Inlägg från: Anonym (Dialektresor.nu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dialektresor.nu)

En fråga om dialekter!

Ni som bor i städer/orter/områden med utslätad dialekt alternativt dialekt som *drar* åt en annan dialekt (typ Södertälje, Alingsås, Sandviken, Uddevalla, Karlskrona m f), hur genuin är dialekten hos andra som bor i samma stad/ort/område?

• Svar på tråden En fråga om dialekter!
    Anonym (??) skrev 2018-12-18 18:24:34 följande:

Dialekt i Södertälje? Menar du syrianska med svensk brytning då eller?

Nej, det är snarare en sociolekt. De som har vuxit upp i Södertälje har naturligtvis en dialekt.
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-18 18:46:31 följande:

Fattar inte riktigt? Dialekter ?drar? väl inte åt något håll utan t ex i Uddevalla så talar man ungefär som i Trollhättan men med lite variationer - men dialekten är inte ?lånad? eller ?utslätad? utan en egen dialekt.

Ja, alltså att det övergår i en annan dialekt.

Klart den är påverkad av t ex västgötska som du säger, precis som att människor i Stenungsund för en ovan lyssnar kan framstå som göteborgare. Och, för den delen, att du hittar den mest genuina bohuslänskan på öarna (av skäl som är uppenbara).
    svartakatten98 skrev 2018-12-18 18:48:59 följande:

Vilken dialekt drar Karlskrona åt? Jag har halva min släkt där och jag tycker att de pratar så mycket blekingska som det kan bli. Är väl snarare i gränsen till småland och skåne som det borde dra åt ett annat håll? Ursäkta lite ot men förstår inte riktigt vad som menas.

Ja, det är sant att vid *treriksröset* Skåne, Småland, Blekinge så talar de ju ett hopkok av alla de tre dialekterna, märks väl tydligast i den s k Göingeskånskan. Fallet Karlskrona är väl att den dialekten drar lite mot småländska och även kalmaritiska. Sen är det naturligtvis svårt att säga vad som är *urtypiskt blekingemål*, det ärliga svaret är såklart att det är en mix av alla mål som talas i landskapet, men dialektgränser är alltid kul och det är det tråden ämnar belysa.
    Anonym (oförstående) skrev 2018-12-19 03:05:14 följande:

Ursäkta, men jag förstår inte vad som menas med utslätad dialekt. En dialekt som ska likna rikssvenskan då, eller?

Nja, snarare en dialekt där de för den dialekten typiska dragen är mindre förekommande. Akademikersvenska, jag vet, men kan inte förklara det bättre. Tänk grötig dialekt kontra *tunn* dialekt.
    Mongoliet skrev 2018-12-19 03:56:55 följande:

Skånskan i många byar i Västra Göinge är nog den mest utslätade skånskan. Har inte det grova som östra Göingskan har & har inte det speciella U:na som man har kring Helsingborg och inte heller de speciella Å:na som man hör runt Kristianstad. Lite i ingemansland.

Ändå hävdas det att det i det området är där de sydsvenska diftongerna når sitt klimax. Fredrik Lindström talar bl a om det i ett avsnit av Svenska dialektmysterier. Tycker själv att det går ett bälte av något slags sydsmåländska från Laholm i väst till Karlskrona i öst, med för området lagom mycket *syd-drag* såsom diftonger t ex.
    mammatill6 skrev 2018-12-19 05:29:16 följande:

Men va? Bor i Södertälje. Finns ju ingen speciell dialekt Hr.

I förhållande till vad då? Rikssvenska? Övriga dialekter i landet? Säker på att du inte bara är hemmablind s a s?
    Anonym (oförstående) skrev 2018-12-19 05:36:36 följande:

Bor inte i Södertälje, men håller med om att det finns ingen speciell dialekt där. Inte så långt jag märkt åtm... inte i Uddevalla eller Alingsås heller...)

Tror ts menar typ att i Södertälje ska dialekten påminna om Stockholmskan men är inte riktig Stockholmska, alltså ska det i ts mening finnas en viss dialekt i Södertälje. Samma med Uddevalla och Alingsås, den påminner om Göteborgska men är inte "riktig" Göteborgska. Dialekten i Södertälje, Uddevalla, Alingsås och vad mer det var ska alltså vara mindre dialektig och svårare att urskilja från var den kommer från. Don't blame me, jag kan ha missuppfattat helt!

Det är helt korrekt uppfattat faktiskt. *Utsmetad* framstår väl som ett missvisande ordval i den här kontexten.
    Anonym (oförstående) skrev 2018-12-19 05:39:22 följande:

Vad är Akademikersvenska då? Eller menar du folk som pratar/använder sig av ett språk med stärre ordförråd? Och verkar i miljöer där man "ska" ha ett större och bättre ordförråd? Grötig dialekt för mig är Danska - men då snackar vi ju ett helt annat språk. Möjligen riktigt grov Skånska.

Är en tunn dialekt för dig en dialekt som är svårare att urskilja från var personen kommer? Isåfall skulle jag nog säga att det är en dialekt som påminner mer om rikssvenskan.

Nu är det off topic, men menar väl en svenska med en mer invecklad ordföljd och ja, större ordförråd också.

Nej, utan en dialekt där man inte överdriver dialektens särart alltförmycket. Ifråga om satsmelodi, uttal, för dialekten typiska ord osv.
    Anonym (oförstående) skrev 2018-12-19 05:48:34 följande:

För att svara på TS: Tja, alltså du kan väl inte fråga hur genuin en dialekt är? Alla pratar med mer eller mindre dialekt oavsett om man vill det eller ej och en dialekt är inte mer äkta/riktig än en annan dialekt.

Dialekt påverkas ju av massa saker, tex om man har en mamma som är Göteborgare och en pappa som är Skåning kan man inte räkna med att barnet ska prata "ren" Göteborska eller Skånska, barnets dialekt kommer ha vissa drag av både Skånskan och Göteborgskan.

Jag tycker hela frågeställningen i ts är konstig, så möjligheten att jag missuppfattat frågan är ganska stor.

Ja, eller att man umgås med människor som pratar en viss dialekt. Kanske överdriver man sin egen dialekt för att förstärka ens identitet. Jag som boende på västkusten gör ibland detta vid kontakt med *ostkustare*; detta avhandlas också i ett avsnitt av Svenska dialektmysterier.

Dock tycker jag inte att det är kontroversiellt att utmåla en grötig dialekt som mer genuin.
Svar på tråden En fråga om dialekter!