• Fru Ve

    Skoltaxi och fritids i högstadiet?

    Har en son i åk 5 som nyligen fått diagnoserna Asperger och ADD. Han har i nuläget fritids på morgonen om vi börjar tidigt eftersom han inte kan planera tiden och komma iväg. Det fungerar bra. Hade tänkt ha plats på fritids även i åk 6. På eftermiddagen går han hem själv, det fungerar också då vi bor så nära skolan. Men jag funderar på hur det ska bli sen i åk 7. Han måste då byta skola och åka buss i så fall. Har väldigt svårt att tänka mig att han ska klara det att åka till rätt hållplats (han har noll lokalsinne) samt passa tiden. Kan man få skoltaxi och fritids även till äldre barn om det är funktionshindrat? Detta är så nytt för mig. Tacksam för svar från någon med erfarenhet....

  • Svar på tråden Skoltaxi och fritids i högstadiet?
  • Alexi

    Mina barns kusin går i högstadiet i särskolan och hon har skolskjuts med taxi. Läs på din kommuns hemsida.

  • mammatill6

    Ja det kan man. Dock är det inte alltid det finns morgonfritids. Men skoltaxi kan man få. Annars är ju bra att börja öva i god tid. De kan ofta växa mycket st ansvar. Min son går i 5:an med adhd och autism. Har haft skoltaxi och morgonfritids fram till sommarlovet. Va så mycket strul med taxin och han hatade fritids. Ville prova åka buss, vi va så nervösa då han förut kunnat ta noll ansvar. Resultatet? Han har aldrig en gång missat bussen, passar tiden själv. Är så stolt över att klara det själv.

Svar på tråden Skoltaxi och fritids i högstadiet?