Inlägg från: Anonym (Anonym Aspie-tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym Aspie-tjej)

ex med asperger

Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 10:03:07 följande:
    Tja, inte handlar det om att man frivilligt väljer att leva ett dränerande och hemskt liv. Snarare kommer det smygande - och vad gäller Aspergers så kan det också förvärras med åren. Mitt ex var udda men kul när jag träffade honom och han var jättekär i mig och jag i honom. Det gjorde att svårigheterna inte blev så tydliga. När vi fick barn förändrades han och jag har i efterhand förstått att han helt enkelt inte KAN fokusera på två saker samtidigt. Följaktligen kunde vi inte längre prata med varandra efter barnen kom - alltså verkligen INGET utöver ?skicka saltet? och även det kunde vara irriterande för honom. För han hade fokus på barnen. Varje kväll tog han en runda genom lägenheten och samlade ihop barnens leksaker osv. Snart började rundan även innefatta mina saker som han tyckte låg och skräpade. Det kunde vara saker som min handväska som hängde på en krok i hallen, mitt läppstift på badrumshyllan boken jag höll på att läsa. Han placerade en korg vid min sida av sängen där han kastade ner mina personliga tillhörigheter. Ungefär som man har en leksakskorg med barnens grejer. Det var ju helt sjukt men det kom så smygande att jag vande mig. Och hans behov av att städa bort allt som störde hans sinnesfrid (som t ex alla mina personliga tillhörigheter) var så stort att jag började ifrågasätta om det inte var jag som hade fel och att detta var normalt.

Har man en medvetenhet om att man har en diagnos kan man jobba runt det på ett annat sätt men han har ingen diagnos. Därför finns det ingen insikt alls än idag om att han fungerar annorlunda.
    Jag förstår inte hur du menar att ni inte kunde prata med varandra efter att barnen kom? Men din beskrivning låter som min man för övrigt. Han kan inte heller göra två saker samtidigt. Och man brukar ju säga att det gäller just MÄN. Min man har ingen Asperger, men jag har. Jag kan göra många saker samtidigt. Så jag tror att du sorterar in fel egenskaper bland Asperger där.

Hur ordentligt man vill ha det hemma - det är så individuellt. Jag har träffat folk med och utan Asperger som alla var så olika när det gäller ordning. Det brukar snarare vara folk med ADHD som kan vara extrem noga eller extremt stökiga när det gäller ordning.
    Anonym (slut) skrev 2018-12-20 15:15:44 följande:
    För mig var det så att han inte visste om sin diagnos förrän efter flera år. I början när man är förälskad så ser man inte problemen. Så småningom uppenbaras vissa problem. Kanske jag trodde det skulle bli bättre, jag tog på mig skulden m.m. Barnlängtan var större än att göra något åt problemen. Sen bara står man ut..... det blir liksom "normalt" tills man av någon anledning "vaknar upp" och inser vad man levt i.
    Du, det där händer så många kvinnor, att de skaffar barn med en partner som inte fungerar så bra som partner när man väl har skaffat barn. Och det har hänt mig två gånger. Och då hade inte männen Asperger utan jag. Men det var fortfarande männen som var problemet. Och det säger inte jag, utan de håller med om det.

Så skyll inte på Asperger och peka ut en grupp som redan har det mycket svårt! Du har valt en olämplig partner, och det kan hända. Det händer många. Det gäller att utveckla sin egen personlighet, att skaffa sig livserfarenhet och människokännedom, så slipper man välja fel fler gånger. Att skylla på den andra delen hjälper inte dig att komma vidare.
    fornminne skrev 2018-12-21 11:10:39 följande:

Min (begränsade) erfarenhet är att kvinnor med Asperger inte har lika stora svårigheter eller är lika "extrema", som män med Asperger. För männen är problemen ofta mer uttalade, även om en del uppenbarligen lyckas dölja omfattningen i början av en relation.
    Visst, ofta är det så. Inte alltid, men ofta. Men i dessa tråder som dyker upp med jämna mellanrum här på forum ger kvinnor (eller EN kvinna?) beskrivningar av män som antigen är ganska genomsnittliga män (utan tydliga tecken på Asperger) eller så är det psykopater eller åtminstone ?. svin på nåt sätt (som kan ha tecken på Asperger, men mycket annat också).

