• Anonym (Blyg)

Hur ska jag ta kontakt med grannarna?

Jag är relativt nyinflyttad i min lägenhet och känner inga grannar eller andra i närheten. Flyttade in i somras och har inte vågat ta kontakt med grannarna. Jag vill gärna lära känna dom men jag är ganska blyg av mig och inte så jättesocial av mig. Vet liksom inte var jag ska börja, jag har hälsat på dom när jag mött dom utanför porten men inte mer än så.. har ni några tips på hur jag lär känna mina grannar?

• Svar på tråden Hur ska jag ta kontakt med grannarna?
  • Mongoliet

Varför ska du ta kontakt med dem?

• Anonym (Blyg)
    Mongoliet skrev 2018-12-14 19:09:30 följande:

Varför ska du ta kontakt med dem?

För det är bra att känna sina grannar och det kan va kul att ha några att umgås med
  • Anonym (Blyg)
    Långbenopluto skrev 2018-12-14 19:12:46 följande:

Men varför vill du bli social med dina grannar??

Långbenopluto skrev 2018-12-14 19:12:46 följande:

Men varför vill du bli social med dina grannar??

Det brukar man väl va?
  • Kjell2
    Anonym (Blyg) skrev 2018-12-14 19:00:22 följande:

Jag är relativt nyinflyttad i min lägenhet och känner inga grannar eller andra i närheten. Flyttade in i somras och har inte vågat ta kontakt med grannarna. Jag vill gärna lära känna dom men jag är ganska blyg av mig och inte så jättesocial av mig. Vet liksom inte var jag ska börja, jag har hälsat på dom när jag mött dom utanför porten men inte mer än så.. har ni några tips på hur jag lär känna mina grannar?

Bjud in alla på adventfika.
  • Mongoliet
    Anonym (Blyg) skrev 2018-12-14 19:13:16 följande:

För det är bra att känna sina grannar och det kan va kul att ha några att umgås med

Är du i Sverige? Ingen i Sverige vill hänga med sina grannar. Låt de vara.
  • Pierott
    Anonym (Blyg) skrev 2018-12-14 19:13:38 följande:

Det brukar man väl va?

Jag har aldrig varit intresserad av vara social med grannarna när jag bott i lägenhet. Bara ett Hej när man möts i trapphuset räcker.
  • enmamma

Knacka på, le, säg vad du heter,

ge bort en liten påse hembakat/godis och önska en god jul.

Har du tur börjar någon prata och du kanske blir bjuden på kaffe.

• Anonym (Hanna)

Är det hyres eller bostadsrätt?

Är det bostadsrätt så tycker jag du ska engagera dig i städdagar/årsmöten osv. Kanske bli aktiv i styrelsen? Då binder man kontakter

• Anonym (Blyg)
    Mongoliet skrev 2018-12-14 19:15:27 följande:

Är du i Sverige? Ingen i Sverige vill hänga med sina grannar. Låt de vara.

Ja. Jag vet många som hänger med sina grannar
  • Anonym (Blyg)
    enmamma skrev 2018-12-14 19:22:34 följande:

Knacka på, le, säg vad du heter,

ge bort en liten påse hembakat/godis och önska en god jul.

Har du tur börjar någon prata och du kanske blir bjuden på kaffe.

Vågar inte riktigt själv ta initiativet
  • Anonym (Blyg)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-12-14 19:33:28 följande:

Är det hyres eller bostadsrätt?

Är det bostadsrätt så tycker jag du ska engagera dig i städdagar/årsmöten osv. Kanske bli aktiv i styrelsen? Då binder man kontakter

Hyresrätt
  • Anonym (Blyg)
    Anonym (Hm) skrev 2018-12-14 20:48:53 följande:

Bjud på fika

men hur ska jag börja då? Jag kan väl inte ringa på hos en granne och fråga om jag får bjuda på fika då tycker dom väl att man är ett freaks.
  • Anonym (Nej)

Men nej för tusan, jag vill inte ha med mina grannar mer att göra än säga hej när man möts!

• tankfull

Vänskap brukar uppstå när man pratar med någon och märker att man har saker gemensamt. Att ringa på dörren till grannarna och tvinga sig på dem utan att känna dem alls känns bara påtvingat och jobbigt. Hälsa glatt i trappuppgången och kolla om det är läge att växla några ord då. Känns det avslappnat och bra kan du alltid slänga ur dig att du gärna skulle bjuda på fika nån dag. Känn av responsen, verkar grannarna tveksamma så gör inte något av fikaplanen, känns de uppriktigt positiva så kör. Men att bli nära vän med grannar kan bli jobbigt så tänk dig för. Grannens barn ringde på dörren tjugo gånger om dagen ett tag...

• Anonym (anonymt)

Du kan alltid hänga påsar med hembakat på deras dörrar med en liten lapp där du presenterar dig och något i stil  med att om de vill kila över på en fika någon gång är det bara att knacka.

Testa starta bokbytar-klubb i tvättstugan, bara ställ en liten låda med begagnade pocket och en skylt.

För er som inte tror att man kan hänga med sina grannar... I min trapp så har vi flera årliga traditioner som lillejulaftons-lunch, långfredags-fika, midsommardags-grill och annat trevligt. På frivillig basis så klart!

Svar på tråden Hur ska jag ta kontakt med grannarna?