Inlägg från: LittleSunshine84 |Visa alla inlägg
  • LittleSunshine84

    Planerat snitt i januari?

    syntharen skrev 2019-01-21 20:03:24 följande:

    Jag bor i Malmö så jag ska göra snittet på sjukhuset här i stan. Det låter väldigt tryggt att få ett sånt samtal och visas runt och så innan. Jag fick bara några infoblad hemskickade :-/ Imorgon ska jag ringa och få den exakta tiden som jag ska infinna mig på sjukhuset. Lite svårt att planera med barnvakt och lämning av äldsta barnet på skolan men min svärmor kommer in imorgon kväll så hon får lämna på skolan på onsdag och så ska hon passa yngsta hela dagen.

    En vecka innan BF är 38+6 så v 39 då fast slutet av den veckan


    Ah, jag förstår. Bf var satt till 18/3 och snittet blir 11/3.

    Förstår att det hade känts bättre med mer info och ett personligt bemötande.

    Skönt med hjälp av svärmor! Min mamma hjälper till och hämtar från dagis den 11/3 och sover eventuellt kvar så mannen kan stanna första dygnet med mig och bebisen. Vad jag hört måste man ligga kvar två dygn efter snitt? Vet inte om det stämmer. Hur länge planerar du att stanna?
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-21 20:03:24 följande:

    Jag bor i Malmö så jag ska göra snittet på sjukhuset här i stan. Det låter väldigt tryggt att få ett sånt samtal och visas runt och så innan. Jag fick bara några infoblad hemskickade :-/ Imorgon ska jag ringa och få den exakta tiden som jag ska infinna mig på sjukhuset. Lite svårt att planera med barnvakt och lämning av äldsta barnet på skolan men min svärmor kommer in imorgon kväll så hon får lämna på skolan på onsdag och så ska hon passa yngsta hela dagen.

    En vecka innan BF är 38+6 så v 39 då fast slutet av den veckan


    Ah, jag förstår. Bf var satt till 18/3 och snittet blir 11/3.

    Förstår att det hade känts bättre med mer info och ett personligt bemötande.

    Skönt med hjälp av svärmor! Min mamma hjälper till och hämtar från dagis den 11/3 och sover eventuellt kvar så mannen kan stanna första dygnet med mig och bebisen. Vad jag hört måste man ligga kvar två dygn efter snitt? Vet inte om det stämmer. Hur länge planerar du att stanna?
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-22 09:03:21 följande:

    Ja jag har hört att det vanligast att man stannar 2-3 dygn. Jag skulle vilja stanna tills amningen funkar. Med äldsta sonen fick jag aldrig till amningen och fick ge upp efter 4 veckor (fick inte mkt hjälp på B utan dom tyckte han ammade bra fast han inte alls gjorde det..). Men med andra sonen så var jag inlagd 4 dygn och fick hjälp med att pumpa var tredje timme och han fick även tillägg för att piggna till (han hade ett stort sår i skalpen efter sugklockan), så på dag 3 började han amma bra och sedan gick det som smort och jag helammade i 6 månader och fortsatte tills två veckor innan han fyllde 1 år. Samtidigt vet jag att risken är stor att jag kommer få dela rum med någon på BB och jag tror inte jag hade orkat mer än 2 nätter med det (om ens det ), med dom andra två fick jag eget rum vilket kändes väldigt lyxigt Jag kommer nog sakna mina två andra barn också, tydligen får dom inte komma och hälsa på pga influensan (precis som om vuxna inte kan komma med sjukdomar) så det känns ju också lite tråkigt. Vi får se hur det blir...

    Hur tänker du med att stanna på BB?


    Hm, jag trodde att man alltid fick eget rum vid snitt? Har för mig att jag fick den infon vid första snittet? Men kan ha fattat fel :) jag ville hem så fort som möjligt med första barnet och var kvar i två dygn. Men tror att det blev två dygn för läkarna ville prata med mig om förlossningen och gå igenom den med mig då den räknades som traumatisk. Behöver jag dela rum så är jag hemma illa kvick :) annars kanske 2dgr? Maken kommer vara hemma 10 veckor med mig i början.

