ESofia skrev 2018-12-20 09:32:46 följande:
Jo men det hör till god ton att tacka. Ibland glömmer mina barn att säga så men då påminner jag dem. Viktigt även att säga förlåt. Det gör dem rustade i framtiden för konflikter och viljan att lösa dem. De öppnar dörren när man bär kassar osv.
Jag tycker det är fint när barnen lär sig att visa respekt gentemot sin medmänniska. Men självklart ska de ha skinn på näsan om någon skulle vara ofina mot dem på orätt sätt. Men jag tror på att ge av sig själv genom ord och genom handling.
Att säga/göra förlåt är en bra egenskap, absolut. Men det är något som jag tycker, om det räknas, ska komma från hjärtat. Att slänga ut sig ett förlåt för att mamma och pappa kräver det och man inte menar det, tar bort innebörden i ordet förlåt.
Om ett barn har svårt med att säga förlåt får man försöka komma fram till varför. Det kan vara svårt att säga ordet, då kan man be barnet göra förlåt. Dvs visa på ett annat sätt att man förlåter.
Lite så är det med ordet tack, ibland behövs inte ens ordet, det räcker med att se på personen.
Sedan ingår orden förlåt och tack i många standardartighetsfraser. Det är betydligt lättare att få barn med på detta.