Inlägg från: 2barnsmorsan |Visa alla inlägg
  • 2barnsmorsan

Sönderstressade småbarnsföräldrar

Du borde börja jobba eller börja plugga om du vill byta bana och barnet gå på förskola. Sök nytt jobb umdertiden du jobbar, du kan ju börja på deltid för att få lite mer tid till återhämtning.

Även om ditt nuvarande jobb är stressigt då låter det inte alls bra så som ni har det nu, varken du eller barnet. Ett barn som är så socialt kommer må bra av att träffa andra barn och bli aktiverat under dagarna.

Sen skulle jag definitivt vänta med att skaffa ett barn till om jag var du, så du hinner ta igen dig från denna fl innan du är hemma med bebis och en två-treåring, Det kommer bli så mycket jobbigare än vad det är nu. Ett barn är så mycket enklare än två. Din man borde nog också skaffa nytt jobb innan det är dags så att du kan få lite avlastning.

• 2barnsmorsan
    Mortiscia skrev 2018-12-18 07:14:18 följande:

Jag kan tyvärr inte vänta med barn innan jag blir för gammal, fem år vore otänkbart faktiskt. Visst, kronprinsessan är ju inte purung heller men ju äldre man blir desto större risker årligen för sjukdomar hos barnet. Hösten 2020 är nästa planerad till och sedan blir det nog inga fler.

Förstår precis hur du menar med jobb vs. barn men tänker mig omvänd ordning, först göra klart med barn och därefter söka nytt jobb, men det finns väl inget som hindrar att man söker sig vidare under tiden heller. Det måste ju vara nåt fel när man tappar en handfull kollegor varje läsår så det är nog inte bara jag som känner att det blir för mycket.

Du behöver ju inte vänta flera år, men om du inte är gravid än så kommer det ju iaf vara ett helt år tills nästa kommer. Det kan ju vara tillräckligt tid. Så du iaf får skola in barnet på förskola så han kan bli lite mer stimulerad socialt så inte allt det faller på dig, och du kan komma ut ur hemmet i ett år iaf, om det nu är studier eller vad du gör. På ett år kanske även din man hinner byta arbete. Har han varit föräldraledig? För det hade nog varit bra om i bytte så han får känna hur det är.

Jag tyckte det var semester att gå tillbaka till arbetet efter att ha varit f-ledig länge. Även om det inte är ett jobb på det sättet så har man ju aldrig rast när man är f-ledig.
Svar på tråden Sönderstressade småbarnsföräldrar