Och om nu männen med Asperger har så uttalade problem - och de inte heller kan dölja dessa eftersom de inte har bra sociala färdigheter - hur det sig då att kvinnor går på dem utan att märka någonting? Jag känner själv män med Asperger som har uttalade problem. Där märks det första gången man träffar dem. Visst, det finns också de som har mindre uttalade problem. Men ifall de har egenskaper som skulle vara ett problem för en relation, så skulle man ändå se det väldigt snart. Det är inte verkligen "osynligt", eftersom de i regel inte har förmågan att lura folk. Jag skulle inte heller kunna låtsas vara en vanlig, social genomsnittlig kvinna. Det har jag försökt göra i många år - vid ytliga kontakter, för att inte sticka ut, menar jag nu. Det funkar inte.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:29:29 följande:
    Jag tror att det är en fråga om genus. Det är inte helt ovanligt med kufiga, lite udda män, som träffar kvinnor som har stor acceptans och som drar tyngsta lasset vad gäller hem, planering osv. Det är liksom vad som förväntas av en.

Kvinnor tvingas modifiera sig själva mycket mer - det finns få män som är beredda att dra samma lass.

Jag ser det i min bekantskapskrets där jag har flera personer med psykisk ohälsa. Männen träffar någon som tar hand om dem. Kvinnorna blir ensamma och odlar mycket självförakt, trots att de många gånger är mycket mer fungerande än våra manliga bekanta.
    Absolut. Det var precis det jag menade.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:05:55 följande:
    Det handlar inte om en moralisk måttstock. Inte heller om personlighetsdrag. Alla är olika och alla försöker väl anpassa sig lite efter den andre men vill inte anpassa sig för mycket. Att enda chansen för en relation att lyckas är att den ena persone t ex inte har några personliga ägodelar synliga är att kräva lite väl mycket.

Jag har inte heller dömt honom. Jag har helt enkelt konstaterat att han var väldigt svår att leva med. Varför blir du arg för det? Att AS är ett funktionshinder är väl inget att ens diskutera så varför ifrågasätta att det kan he hinder i samspel med andra? Och varför lägga allt ansvar på partnern - personen med AS kan ju också hitta någon som den passar bättre ihop med?
    Visst. Han kunde också ha hittat någon som passar bättre. Och han förstod inte heller att ni var för olika. Men lösningen är ju då bara att gå isär och hitta någon som passar? Och att lära sig av erfarenheten och ha bättre koll på vilken typ av partner passar?

Men jag tycker fortfarande inte att det är typiskt för AS. Och jag har träffat på folk som funkar jättebra med en partner med AS. Min man har även tidigare haft någon tjej med antagligen AS. När folk har ganska svår AS, då är det definitivt ett funktionshinder. Och de brukar inte få till det med en relation heller.

Oavsett - även om det vore helt hans fel, även om han hade AS - hjälper det dig att gå vidare? Tvärtom! Jag har också haft två tidigare partners som jag tyckte var omöjliga att leva med. Framför allt när det gäller den senaste, så kom jag verkligen vidare i att bearbeta det hela och att gå vidare, när jag insåg att det inte bara var hans fel. Han var otroligt knepig, men det fanns tecken från början. Jag såg dem när jag läste igenom gamla brev.

Poängen är ju att du först kan vara lugn inför en ny relation när du vet vilken slags man du ska välja nästa gång. För DET kan du göra något åt - partnervalet. Det är det enda här som du kan påverka.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:20:07 följande:
    Jag menar bokstavligt talat inte kunna prata med varandra. Vid middagen pratade min man med barnen som då var små och samtalet var därefter. Den ena ville t ex räkna mattetal och då rabblade exet olika tal HELA middagen. Om jag sa ?skicka saltet? så blev han irriterad för att jag störde deras räknande. När jag kom hem från jobbet så drog han samma ramsa varje dag som lät så här ?nä men man åkte väl till jobbet och var framme strax efter åtta och sen pysslade man väl lite och sen var det dags för lunch sen pysslade man lite till med lite olika grejer och sen var det dags att åka?. Det var alltså ordagrant samma opersonliga och händelselösa redogörelse varje dag. Sen var det liksom klart. Då hade vi pratat färdigt för dagen. Sen pratade han bara med barnen och tittade inte ens på mig på hela kvällen. Det var inte taskig simultanförmåga utan total oförmåga att byta samtalsämne en enda gång under en hel kväll.

