Inlägg från: Anonym (oförstående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oförstående)

En fråga om dialekter!

Ursäkta, men jag förstår inte vad som menas med utslätad dialekt. En dialekt som ska likna rikssvenskan då, eller?

• Anonym (oförstående)
    mammatill6 skrev 2018-12-19 05:29:16 följande:

Men va? Bor i Södertälje. Finns ju ingen speciell dialekt Hr.

Bor inte i Södertälje, men håller med om att det finns ingen speciell dialekt där. Inte så långt jag märkt åtm... inte i Uddevalla eller Alingsås heller...)

Tror ts menar typ att i Södertälje ska dialekten påminna om Stockholmskan men är inte riktig Stockholmska, alltså ska det i ts mening finnas en viss dialekt i Södertälje. Samma med Uddevalla och Alingsås, den påminner om Göteborgska men är inte "riktig" Göteborgska. Dialekten i Södertälje, Uddevalla, Alingsås och vad mer det var ska alltså vara mindre dialektig och svårare att urskilja från var den kommer från. Don't blame me, jag kan ha missuppfattat helt!
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 03:18:52 följande:

Nja, snarare en dialekt där de för den dialekten typiska dragen är mindre förekommande. Akademikersvenska, jag vet, men kan inte förklara det bättre. Tänk grötig dialekt kontra *tunn* dialekt.

Vad är Akademikersvenska då? Eller menar du folk som pratar/använder sig av ett språk med stärre ordförråd? Och verkar i miljöer där man "ska" ha ett större och bättre ordförråd? Grötig dialekt för mig är Danska - men då snackar vi ju ett helt annat språk. Möjligen riktigt grov Skånska.

Är en tunn dialekt för dig en dialekt som är svårare att urskilja från var personen kommer? Isåfall skulle jag nog säga att det är en dialekt som påminner mer om rikssvenskan.
  • Anonym (oförstående)

För att svara på TS: Tja, alltså du kan väl inte fråga hur genuin en dialekt är? Alla pratar med mer eller mindre dialekt oavsett om man vill det eller ej och en dialekt är inte mer äkta/riktig än en annan dialekt.

Dialekt påverkas ju av massa saker, tex om man har en mamma som är Göteborgare och en pappa som är Skåning kan man inte räkna med att barnet ska prata "ren" Göteborska eller Skånska, barnets dialekt kommer ha vissa drag av både Skånskan och Göteborgskan.

Jag tycker hela frågeställningen i ts är konstig, så möjligheten att jag missuppfattat frågan är ganska stor.

• Anonym (oförstående)
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 16:36:13 följande:

Ja, eller att man umgås med människor som pratar en viss dialekt. Kanske överdriver man sin egen dialekt för att förstärka ens identitet. Jag som boende på västkusten gör ibland detta vid kontakt med *ostkustare*; detta avhandlas också i ett avsnitt av Svenska dialektmysterier.

Dock tycker jag inte att det är kontroversiellt att utmåla en grötig dialekt som mer genuin.

Jag förstår inte hur du kom in på kontroversiellt?

Well, jag bor också på västkusten. Uppvuxen i två städer med varannan vecka boende. Ingen har någonsin gissat rätt på var jag är uppväxt. När jag är i stad A pratar jag den dialekten (samt när jag umgås med vänner jag har där), när jag är i stad B pratar jag den dialekten (samt när jag umgås med vänner där då, dock är skillnaden mellan dialekterna minimal). När jag varken är i stad A eller B pratar jag någon blandning av båda dialekterna vilket tydligen förvirrar folk.

Jag personligen känner aldrig att jag överdriver min egna dialekt för att förstärka min identitet, men det är möjligt att andra gör det. Jag tänker själv inte ens på att jag pratar flera dialekter, det är min familj som påpekat det.

Ostkustare, syftar du främst på sthlmare då? Tänker på det typiska storebror-lillenbeor hatet mellan sthlm och gbg, eftersom sthlm ligger på östkusten och gbg på västkusten :)
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 16:31:37 följande:

Nu är det off topic, men menar väl en svenska med en mer invecklad ordföljd och ja, större ordförråd också.

Nej, utan en dialekt där man inte överdriver dialektens särart alltförmycket. Ifråga om satsmelodi, uttal, för dialekten typiska ord osv.

Så om vi tar uttrycket "tunn göteborgska" menar du en göteborgare som inte använder ord som tex "la", "änna" och "brôta" i samma utsträckning som "övriga" göteborgare? Alla de tre orden är ju typiska ord för just göteborgskan.

För att svara på ts igen då: alltså, jag kan ju inte säga hur genuin dialekt andra har. Men jag ser la mycket inflyttade folk i gbg - alltså folk som inte är uppvuxna här (no offence mot dem) och de kan ha dialekter från grövsta skånskan till grövska norrlänskan. Så det beror ju helt på vem jag är med/hör i bussen eller spårvagnen. Sen vilken dialekt du tycker är mer genuin än en annan kan ju inte jag svara på heller...
Svar på tråden En fråga om dialekter!