En fråga om dialekter!
Ursäkta, men jag förstår inte vad som menas med utslätad dialekt. En dialekt som ska likna rikssvenskan då, eller?
Ursäkta, men jag förstår inte vad som menas med utslätad dialekt. En dialekt som ska likna rikssvenskan då, eller?
Men va? Bor i Södertälje. Finns ju ingen speciell dialekt Hr.
Nja, snarare en dialekt där de för den dialekten typiska dragen är mindre förekommande. Akademikersvenska, jag vet, men kan inte förklara det bättre. Tänk grötig dialekt kontra *tunn* dialekt.
För att svara på TS: Tja, alltså du kan väl inte fråga hur genuin en dialekt är? Alla pratar med mer eller mindre dialekt oavsett om man vill det eller ej och en dialekt är inte mer äkta/riktig än en annan dialekt.
Dialekt påverkas ju av massa saker, tex om man har en mamma som är Göteborgare och en pappa som är Skåning kan man inte räkna med att barnet ska prata "ren" Göteborska eller Skånska, barnets dialekt kommer ha vissa drag av både Skånskan och Göteborgskan.
Jag tycker hela frågeställningen i ts är konstig, så möjligheten att jag missuppfattat frågan är ganska stor.
Ja, eller att man umgås med människor som pratar en viss dialekt. Kanske överdriver man sin egen dialekt för att förstärka ens identitet. Jag som boende på västkusten gör ibland detta vid kontakt med *ostkustare*; detta avhandlas också i ett avsnitt av Svenska dialektmysterier.
Dock tycker jag inte att det är kontroversiellt att utmåla en grötig dialekt som mer genuin.
Nu är det off topic, men menar väl en svenska med en mer invecklad ordföljd och ja, större ordförråd också.
Nej, utan en dialekt där man inte överdriver dialektens särart alltförmycket. Ifråga om satsmelodi, uttal, för dialekten typiska ord osv.