• trecker

    tvångsförsälja hus

    Hej! Har hamnat i en infekterad familjekonflikt angående ett samägt hus. Jag och min syster ärvde det för snart 8 år sedan och bodde då i det. Relationen mellan oss har aldrig varit den bästa och det har tidigare funnits konflikter mellan oss kring framförallt hur kostnader för huset ska hanteras. 

    Jag flyttade ifrån huset för 7 år sedan och har knappt varit där sedan dess. Min syster har däremot använt det en hel del och bor där nu permanent. Syrran har velat att kostnader skulle delas jämt mellan oss även för sådant jag aldrig använt (soptömning etc) och det har lett till att släktingar och en förälder fått gå in och betala när det blivit för mycket bråk. Nu bor min syster där i stort sett gratis medans släktingar betalar alla hennes räkningar. Hon tar inte heller hand om huset.

    För ett halvår sedan ville jag sälja huset för att jag och min sambo med vårt barn ska kunna flytta till större boende och för att jag vill ur ett samägande med min syster. Min syster gick först motvilligt med på att sälja till våren men har nu ångrat sig, tänker inte flytta och tänker inte köpa ut mig. Hon menar sig inte ha möjlighet då hon pluggar (hon har pluggat i 8,5 år på utbildningar som ej ger jobb) och inte tänker skaffa något jobb de närmsta åren. Hon tänker fortsätta plugga minst 3,5 år till och vill helst bo i huset gratis tills dess. Hon kanske kan tänka sig att sälja om 1,5 år men jag litar inte på det. Har hamnat i bråk med hela familjen/släkten för att jag vill sälja... Samtliga tar min systers parti. Tyvärr går syrran inte att förhandla med, hon är väldigt bestämd, arrogant, bortskämd och svår att ha att göra med. Hon måste få det på sitt sätt annars låser det sig.

    Jag vet att det går att tvinga fram en försäljning i domstol och det är det jag nu funderar på att göra. Har någon här varit igenom en sådan process? Hur var den och hur mycket tid tog det? Blev det stora kostnader?

    Vad hade ni gjort i min situation? Riskerat bryta med stora delar av gamla familjen och släkten för att få ut pengar till sin nya familj och komma ur ett ej fungerande samägande?
  • Svar på tråden tvångsförsälja hus
  • ThomasW

    Du riskerar att inte få så mycket pengar då hon kan sabotera visningarna

  • trecker
    ThomasW skrev 2018-12-18 13:34:06 följande:

    Du riskerar att inte få så mycket pengar då hon kan sabotera visningarna


    Nä det räknar jag inte med heller, står jag kvar som ägare och aldrig kan sälja får jag ju 0 kr. Så jag är beredd på att acceptera även ett mycket lågt pris.
  • Furti
    ThomasW skrev 2018-12-18 13:34:06 följande:

    Du riskerar att inte få så mycket pengar då hon kan sabotera visningarna


    Kommer systern köpa huset? Om inte så förlorar båda lika mycket på saboterade visningar.
  • trecker
    Furti skrev 2018-12-18 13:51:42 följande:
    Kommer systern köpa huset? Om inte så förlorar båda lika mycket på saboterade visningar.
    Antagligen inte, tyvärr har det varit svårt att nå fram med rationella argument, som att det blir mycket enklare och bättre om vi bara gemensamt säljer huset, så vet inte hur hon tänker. Men du har rätt, när en försäljning ändå ska göras tjänar ju hon också på att få ett så bra pris som möjligt.
  • Kjell2

    En begäran om tvångsföräljning leder sällan fram till en tvångsförsäljning. Ofta blir det lite av en maktkamp om vem som ger sig först och i ert fall kan landa i tre fall
    1) Du backar och drar tillbaka begäran
    2) Din syster löser ut dig
    3) Huset säljs av er på öppna marknaden

    Oavsett lät det skapa en massa konfliket som tar lång tid att lösa.

  • Anonym (Justinianus)

    Det är ett relativt enkelt förfarande att sälja en samägd fastighet genom en offentlig auktion. Kolla med tingsrätten på den ort där fastigheten ligger för att få hjälp med blanketter mm. Tingsrätten utser då någon som god man som ser till att huset blir sålt. Ni kan även besluta att köpeskillingen måste uppgå till en viss summa.

    Frågan är dock om det är värt att bryta med släkten. Den frågan beror nog på hur mycket huset kan tänkas vara värt.

    Mitt förslag är att du går med på att system får bo kvar under den tid hon önskar, men att du inte betalar för någon kostnad förbunden med fastigheten och dessutom att systern betalar hyra (eller upplåter huset åt dig eller någon du utser under en vecka på vintern, tre veckor på sommaren - eller något annat villkor som du kan känna dig kompenserad med och som sätter visst tryck på systern att sälja).

  • Anonym (...)

    Kan någon/några av de släktingar som krånglar köpa din andel? Det vore ju ett sätt för dig att komma ifrån kostnaderna men ändå inte ställa din syster på bar backe. En kompromiss men kanske ändå en bra sådan. Då får de dessutom angera utöver att klaga på dig.

    Du säger själv att du kan tänka dig en dålig affär, fundera över HUR dålig och erbjud hela gänget att köpa in sig.