    Hoppas du sover gott i natt! :)
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-22 12:50:12 följande:

    Det är mycket möjligt att det skiljer sig från landsting till landsting med hur man får dela rum. Här i Region Skåne ska man inte hoppas på för mkt Tror dom reserverar enrummarna till dom som haft traumatiska förlossningar (som jag med mina två första barn). Som ett exempel på hur katastrof det är här i Skåne så blir man skickad från Malmö till Lund med taxi efter 6 timmar om man vill bo på patienthotellet istället för att åka hem direkt. För Malmö har inget patienthotell utan bara BB som är till för komplikationer och kejsarsnitt... Därför valde vi att föda andra barnet i Lund så vi slapp åka taxi med en nyfödd bebis. Jag ville ligga kvar ett dygn då för säkerhets skull (och så blev det hela 4 dygn istället...), och inte åka hem efter 6 timmar.

    Vad skönt att din man ska vara hemma i 10 veckor! Min ska bara vara hemma 2 veckor, vet inte riktigt hur det ska gå som nysnittad och inte lyfta mer än bebisen i 6-8 veckor... men vi har vant 2-åringen med att klättra upp på skötbordet själv osv.

    Jag tror jag kommer sova väldigt dåligt i natt, har gjort det dom senaste nätterna redan. Och jag känner mig lite lätt förkyld också... använder Coldzyme varannan timme och hoppas att det inte blir värre.


    Åh jisses, taxi i 6 timmar! Det är man nog inte så pigg på.

    När jag hade som värst med foglossningen fick vår tvååring klättra upp i både vagn, säng och stol själv. Så nu jäklar släpar han en stol dit han vill och klättrar upp och gör det han vill, haha. Så han är och lite van

    Min man tar ut semester, 10 pappadagar och dubbeldagar.
  • LittleSunshine84

    Barn är verkligen livet!

    Jag hoppas verkligen du får sova i natt. Man borde typ få hjälp med sömnen natten innan. Vet du tiden för ditt snitt?

    Jag sover så dåligt nu, inatt typ ingenting. Den lilla bökar som attans vid 22 och jag kan bara ligga på ena sidan. Sen kan jag inte sova pga mkt tankar, stress och oro. Jag måste söka hjälp för det snart, är sömnstörd annars och sover bara med sömntabletter (har gjort det i flera år). Har verkligen hållit ut denna graviditet men snart orkar jag inte mer.

    Sen så vill sonen sova med oss och då blir det trångt i vår 160cm säng. Hans säng står redan brevid vår men att sova med mamma och pappa är bäst.

    Har ni bestämt namn?

    Kan inte sluta tänka på att det här nog blir sista barnet. Mina graviditeter är inte roliga.


    syntharen skrev 2019-01-22 15:38:03 följande:

    Oj nej nej, inte taxi i 6 timmar, utan 6 timmar efter förlossningen, vaginal förlossning alltså, jag var nog lite otydlig . Mellan Malmö och Lund tar det nog bara en 20-30 min med bil men ändå. Vem vill böka in sig en kall januari kväll i slask och blåst för att ta sig till en annan stad bara för att man vill stanna längre än 6 timmar.

    Ja känner igen det där med 2-åring som släpar i väg en stol för att ta sig upp på olika ställen Kökspallen är numera hans och ingen annans och nåde den som vill använda den, inte ens katten får sitta på den


  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-22 16:57:41 följande:

    Ja barn är det bästa i livet! Vår tvååring vill också sova hos oss då och då, gärna när han är lite krasslig, hans säng står i vårt sovrum. Vi har dock en 180 säng men ändå så lyckas han alltid tränga ut mig (tydligen duger det baea att ligga nära mamma..). Nu har vi skaffat en bedside crib som lillasyster förhoppningsvis kan ligga i, även om jag är säker på att hon helst vill ligga och amma hela natten som yngsta sonen.

    Jag tänkte också att förra graviditeten skulle vara sista, mest pga åldern och för att vi hade sånna problem med att få till nr 2. Men det gick lite annorlunda... Men nu är det sista! Vi är båda 40 (eller jag fyller snart) och vi har 2 friska barn och förhoppnigsvis en till som är frisk så mer kan vi inte begära. Jag tror också att jag känner mig färdig med att vara gravid, den här gravidteten har jag inte alls njutit som jag gjorde med nr 2. Mest varit less. Och hon har även gjort mig orolig för att hon inte alls rör sig så mkt som sina bröder, det kan bero på att hon hela tiden legat med huvudet uppåt medan brorsorna vände sig tidigt. Nr 2 kunde verkligen hålla mig vaken hela nätterna

    Inget namn än, vi vill se hur hon ser ut och så

    Ni då, har ni nåt namn? Ni vet att det är pojke eller minns jag fel?


