• Anonym (Klara)

Kommunen vill ha lägenheten

Okej det är såhär att en i min familj äger några lägenheter som brukar hyras ut till turister på somrarna och studenter övriga året, men nu har kommunen kontaktat hen om att det finns en familj som behöver (läs: ska ha) tillgång till den som står tom from ?datum?.

Huset lägenheterna är i är privatägt, får det verkligen gå till så eller har min släkting missförstått något? Hen uppfattar det inte som en förfrågan. Bor i en större stad om det spelar roll.

• Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheten
  • Anonym (nej)

Klart det inte får gå till så, kommunen får fråga om de får hyra eller köpa men de kan såklart inte kräva. Din släkting kan säga nej.

• Anonym (Visst!)

Nä, finns ingen reglering som skulle kunna tvinga en privat hyresvärd att hyra ut till någon mot sin vilja.
    Det är inte så att de har avtal med kommunen om att hyra ut studentlägenheter i någon form av bostadsgaranti eller dyl?

• Anonym (realist)

De har ingen rätt att kräva tillgång till privat egendom.
    Dock kan de försöka med ett fulspel och uttrycka sig som att de har rätt för att få ägaren att göra som de vill.

Skulle aldrig gå med på det själv, bara att googla alla problem folk har som hyrt ut åt fel personer.

• Anonym (noside)

Efter endel kontakter med kommuner vet jag att dom ofta uttrycker sej väldigt klantigt.

Ja, du kan säga nej.

• Anonym (kolla)
    Anonym (noside) skrev 2018-12-16 04:10:28 följande:

Efter endel kontakter med kommuner vet jag att dom ofta uttrycker sej väldigt klantigt.

Ja, du kan säga nej.

Jag tror tvärtom, att de uttrycker sig så för att det ska verka tvingande, alltid är det någon som säger ja i tron att de måste. 

Detta är ju något som många har utnyttjat och hyrt ut dyrt till kommunen. 
  • fornminne

Har de hyrt ut via kommunen tidigare? Finns det något bindande avtal. Annars låter det jättekonstigt att kommunen skulle kontakta en privat hyresvärd och uttrycka sig så. De kontaktar ibland privata värdar eller privatpersoner med förfrågningar, men det är en annan sak. Självklart kan din släkting säga nej, om det inte finns något (bindande) avtal med kommunen.

• Anonym (kolla)
    fornminne skrev 2018-12-22 07:21:57 följande:

Har de hyrt ut via kommunen tidigare? Finns det något bindande avtal. Annars låter det jättekonstigt att kommunen skulle kontakta en privat hyresvärd och uttrycka sig så. De kontaktar ibland privata värdar eller privatpersoner med förfrågningar, men det är en annan sak. Självklart kan din släkting säga nej, om det inte finns något (bindande) avtal med kommunen.

Jag har märkt att myndigheter ibland använder ett sätt att uttrycka sig som inte låter som en förfrågan utan mer som en begäran som de har rätt att göra. Särskilt i tider som är 'desperata' kring som nu tex bostäder. 
  • Anonym (ja)

ja dom ger lägenheten till invandrare och ensamkommande män.

Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheten