• Anonym (TS)

Rekryterare utan utbildning: Vad har du i lön?

Hej!

Jag har fått ett rekryterarjobb. Har varken erfarenhet eller utbildning. Har däremot en färsk ettårig utbildning från Komvux inom HR.

Tänkte nu eventuellt löneförhandla lite men har ingen koll på lönerna.

Så, du som inte har någon högskoleutbildning och jobbar som rekryterare:

Vad har du i lön?

Inom vilken bransch jobbar du?

Vad har du för relevanta jobberfarenheter?

Vilken stad jobbar du i?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Rekryterare utan utbildning: Vad har du i lön?
  • Anonym (Arbete)

Nu klättrade inte jag från golvet, det är tyvärr sämst rent lönemässigt, har sett liknande på min arbetsplats. Där är det ganska stor skillnad på lönen om man kommer från golvet. Det bästa är att komma in utifrån och veta sitt värde direkt vid löneförhandlingen. På mitt arbete var det en himla massa personlighetstester och jag klarade alla, så lönen var inget snack om, hade redan jobbet när jag satte lönen. ;)

Jag ligger på ca 33.000 och har egentligen större ansvarsområde än jag från början skulle ha, men jag klagar inte, jag får i perioder jobba lite kvällar för att hinna med. Annars är arbetstiderna grymma och jag har mycket frihet under ansvar.

• Anonym (Arbete)

Nu klättrade inte jag från golvet, det är tyvärr sämst rent lönemässigt, har sett liknande på min arbetsplats. Där är det ganska stor skillnad på lönen om man kommer från golvet. Det bästa är att komma in utifrån och veta sitt värde direkt vid löneförhandlingen. På mitt arbete var det en himla massa personlighetstester och jag klarade alla, så lönen var inget snack om, hade redan jobbet när jag satte lönen. ;)

Jag ligger på ca 33.000 och har egentligen större ansvarsområde än jag från början skulle ha, men jag klagar inte, jag får i perioder jobba lite kvällar för att hinna med. Annars är arbetstiderna grymma och jag har mycket frihet under ansvar.

• Anonym (Arbete)

• Anonym (Arbete)

Hoppsan, upprepade mig visst!!

• Anonym (TS)

De vill ge mig samma lön som på golvet... Kan låta galet för vissa men lönen på golvet är hög för det arbete vi gör.

• Anonym (nej!)
    Anonym (TS) skrev 2018-12-20 01:46:00 följande:

De vill ge mig samma lön som på golvet... Kan låta galet för vissa men lönen på golvet är hög för det arbete vi gör.

Att lönen på golvet är högre än normalt är inget skäl till att ge dig uruselt betalt! Du kommer att ha stort ansvar, kräv 30 000! Du kommer också att ha större arbetsbelastning än de på golvet. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (nej!) skrev 2018-12-20 08:11:04 följande:

Att lönen på golvet är högre än normalt är inget skäl till att ge dig uruselt betalt! Du kommer att ha stort ansvar, kräv 30 000! Du kommer också att ha större arbetsbelastning än de på golvet. 

Ja, plus att jag tackat ja till att göra en del viktigt HR-arbete. Det blir inte extra arbete egentligen, men det blir huvudvärk eftersom jag ska lära mig två olika avdelningar...
  • Anonym (F.d chef)
    Anonym (Fd personalansvarig) skrev 2018-12-19 18:16:33 följande:

Helt upp till vilken bransch du är i och vilka avtal som gäller.
    Jag jobbade ett tag med liknande jobb och fick ett påslag på knappt 2000 kronor.

Godtog det och tänkte att det går nog att jobba sig uppåt, efter två år och ingen löneförhöjning utöver procenten som alla fick... ja, då klev jag av.

Så nu jobbar jag "på golvet" igen, 2000  mindre innan lön. En tusing mindre efter skatt. Men fri och lycklig!

Det är inte värt det om du inte får rejält betalt.

+1. Jag har aldrig varit så lättad och glad som när jag klev av min chefspost med personalansvar. Jag hamnade i en riktig middle-management -squeeze. Klämd mellan chefer, mina anställda och säljare som gapade från sidan. Fy fan... Mitt lönepåslag blev ca 10%. Arbetsgivaren förslog mindre än 5% först... skambud... skitlöjligt. Nu är jag lycklig och fri... och slipper deala med all sjukfrånvaro, löneförhandlingar med låga påslag och gud vet allt skit. Det tråkiga var att jag till slut tappade min empati för folk och deras allsköns sjukdomar och alla andra 100 orsaker att inte vara på jobbet. Vars många orsaker var fullt legitima, så att kliva av rollen var det klokaste jag gjort. Jag vill inte vara den personen jag blev. 

Så begär rejält påslag för personalansvar, särskilt om det är kombinerat med budgetansvar. Och fundera på om det finns en reträttväg om du inte trivs. Det är lite speciellt med personalansvar, vissa tycker det är helt ok men många vantrivs med rollen.
  • Anonym (30k)
    Anonym (TS) skrev 2018-12-20 01:46:00 följande:

Men ska du gå från golvet och få personalansvar över de på golvet eller går du från golvet och ska endast rekrytera?
  • Anonym (TS)
    Anonym (30k) skrev 2018-12-20 20:00:21 följande:

Men ska du gå från golvet och få personalansvar över de på golvet eller går du från golvet och ska endast rekrytera?

Det sistnämnda.
Svar på tråden Rekryterare utan utbildning: Vad har du i lön?