• sarah81

BEHÖVER HJÄLP SNARAST ANGÅEND CELLPROV

Hej

Nu hoppas jag innerligen att någon kan hjälpa mej med att tyda min journal, någon som verkligen VET.

Jag fick svar från mitt cellprov som visade HSIL+hrHPV. Va på kolposkopi där vävnadsprov togs. Läste sedan min journal där det står följande:

Kolposkopi: Transformationszon typ 2. En ovula nabothi klockan 2. Inget avvikande kapillärt mönster. Vid acetonfärgning kommer ett område med skarpa kanter på cirka 5-6 mm runt klockan 6. Ett likadant område med ökat acetonupptag runt klockan 3. Respektive område är svagt gula vid jodpensling. Swedescore 5. Tar px.

Har försökt att googla mej fram för att tyda allt detta men förstår inte.

Så SNÄLLA om någon vet vad detta betyder så hör GÄRNA av er omgående. Har nu gått 2 veckor sedan kolposkopi och är ca 2 veckor kvar innan ja får besked och jag blir frustrerad av att jag inte förstår journalen och att dom inte skriver "svenska" så man förstår.

Tack på förhand.

• Svar på tråden BEHÖVER HJÄLP SNARAST ANGÅEND CELLPROV
  • Långbenopluto

Det är ju nackdelen till att man kan läsa sin journal.

Men kan du inte ringa gyn och få veta via telefonen innan besöket?

• MeandHim

Jag har väntat 10 veckor nu och fortfarande inte hört nåt men såg att dom skrivit i min journal igår... så du lär nog få vänta lite. Själva provsvaret kunde ta 6-8 veckor

• goofy
    sarah81 skrev 2018-12-17 12:54:12 följande:

Hej

Nu hoppas jag innerligen att någon kan hjälpa mej med att tyda min journal, någon som verkligen VET.

Jag fick svar från mitt cellprov som visade HSIL+hrHPV. Va på kolposkopi där vävnadsprov togs. Läste sedan min journal där det står följande:

Kolposkopi: Transformationszon typ 2. En ovula nabothi klockan 2. Inget avvikande kapillärt mönster. Vid acetonfärgning kommer ett område med skarpa kanter på cirka 5-6 mm runt klockan 6. Ett likadant område med ökat acetonupptag runt klockan 3. Respektive område är svagt gula vid jodpensling. Swedescore 5. Tar px.

Har försökt att googla mej fram för att tyda allt detta men förstår inte.

Så SNÄLLA om någon vet vad detta betyder så hör GÄRNA av er omgående. Har nu gått 2 veckor sedan kolposkopi och är ca 2 veckor kvar innan ja får besked och jag blir frustrerad av att jag inte förstår journalen och att dom inte skriver "svenska" så man förstår.

Tack på förhand.

Ovula nabothi är en godartad liten cysta. Acetovita och jodgula områden tyder på dysplasisuspekta områden (dvs områden med cellförändringar). Tar px innebär att läkaren har tagit små provbitar från dessa områden vilka ska analyseras. Swedescore är en poängsättning som används inom vården. Läkaren poängsätter exempelvis hur gult området blir vid jodpensling, och sedan sammanställs alla poäng. Dessa poäng indikerar hur allvarlig cellförändringarna verkar vara.
  • sarah81

Tack för svar.

Läkaren skrev att det va skarpa kanter som syndes vid acetonfärgning, innebär det att det är väldigt tydliga cellförändringar? Läkaren skrev ju även att jag hade en 5:a, 5 utav vaddå? Jag menar är en 5 hög i deras poängskala? Har han satt poängen utefter HSIL+hrHPV och undersökningen men att poängen kan ändras beroende på vävnadsproverna?

Förlåt för alla frågor men jag vill bara försöka att förstå va allt betyder/innebär.

• goofy
    sarah81 skrev 2018-12-17 20:22:57 följande:

Tack för svar.

Läkaren skrev att det va skarpa kanter som syndes vid acetonfärgning, innebär det att det är väldigt tydliga cellförändringar? Läkaren skrev ju även att jag hade en 5:a, 5 utav vaddå? Jag menar är en 5 hög i deras poängskala? Har han satt poängen utefter HSIL+hrHPV och undersökningen men att poängen kan ändras beroende på vävnadsproverna?

Förlåt för alla frågor men jag vill bara försöka att förstå va allt betyder/innebär.

Jag tolkar det som att läkaren menar att de skarpa kanterna gör området med förändringar tydligt och inte diffust. Swedescore går till 10 poäng. Poängen sätts bara utifrån kolposkopin och man tar alltså inte med exempelvis HPV-virus. Det man poängsätter är ättika och jodupptag (acetovita och jodgula områden), hur skarpa kanterna är, kapillärmönster (alltså om man har kärl som ser annorlunda ut) och storleken på förändringarna.
  • sarah81

Ok, men jag har ju hrHPV vad står hr för? Då kanske ja kan andas ut nu då för det låter ju inte så allvarligt som jag trott att det varit!?

• goofy
    sarah81 skrev 2018-12-17 23:15:29 följande:

Ok, men jag har ju hrHPV vad står hr för? Då kanske ja kan andas ut nu då för det låter ju inte så allvarligt som jag trott att det varit!?

HR står för högrisk. Det finns tre olika typer av HPV-virus: HPV 16, HPV 18 och övrig högrisk-HPV.
Svar på tråden BEHÖVER HJÄLP SNARAST ANGÅEND CELLPROV