  • trecker
    Kjell2 skrev 2018-12-18 15:13:25 följande:

    En begäran om tvångsföräljning leder sällan fram till en tvångsförsäljning. Ofta blir det lite av en maktkamp om vem som ger sig först och i ert fall kan landa i tre fall
    1) Du backar och drar tillbaka begäran
    2) Din syster löser ut dig
    3) Huset säljs av er på öppna marknaden

    Oavsett lät det skapa en massa konfliket som tar lång tid att lösa.


    Sant, jag har dragit mig för detta och hoppats hitta en annan lösning. Samägande verkar mest vara en källa till problem... Att bara mjäkigt gå med på att vänta x antal år på att kunna komma ur ägandet känns inte bra. Finns där något hon kan sätta emot för att få processen att gå långsammare?
    Anonym (Justinianus) skrev 2018-12-18 15:25:20 följande:

    Det är ett relativt enkelt förfarande att sälja en samägd fastighet genom en offentlig auktion. Kolla med tingsrätten på den ort där fastigheten ligger för att få hjälp med blanketter mm. Tingsrätten utser då någon som god man som ser till att huset blir sålt. Ni kan även besluta att köpeskillingen måste uppgå till en viss summa.

    Frågan är dock om det är värt att bryta med släkten. Den frågan beror nog på hur mycket huset kan tänkas vara värt.

    Mitt förslag är att du går med på att system får bo kvar under den tid hon önskar, men att du inte betalar för någon kostnad förbunden med fastigheten och dessutom att systern betalar hyra (eller upplåter huset åt dig eller någon du utser under en vecka på vintern, tre veckor på sommaren - eller något annat villkor som du kan känna dig kompenserad med och som sätter visst tryck på systern att sälja).


    Har diskuterat sådana lösningar också men någon hyra vill hon inte betala, inte heller någon av de kostnader jag har av att stå kvar som ägare. Annars hade det såklart varit ett bra alternativ för att mötas på mitten.
  • Kjell2
    trecker skrev 2018-12-18 16:07:25 följande:
    Sant, jag har dragit mig för detta och hoppats hitta en annan lösning. Samägande verkar mest vara en källa till problem... Att bara mjäkigt gå med på att vänta x antal år på att kunna komma ur ägandet känns inte bra. Finns där något hon kan sätta emot för att få processen att gå långsammare?
    Anonym (Justinianus) skrev 2018-12-18 15:25:20 följande:

    Det är ett relativt enkelt förfarande att sälja en samägd fastighet genom en offentlig auktion. Kolla med tingsrätten på den ort där fastigheten ligger för att få hjälp med blanketter mm. Tingsrätten utser då någon som god man som ser till att huset blir sålt. Ni kan även besluta att köpeskillingen måste uppgå till en viss summa.

    Frågan är dock om det är värt att bryta med släkten. Den frågan beror nog på hur mycket huset kan tänkas vara värt.

    Mitt förslag är att du går med på att system får bo kvar under den tid hon önskar, men att du inte betalar för någon kostnad förbunden med fastigheten och dessutom att systern betalar hyra (eller upplåter huset åt dig eller någon du utser under en vecka på vintern, tre veckor på sommaren - eller något annat villkor som du kan känna dig kompenserad med och som sätter visst tryck på systern att sälja).


    Har diskuterat sådana lösningar också men någon hyra vill hon inte betala, inte heller någon av de kostnader jag har av att stå kvar som ägare. Annars hade det såklart varit ett bra alternativ för att mötas på mitten.
    Ja, hon kan fördröja processen men så länge du är ihärdig kommer det för eller senare sluta med tvångsföräljning.


  • trecker
    Anonym (...) skrev 2018-12-18 15:39:56 följande:

    Kan någon/några av de släktingar som krånglar köpa din andel? Det vore ju ett sätt för dig att komma ifrån kostnaderna men ändå inte ställa din syster på bar backe. En kompromiss men kanske ändå en bra sådan. Då får de dessutom angera utöver att klaga på dig.

    Du säger själv att du kan tänka dig en dålig affär, fundera över HUR dålig och erbjud hela gänget att köpa in sig.


    Det har jag också föreslagit, har bl.a. föreslagit att sälja för halva priset och även erbjudit att jag kan ge bort en en bit av min andel till min syster mot att hon kan betala mig senare, då hon kommer få mycket pengar om ett par år. Men allting har nekats... Ingen vill gå in och vara samägare med henne och hon vill själv inte äga en större andel av huset, då det ju kan innebära mer kostnader för hennes del.
  • Piccazzo
    "Har diskuterat sådana lösningar också men någon hyra vill hon inte betala, inte heller någon av de kostnader jag har av att stå kvar som ägare. Annars hade det såklart varit ett bra alternativ för att mötas på mitten."

    Jag skulle föreslå att du slutar betala kostnader för huset förutom Fastighetsskatten och sedan bokförs din andel av kostnaderna löpande och vid en försäljning så räknas dina upplupna kostnader av från köpeskillingen.

    På så vis så får din syster " Mer " pengar vid en försäljning som kompensation för att hon fått stå för dom löpande kostnaderna.

    Går hon inte med på det så som sagt kan inte någon av dina släktingar lösa ut dig ?
Svar på tråden tvångsförsälja hus