    Jag har kräkts fram till v22 i bägge graviditeterna, haft migrän, huvudvärk, nu haft kryckor pga foglossning, inte sovit, ont i ryggen och halsbränna. Så jag är riktigt less, haha. Jag är 34 och sambon 33 så vi har tid att ångra oss senare. Vi har hittills lyckats väldigt lätt att bli gravida alla tre gånger (ett slutade i missfall) så är inte så orolig om vi skulle vilja ha ett syskon längre fram.

    Ja det blir en pojke till! Bröderna bus :) vi har namn klart, blir en Sebastian.

    Vi har två spjälsängar och en man kan dra ner sidan på, lite som en bedside cribb fast i vanlig spjälsängsstrl. Men tror nog att han vill ligga nära nära så räknar med det!

    Har ni köpt syskonvagn? Tänker på er tvååring kanske vill åka vagn fortfarande?
  • LittleSunshine84
    Dunciss skrev 2019-01-22 17:50:39 följande:

    Lycka till alla ni som inte fött än! Sitter här och ammar lillkillen som är tio dagar idag. Allt gick bra men det var väldigt jobbigt att behöva ligga kvar på BB ensam eftersom maken behövdes hemma med dottern.

    Snittet gick toppen, hade bara ont ett par dagar och nu mår jag som vanligt. Var också väldigt orolig kvällen innan och kunde inte sova men det var helt obefogat. Personalen var supergulliga, bedövningen tog som den skulle och lillen mådde bra.


    Grattis! Hur länge låg du kvar? Vad för smärtstillande? :) stort grattis!
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-22 17:52:07 följande:

    Sebastian är snyggt! Och lite ovanligare idag känns det som. Ja, illamående och kräkningar har jag också haft och illamående har jag fortfarande på morgonen och förmiddagen. Annars har jag inte haft några problem även om illamående är nog så jobbigt.

    Ja vi har köpt syskonvagn, en Carena Visby. Har ni köpt? Och vilken i så fall?


    Vi hade en Buffalo vi var supernöjda med, så blev en ny donkey 2. Buffalon har varit guld värd :)
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-22 17:52:07 följande:

    Sebastian är snyggt! Och lite ovanligare idag känns det som. Ja, illamående och kräkningar har jag också haft och illamående har jag fortfarande på morgonen och förmiddagen. Annars har jag inte haft några problem även om illamående är nog så jobbigt.

    Ja vi har köpt syskonvagn, en Carena Visby. Har ni köpt? Och vilken i så fall?


    Stort lycka lycka till! Håller tummarna för att det går fint idag! :)
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-23 14:06:08 följande:

    Tack! Det gick superbra, bästa förlossningen! Kl 9.45 kom hon till världen, helt perfekt och mådde så bra att hon fick komma och ligga på mitt bröst direkt efter sen avnavling. Hon väger 3145 g, längd vet vi inte men hon är lite knubbig trots inte så hög vikt så hon är nog inte längre än 50 cm, om ens det. Har redan börjat amma lite. Väldig konstig känsla att domna av så där i underkroppen


    Men oj! Grattis grattis! Underbart att höra :)) nu hoppas vi på eget rum för er del!
  • LittleSunshine84

    Tack för att du orkar dela med dig!


    syntharen skrev 2019-01-23 14:27:22 följande:

    Tack, det känns så overkligt samtidigt som det känns som jag har kännt henne hela mitt liv Än så länge har jag eget rum men det står en bäddad säng och en sån plastbalja här inne så man vet ju aldrig


  • LittleSunshine84

    Skönt att höra att det gått bra för er :) en liten liten skrutta med andra ord.

