det inte ger någon "utdelning". Skönt du har det avklarat nu iallafall! Och 26 ägg måste ju vara ett bra resultat? Jag fick "bara" 16 sist och tyckte det var helt ok...

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra nu. Känns tveksamt om långa protokollet kommer ge oss bättre resultat och känner mig tveksam till att PGS är lösningen för oss. Har googlat mig galen de senaste veckorna och vad jag förstår är statistiken dyster om man får missfall med "bra" embryon  

Det finns ju teorier om immunförsvarsproblem etc men det känns långsökt i mitt fall och blodförtunnande har jag testat. Återstår om det är ngt myom eller liknande eller möjligen om det kan vara ngt fel på embryot som inte hittats vid PGSen. 

Det lutar nog åt att det blir ett till försök med PGS iaf. Är också inne på att kontakta ngn annan klinik för en second opinion och ev gå vidare med äggdonation.

Hur går det för er AsDfg78? Kommit fram till hur ni ska gå vidare?

Jag fick svar av kliniken idag att vi hade 3 friska embryon (av de 11). Och ett som var mosaiskt och kanske kunde användas om inget av de andra funkar. Känns skönt att det blev mer än ett, så har vi lite marginaler för misslyckade upptiningar också. 

Dock är vår läkare på semester nu så får vänta till 18 mars för att ha möte om hur vi går vidare med insättning. Har inte fått nån info om det ska ske i stimulerad cykel eller inte. Men lutar väl åt stimulerad eftersom de inte har öppet på helger och då kan man väl styra mer med hjälp av ägglossningssprutan? Om jag fattat rätt? Så det hela kommer ju dra ut på tiden känns det som. 

Har ni satt in i stimulerad eller naturlig cykel?

Funderar därför på att kanske dra igång lite annat förberedande som då kan vara klart lagom tills vi får prata med läkaren i mars/sätta igång med stimulering. Tänker då främst på ERA-test samt immuntest på Fertilitetsplus och det där mensblodstestet man kan göra per post. Orkar verkligen inte resa nånstans och göra fler saker utomlands. Det räcker med Finland!  

Vet ni vilka kliniker i Sverige som erbjuder ERA? Vad kostar det?

Har ni gjort nåt annat inför insättning för att optimera?

• pixie78
    linsen79 skrev 2020-02-20 21:30:41 följande:

Åh vad spännande! Vilket toppenresultat! Så de har skickat 11 för PGS-test nu? Låter ju jättelovande. Jag tror vi fick svar efter typ 10 dagar, men det kan ha varit 2 v också. Minns inte helt. 

Hur går det för dig? Hoppas du mår bra och att det går som det ska med graviditeten!

Jag känner mig så förvirrad över detta med ERA-testet. Så dåligt med info om det på webben. Vad exakt är det man får?

Är det ett specifikt klockslag efter ÄL eller en dag efter ÄL som det är optimalt att sätta tillbaka?

Funkar det om man gör FET i simulerad cykel eller är det bara om man gör det i naturlig cykel? Man kan väl inte testa sig i stimulerad cykel ju, bara i en naturlig?

Gjorde du FET i stimulerad eller naturlig? Kan man styra så att det inte blir en helg om man gör i stimulerad?
  • pixie78
    AsDfg78 skrev 2020-03-01 09:36:55 följande:

Pixie78 - härligt med 3 bra embryon! Hoppas allt går vägen nu. Jag har satt in i stimulerad cyklel. Vem har ni som läkare? Vi har Katriina, om det är hon som är på semester kanske det förklarar varför jag inte får svar...

Gah.. förstår din frustration! Kände likadant när vi inte fick tid förrän i slutet på mars.. en missad menscykel och fördröjning på allt. Och detta med att de inte har öppet på helger - det känns så störigt. Är van från CVL i Uppsala att få göra insättning exakt när det behövs, oavsett om det är helg eller som i vårt fall förra året mitt i påsken.

Vi har Jarna som läkare (och Sirpa för PGS:en) men dom mejlar vi aldrig direkt utan vi ska kontakta vår sköterska Eeva-Liisa. Ibland får man svar snabbt och ibland tar det längre tid. Har mejlat för att fråga om Era-test men inte fått nåt svar om det tex. Jag ville veta om de rekommenderar det eller inte. Är i valet och kvalet kring om det är värt att göra det här hemma i Sverige. Man kan göra det i Gbg. Men förstår inte riktigt hur det funkar och särskilt inte hur det funkar ihop med en stimulerad cykel. Har du funderat på det som ett alternativ för er?

Men ja, det är tålamodsprövande det här på många sätt. Hoppas du får svar snart så du kan få din plan. Man vill ju bara veta vad som gäller ju.
  • pixie78

Hej! Hur går det för dig? Vad händer med allt i dessa konstiga tider? Kanske passade dig bra med ett ofrivilligt uppehåll medan du tar medicinerna för ditt mensblodstest?

Vi hann ju såklart inte iväg till Finland innan gränserna stängdes. Och jag kände mig rätt lugn ändå.. vi har flyttat och haft annat att tänka på... Men nu mejlade jag dom faktiskt och frågade vad de trodde om en insättning i juni. Får se om jag får nåt svar.. fick autosvar att de hade begränsat öppettiderna. Har du pratat med dom? Det verkar gå flyg iaf... 

Jag ska göra insättning efter behandling med Progynon. Har aldrig gjort tidigare. Hon sa att det var för att helt och hållet kunna styra klockslaget för insättningen. Tydligen minimal högre risk för missfall när man gör så men ja.. vi går helt på deras rekommendationer.

Har bokat tid på gyn för att få receptet översatt.. lite skönt att det händer nåt nu igen.. även om det bara är ett fem minuters jättedyrt besök på gyn för att få ett recept..Skrattande 

AsDfg78 skrev 2020-03-13 14:46:19 följande:
    Har fått listan på mediciner nu men ska vänta igen på nästa blödning... Problemet är jag haft blödningar mer eller mindre hela tiden sedan missfallet så svårt att veta var i menscykeln jag är. Kanske egentligen liks bra att vänta på att kroppen stabiliserat sig men frustrerande att vänta!!!

Fick provsvar på mensblodtestet idag, hade både klamydia och bakterier så det kanske har bidragit till alla misslyckanden.

Hoppas allt går bra för er andra!
Svar på tråden PGS utomlands