Anonym (vily) skrev 2018-12-18 16:06:23 följande:
Men vilka firar ni med som inte är familj? Eller är det din sambos familj du räknar som inte familj?
Jag har haft två missfall och har tänkt som din sambo, att det är en del av livet. Men jag förstår dem som är mycket ledsnare än så också. Känner du att du bara kommer att gråta hela dagen så är det ju bäst att stanna hemma. Men annars kan ju julfirandet och umgänget vara ett sätt att få nåt annat att tänka på.
Ja precis, det är hans familj..dom är inte familj för mig (än..) så det känns mest obekvämt. Det är ju ett tag kvar så jag ska kanske förbereda honom på att han kanske får åka själv, beroende på hur jag mår.. Som du säger så kan det ju vara bra att tänka på annat, men det fungerar ju inte om det fortfarande är som nu då jag nästan gråter kontant..
Anonym (..) skrev 2018-12-18 16:13:04 följande:
Jag fick MA i vecka 7 nyligen. Vi hade sen innan bestämt att inte åka till mannens familj denna gång (långt bort ute på landet så besök där kräver att vi bor hos någon släkting och stannar i alla fall några dagar om restiden ska kännas rimlig) utan fira julafton hos mina föräldrar (10 min bussresa bort) och i övrigt vara hemma. Detta för att det ju finns risk att man inte mår särskilt bra i dessa veckor och vi inte ville berätta för någon innan KUB, som skulle ha blivit efter nyår.
Nu har mannen frågat om vi inte ska åka en sväng till hans föräldrar i mellandagarna ändå och jag känner mig jättekluven =/ Vill gärna träffa dem men känner mig bara så mentalt trött just nu så jag vet inte hur jag ska orka vara glad och trevlig och träffa alla 40+ personer som ska hinna träffas när man är där samt se alla barn.. (i normalfall är jag social av mig och trivs med massa människor runt mig). Så vi vet inte hur vi ska göra än... ev. får han åka själv några dagar och så firar vi bara med min familj tillsammans som vi planerat.
Så jobbigt det låter, förstår att du känner dig kluven =(
Anonym (Anine) skrev 2018-12-18 16:26:08 följande:
Vilka ska ni fira jul med?
Tänker att ni kan informera om missfallet och vara ärlig med att du är ledsen och kan behöva lite space på julafton och de kanske kan muntra upp dig med lite extra omsorg.
Är du ledsen så är du men jag tänker att du inte behöver vältra dig i självömkan och göra det värre för dig själv. Sitta hemma på jul känns lite som det.
Hans familj. Dom vet om missfallet så vi har inte hållit det hemligt eller så.. Men jag vill inte att det ska ta över helgen och att folk ska tycka synd om mig.. Vill inte dra ner stämningen vilket jag ju kommer göra. Jag är verkligen nere just nu och riskerar ju att sitta där i ett hörn och gråta medan alla andra sitter där och är obekväma.. Det är ett väldigt litet hus/stuga utan någonstans att gå undan.. Skulle absolut inte stanna hemma för att "vältra mig i självömkan" utan för att inte förstöra för alla andra..