Annat exempel var att om han lekte med ett barn och andra barnet slog sig så fortsatte han bara att leka och sjunga med första barnet. Högre så att det överröstade skriken från det barnet som slagit sig. Han menade att jag tog ju ändå hand om barnet som slagit sig så varför avbryta aktiviteten. Spelade ingen roll om ingen slagit sig i huvudet och blödde från ett sår och man börjar fundera på att åka till akuten. Han kunde helt enkelt inte ställa om, allting skulle göras ?klart? först.
    Då är det ju bara att vara uppmärksam nästa gång när du träffar en potentiell partner. Såna egenskaper ser man definitivt redan innan man skaffar barn. Antagligen har du bortförklarat dem för dig själv. Du är inte ensam om det. Många gör misstag där. Men det gäller att lära sig av dessa misstag.

Precis som jag gjorde med mitt ex som aldrig gav svar på frågor, dvs. han svarade med "jag vet inte" eller "kanske" eller "får se". Numera har jag i alla fall bara sonen som är likadan. Han har nyligen utreds för att han fick depression. Ingen Asperger där, kom de fram till.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:45:23 följande:
    Det finns ju en allmänt spridd men felaktig uppfattning att människor med Aspergers är mer intelligenta. Tror det ställer till det för många - är man övertygad om att man är högintelligent och omgivningen också tror det så blir det nog lätt så att man aldrig ifrågasätter sin egen ?rationella? ståndpunkt. Mitt ex är den mest känslostyrda människa jag vet men han menar på allvar att han ALDRIG fattat ett beslut baserat på känsla. Vilket ju rimligen borde vara omänskligt...
    Jag håller inte med. Så gott som alla verkligen intelligenta människor ifrågasätter sina egna uppfattningar. Men här kan Asperger - framför allt om man är omedveten om det och oinsiktig - vara ett hinder.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 13:57:03 följande:
    Jag tror du förväxlar mig med TS. Jag har inga problem med att gå vidare och det var länge sedan jag lämnade mitt ex. Jag har en fungerande och fin relation med en man jag träffade några år efter separationen.

Sen tror jag ändå du har en poäng i att man någonstans har gjort ett omedvetet val. Jag jar vuxit upp med en pappa (som jag dock inte träffade mycket) som antagligen hade AS och en bror som fick diagnosen när han var 18. Jag tror att jag helt enkelt var van vid att så är män, och att visa hänsyn och förståelse för detta. In absurdum. Om man är van vid att ens egna väldigt normala behov får stå åt sidan så är antagligen ens radar lite trasig sen när man ska bilda familj.
    Okej, jag kanske har blandat dig lite ihop med TS. Förstår vad du menar med omedvetet val. Jag brukade välja olämpliga partners för att (omedvetet) skapa samma situation som jag haft som barn, det man är van vid. Jag läste sedan en bok som verkligen hjälpte mig att ändra på mönstren, nämligen Robin Norwoods "kvinnor som älskar för mycket".

Nu har ju du redan en fungerande relation, men jag ville ändå nämna boken. Kan ju hända att du vill läsa den ändå. Eller TS kanske vill läsa den? Den måste vara bra, den hjälpte mig att ändra på mönstren, utan att gå i terapi eller så.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 13:47:47 följande:
    Känns som det blir rundgång i diskussionen. Det är svårt att vara uppmärksam på saker man inte känner till, särskilt inte när vissa drag framkommer efter hand. Jag lever i en relation sedan flera år tillbaka till skillnad från mitt ex som lever isolerad och nästan helt gått upp i sin hobby. Och jag tror han är lycklig med det.

Varför man ska skuldbelägga någon som beskriver svårigheter i en relation som avslutades för många år sedan förstår jag inte. Jag kunde varit uppmärksam...tja, det kunde jag säkert. Men det kunde väl han också? Det är detta jag menar med att man när man talar om AS ofta hamnar i att alla andra ska anpassa sig. Det går väl precis lika bra för personen mes AS att vara tydlig med att man t ex inte kan leva med någon som inte gömmer sin handväska varje kväll?
    Nej, jag är inte ute efter att skuldbelägga någon överhuvudettaget. Varken den ena eller den andra parten. Och jag trodde du var fortfarande i en sån relation.

Det har ju varit såna trådar här med jämna mellanrum av en person som klagar på sin man med (trolig) Asperger, men som aldrig i livet vill separera. Utan hon bara vill att det ska lösa sig ändå. Och det gör det ju inte. Vissa människor passar inte ihop. Och det går inte att ändra på partnern och göra honom passande.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-22 12:47:35 följande:
    Fast ligger det inte också på personen med AS att själv lägga på korten på bordet och vara tydlig om vilka svårigheter diagnosen kan innebära i relationen?
    Jo, om det vet om det. I dem flesta trådarna här om partner med AS har ju partnern inte haft någon diagnos, utan det bara förmodades av den andra parten.
Svar på tråden ex med asperger