ex med asperger
fornminne skrev 2018-12-21 06:50:06 följande:
Alla kan hamna i destruktiva relationer. Men då verkar det vara så att partnern visar en helt annan sida i början och att problemen kommer smygande. Men är det så med As-partners också, förstår jag det. Jag upplever dock att en del "ursäktar" diagnosen eller stannar i problemen i hopp om att det finns en diagnos bakom, som förklaring. Varför det? Man ska aldrig stanna i en relation där man far illa, oavsett om partnern kan hjälpa sitt beteende eller ej.Du har helt rätt. Men som sagt, det är lätt att vara efterklok. Mitt ex hade inte heller någon diagnos och han hade många bra sidor också. Han var aldrig våldsam eller medvetet elak. Problemen var heller inte så tydliga i början. Så det var inte så att jag accepterade vad som helst. Sen när man väl sitter där med barn och hus och hela faderullan ihop, vill man inte ge upp, utan försöka lösa problemen. Det var först när jag insåg att det var lönlöst, att han aldrig skulle förändras, som jag gav upp och skilde mig. I samband med det fick han sin Asperger-diagnos. Det var en lättnad även för honom och vi har en bra relation idag, han är bra med barnen, även om han behöver en del stöd.