• ALLIEVERDO

Hur får jag kontroll över vad barnen gör på surfplattan? i youtube och appar tex?

Hej,
    Vi har precis köpt surfplattor till barnen. Samsung Galaxy Tab A (T580)
    Vi vill kunna sätta mer gränser för vad barnen gör om de är ute på internet. Tex vad de söker på youtube eller att de inte får ladda ner saker.
    Galaxy har ju ett barnläge, men hur fungerar det med sådant egentligen? Behöver en liten snabbkurs innan den ska slås in till julklapp :)
    Kikar i där nu, men blir fundersam om de ens kan gå ut på youtube där då?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-19 22:17
    Hej, ska nu ge barnen samsung galaxy A T580. Vi vill inte att de ska kunna ladda ner saker från Play butiken själva, vilket vi då löste med ett annat användarkonto. MEN då går det ju alltså inte få dit några appar/spel alls?? Om man stänger av plattan i det kontot, startar den i det läget då?
    Samma med den där kids appen ni har. Startar den inne i den appen om man stänger av? antar itne, vilket gör att man alltså måste vara med barnen varje gång de startar? och då kan de heller ha de appar de vill antar jag?
  • Svar på tråden Hur får jag kontroll över vad barnen gör på surfplattan? i youtube och appar tex?
  • Brumma

Hej

Du skaffar ett Google konto (om du inte redan har det).

Sedan loggar du in med det på barnens platta. Enklast är om du använder samma konto som till dig själv.

Då kan man dels sätta Youtube på "begränsat läge". I begränsar läge skall det inte vara några "vuxensaker" - men en del saker slinker igenom. Men det tar den stora delen iallafall.

Använder man det, pratar med barnen och har koll så känns det hyffsat säkert.

Eftersom du är inloggad på samma konto kan du nu, från din mobil, platta eller dator lätt gå in på Youtube och kolla historiken. Mina barn vet även att jag kontinuerligt gör detta ;)

Enda jag som vuxen saknar som inloggad på begränsat läge är att jag inte kan kolla på trailers på Youtube men det gör jag genom IMDB istället.

Ps även Google är ju då på samma konto så du kan kolla sökhistoriken. O tänk på vad du själv söker på ;)

• Brumma

Ps.

Jag har inte lagt Youtube eller Google på barnläget.

Där har jag lagt spel de får spela, barnkanalens app samt Viaplay (med barnkod).

Var noga med att lägga lösenord på playbutiken- då kan de inte ladda hem ngt som kostar iallafall..

• Brumma

O som svar på det sista (missade det innan;) )

Du lägger till vilka appar i barnläget du vill de ska komma åt.

Om det är Samsungs egna barnläge så gör du det genom knappen med "barnet o den vuxne som håller hand" inne i barnläget. Här kan du även ställa in tidsbegränsning för användning av plattan.

Om plattan sätts på "viloläge" (stängs av) i barnläget så öppnas det i barnläget.

Dvs du behöver en kod för att logga ut ur barnläget.

Svar på tråden Hur får jag kontroll över vad barnen gör på surfplattan? i youtube och appar tex?