ex med asperger
Mitt ex har troligen Aspergers men han är inte diagnosticerad eller ens medveten om att ha funkar annorlunda. Jag har stångat huvudet blodigt genom åren. Det enda som funkat är att ta över ansvaret för de saker som är riktigt viktiga och försöka att inte diskutera allt. Alla diskussioner vi någonsin haft har enbart varit frustrerande och gjort mig helt dränerad - han har aldrig givit med sig i något, ens angående helt uppenbara absurda saker. Så jag försöker hålla diskussioner och gemensamma beslut till ett minimum och har accepterat att i det mesta så är jag heltidsförälder fast jag bara har barnen varannan vecka. Det är det ensa som funkat.
Vi gick i familjeterapi ett tag och det var givande på så sätt att terapeuten konstaterade att jag får vara beslutsfattaren och den som har känslomässig och praktisk koll på det mesta. Lite deppigt eftersom jag hade hoppats på en lösning där pappan och jag kunde dela ansvaret mer men samtidigt var det någon slags bekräftelse på att jag inte behöver leva mer med ständiga knäppa förhandlingar och tjafs om galna saker. Du vet nog ungefär hur jag menar.