    Den 11 mars smäller det. Tyvärr verkar vi ha rs-viruset i närheten av oss. I grannhuset och deras tvååring går på samma dagis som vår son. På avdelningen brevid vår sons :/


    syntharen skrev 2019-02-14 18:34:34 följande:

    Hej! Jo vi mår bara bra, lilltjejen är 3 veckor gammal nu och har gått upp ordentligt i vikt. Hon förlorade över 10 % av sin födelsevikt några dagar efter snittet och fick lågt blodsocker så jag bad om att få stanna lite längre på BB tills amningen kommit i gång och hon vände i vikt. Som minst vägde hon 2790 g, vägde 3145 g när hon föddes. Idag väger hon 3545 g så all amning har gett resultat Hon är en liten kortis dock, dom försökte mäta henne men eftersom hon låg i säte så ville hennes ben inte ligga rakt. Men dom uppskattade henne till ca 46-47 cm. Konstigt när mitt andra barn var hela 55 cm när han föddes

    Det är snart dags för dig? Det var en liten bit in i mars väl?


  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-03-08 07:03:36 följande:

    Hej! Nu är det inte många dagar kvar tills du får träffa din bebis (om det inte har satt i gång innan... ), hur känns det?

    Min lilla tjej har blivit 6 veckor nu och går upp ordentligt i vikt. Hon vägdes för två veckor sedan, då vägde hon 3800 g och hade gått upp 300 g på en vecka. Idag ska hon vägas igen, ska bli spännande om hon har passerat 4 kg

    Ha en härlig helg!


    Åhh hej!! Ja, jag var på inskrivning igår och grät typ hela tiden. Är så nervös så jag vet inte vart jag ska ta vägen? Kan inte förstå mina känslor ens men ska bli så så skönt att det snart är över. Står som nr 3 i kö på måndag om inget händer så runt kl 12 blir det.

    Känns typ som att jag ska dö? Känns surrealistiskt att ligga och veta att jag är skuren i. Förra snittet var akut så jag förstod aldrig riktigt vad som hände men nu vet jag ju exakt. Så mkt konstiga tankar.

    Har ni ett namn? :) lugn bebis? Fint att du skrev!
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-03-08 15:40:44 följande:

    Förstår att du är nervös. Och det är lite läskigt när dom sätter spinalbedövningen men en häftig känsla när benen domnar bort Sedan tyckte jag det var rätt obehagligt när man kände hur dom rotade runt i magen för att ta ut bebisen. Men i det stora hela så tyckte jag det var jättehäftigt! Och personalen var så himla trevliga och omhändertagande.

    Jag har turen att få väldigt lugna och lätta bebisar Hon äter, sover och bajsar. Hon börjar ha lite vakna stunder nu och man kan få lite kontakt med leende och joller. Hennes brorsor är som vanligt, ingen svartsjuka eller så. Fast 2,5-åringen har börjat sova i vår säng igen varje natt (från att oftast sovit i sin egen säng i vårt sovrum), så det är trångt. Och lillasyster vill inte sova i sin bedside crib heller utan bara på mitt bröst Men det blir nog bättre längre fram.


    Sist hade jag EDA redan när jag fick spinalen så jag minns inte så mkt av det och hur det kändes. Men kul att du upplevde det som häftigt. Hoppas jag kan säga likadant sen. Just momentet med att dom bökar runt känns också surrealistiskt för då vet jag att jag är skuren i. Känner mig hopplös i mina tankar även om det blev bättre efter inskrivningen.

    Mysig att få njuta! Min son var extremkolik typ från dagen vi kom hem, sov också bara på vårt bröst i flera månader.

    Undrar vad min son kommer att tycka och känna. Han är väldigt mammakär.

    Hur har det läkt? Tack för du skrev!
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-03-10 09:49:42 följande:

    Såret har läkt helt ok, men inte lika bra som första gången. Antar att det beror på att det var ett ärr där sen innan. Sedan följde läkaren inte ärret helt när han skar upp så i ena kanten delar sig ärret. Det glipade lite mitt i också så det är lite buligt där men antar att det blir bättre när det läkt mer. Kan tipsa om Mepiform plåster som har en siliconyta som hjälper ärret att läka. Det känns skönt också under byxlinningar och sedan skyddar det mot solen om man vill sola till sommaren.

    Lycka till imorgon! Skriv gärna hur det gick


    absolut! Vart köptes plåstret? Apotek? :)
Svar på tråden Planerat snitt i januari?