• Mattelammapatte

Ta över lån

Min fru vill lämna mig och jag skulle vilja bo kvar i vårt hus. Vi har bott här i femton år och har lån på 1,8 m. Huset är värderat till 2,8 m. 
    Hur räknar man för att ta reda på vad jag ska köpa ut henne för? Vad gäller för att ta över befintliga banklån? Vi har amorteringsfria lån - kommer jag att kunna fortsätta ha det på den delen? Jag har sett att man räknar med tänkta mäklararvoden och skatter när man gör kalkyler kring att köpa ut den andre. hur går det till?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Ta över lån
  • Mattelammapatte

Det förstår jag. Jag önskar bara koll på vad som gäller innan vi kommer dit. Jag behöver veta om jag har råd att bo kvar.

• Kjell2

Gör en fiktiva försäljnin. Dela på det som blir kvar. Det lär bli ca 400 000 kr vardera. Den summa ska du lösa ut henne med. Om du kan ta över lånet hänger på din kreditvärdighet.

• Finansen7
    Mattelammapatte skrev 2018-12-16 17:21:56 följande:

Min fru vill lämna mig och jag skulle vilja bo kvar i vårt hus. Vi har bott här i femton år och har lån på 1,8 m. Huset är värderat till 2,8 m. 

Hur räknar man för att ta reda på vad jag ska köpa ut henne för? Vad gäller för att ta över befintliga banklån? Vi har amorteringsfria lån - kommer jag att kunna fortsätta ha det på den delen? Jag har sett att man räknar med tänkta mäklararvoden och skatter när man gör kalkyler kring att köpa ut den andre. hur går det till?

Tacksam för hjälp!

Ni ska först göra en bodelning. Låt oss säga att ni inte har andra tillgångar än huset. Det ska ni dela på, dvs 1400? var. Sedan ska skulden dras ifrån 900? var. Kvar blir 500? var. Ni måste nu ta hänsyn till vinstskatten. Du säger inte hur mycket ni köpte huset för. Vi låtsas att ni köpte huset för 1800 och nu är det värt 2800?. Vinsten är 1000?. Här kan mäklar- och reparationskostnaderna dras av, vi låtsa att vinsten blir 900?. På detta ska 22% skatt betalas, dvs 198?. Den skatten ska ni dela på. Du ska betala 500?- halva skatten dvs 401? för att köpa ut huset. Hennes del av skatten dras av beloppet eftersom du kommer behöva betala kapitalskatt när huset säljs i framtiden.

Så i exemplet ovan ska du köpa ut henne med 401?. Lägger du på det på befintligt lån på 1800? blir lånet 2201?, dvs nästan 78%. Med nuvarande amorteringsregler måste du amortera 2%/år på den del som överstiger 70% av husets värde, beloppet mellan 50-70% med 1%/år. Men om ni har amorteringsfritt nu kan du allrid prova att prata med banken. Ovanstående regler gäller nya lån.

Som du ser är ekvationen att räkna ut detta lite halvkomplicerad och jag gör en reservation för att jag räknat rätt. Men det ger en hum om vilka summor det handlar om. Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt.
  • Finansen7
    Kjell2 skrev 2018-12-16 20:26:46 följande:

Gör en fiktiva försäljnin. Dela på det som blir kvar. Det lär bli ca 400 000 kr vardera. Den summa ska du lösa ut henne med. Om du kan ta över lånet hänger på din kreditvärdighet.

Lovely! Du räknade ut det snabbt :). Vi kom fram till samma summa iaf :)
  • Frontline

Nyfiken som man är?

Amorteringsfria lån vad är det?
    Ska inte alla lån betalas tillbaka?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Finansen7
    Frontline skrev 2018-12-21 00:05:49 följande:

Nyfiken som man är?

Amorteringsfria lån vad är det?
    Ska inte alla lån betalas tillbaka?

Jag vet flera som har pausat sin regelbundna amortering och föräntat pengarna på andra ställen, med syfte att göra engångsamorteringar längre fram. Hos långivaren blir det amorteringsfritt. Termen kan ju låta konstig, jag håller med. Å andra sidan, har man belåning under en viss gräns och är kreditvärdig tvingar inte bankerna dig att amortera. De tjänar på att ha så stor lånestock som möjligt. Objektet som man lånar till (och bor i) kan komma ha en skuld till man säljer det, det ingår i kalkylen.

Tänket ovan tror jag har utvecklats pga de låga bolåneräntorna. Om ränterna nu börjar stiga under nästa år blir det svårare att få bättre ränta på pengarna någon annanstans, då kan man lika gärna börja amortera löpande igen.

Svar på tråden Ta över lån