caerr skrev 2018-12-17 21:58:08 följande:
Tack.... det känns som att jag inte har ?bevis? mer än såhär utan mer min magkänsla som brukar ha rätt...
Jag tänker att min son trivs hos sin pappa, han har alltid favoriserat att umgås med honom (han får ju väldigt mycket saker där m.m) men märker ju också hur mycket han vill spela cool inför honom och att han förändras. Sonen ber mig t.ex att fråga pappan om han kan läsa bok på kvällen eller stanna hos honom när han är mörkrädd sen säger han ?pappa kommer inte göra det, han säger bara att han kommer det så att du hör mamma?. Sen kommer han hem och säger ?pappa sa att han bara tänkte läsa en kväll och sen fick jag inte bokläsning de andra dagarna?. De gånger min son inte trivdes på dagis och ställde till med hyss hotade pappan att ta saker från honom, som att sälja hans cykel och hamster. Så när han inte klarade att ?sköta? sig på dagis var han helt förtvivlad..
Jag får alltid höra att jag är larvig, att min son ?kör? med mig, att jag inte ska ställa så mycket frågor.. osv. Men min son säger allt spontant till mig. Och jag pratar aldrig illa om hans pappa inför honom.
Du behöver inte ha så mycket "bevis" just nu för att kontakta Soc. Prata med Soc och hör vad de säger. De kanske tycker det är tillräckligt för att du ska skriva en orosanmälan. Då blir det ett startskott i alla fall.
Kan skolan intyga något av det du säger? Märks det på barnet att det kanske har oro när det ska hem till pappa tex. De är ju skyldiga att orosanmäla om de har oro över ett barn.
Att ett barn med misstänkt ADHD inte kan "sköta" sig på dagis och pappan då hotar med att sälja ens husdjur - så är ju verkligen inget bra föräldraskap.
Har du pratat med skolan något? Ta upp en dialog och var ärlig om att du börjar tycka att sonen tar upp lite väl många saker hos pappa som inte är ok, hör om de märker något på sonen i skolan. Bygg upp ett långsiktigt samarbete med skolan om det blir aktuellt med en orosanmälan, då har du stöd från dem. Det kanske också är bättre i er relation om det inte är du som orosanmält utan skolan, men det beror väl på hur mycket du bryr dig om det. En förälder som inte riktigt uppfyller kraven för gott föräldraskap behöver bli varse det och då får man göra allt som behövs.