Inlägg från: Anonym (håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (håller med)

ex med asperger

Anonym (jobbigt) skrev 2018-12-17 18:40:34 följande:

Asperger är en jobbig diagnos/handikapp. För bägge. För anhöriga som ska leva med den personen är det inte lätt. Jag kan inte tala för alla, jag har  erfarenhet av EN person med Asperger och den personen dränerar mig på energi och tålamod. Jag skulle inte orka leva ihop med denne person. Inget fungerar i vardagen. 
    Min vän hade en vän med Asperger och hon blev totalt galen till sist och kastade ut honom.
    Som sagt, en ganska osynlig diagnos som inte märks direkt förrän efter ett tag. 

• Anonym (håller med)
    fornminne skrev 2018-12-21 09:39:43 följande:

Självklart, men här verkar det handla om personer som har fått ta ett orimligt stort ansvar i sina relationer och ofta dränerats på energi. Då handlar det inte bara om att ändra inställning. Ett sunt förhållande bygger på att ge och ta, att ta ansvar och att hjälpas åt. Sen har alla styrkor och svagheter, men det låter inte som att det är detta det handlar om här.
    Tack för dina kloka ord i denna tråd.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (slut) skrev 2018-12-16 21:22:49 följande:

Hej!
    Finns det någon här som har/haft en relation med en person med asperger där det inte varit så bra för er. Jag har barn med en aspergare och har nyligen insett att det påverkat mig väldigt negativt. Relationen är i princip slut men vi har ju fortfarande barn ihop. Känner att jag behöver hjälp att bearbeta relationen. Var får man bäst hjälp?

TS, styrka till dig.

Nästa gång du startar en tråd här, nämn inte att exet har asperger, då kommer det bara in massor av folk i tråden som tar åt sig. 

Kram
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Nim) skrev 2018-12-21 11:34:04 följande:
    Eh, och det här lyckas man missa att se innan man väljer att bilda familj?
    men kan inte du bara lämna tråden, din dömande tönt.

nån gång gör även du ett misstag, lovar dig. då kan du fundera på hur det känns att omgivningen sitter med pekpinnar, precis som du gör nu. 
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:36:37 följande:
    Ja, som sagt så var det inget som märktes innan barnen kom.

Jag märker att du konstant i tråden ifrågasätter våra berättelser. Får jag fråga om det är för att du tycker synd om exen eller för att du tror att man hittar på en diagnos som en ursäkt i efterhand? Du verkar märkligt irriterad över något som du rimligen inte kan veta något om.
    Jag tror dig och TS och jag vet hur det är!

På Familjeliv verkar många med Asperger hänga, så bäst är att inte nämna diagnosen i trådar, eller stålsätta sig på att 50% av kommentarerna kommer vara dömande.

KRAM!
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:45:23 följande:
    Det finns ju en allmänt spridd men felaktig uppfattning att människor med Aspergers är mer intelligenta. Tror det ställer till det för många - är man övertygad om att man är högintelligent och omgivningen också tror det så blir det nog lätt så att man aldrig ifrågasätter sin egen ?rationella? ståndpunkt. Mitt ex är den mest känslostyrda människa jag vet men han menar på allvar att han ALDRIG fattat ett beslut baserat på känsla. Vilket ju rimligen borde vara omänskligt...
    Känner igen det du beskriver. 

Att vissa typer, bakom en rationell fasad, egentligen är väldigt känslostyrda...
Svar på tråden ex med asperger