• Anonym (jur)

Kan jag förlora mitt barn

TS,

Du måste ha haft ett mycket dåligt ombud med tanke på omständigheterna och det beslut som Tingsrätten fattade detta till trots.

Känner du att du fått stöd av ditt ombud?

Har du någon tanke på varför det blev såhär i rätten?

• Anonym (jur)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-12-21 23:49:13 följande:
    Inget speciellt stöd. Både tingsrätten och hovrätten är på pappans sida trots alla bevis! Jag orkar inte kämpa emot hur länge som helst. :(
    Det är viktigt att ha förtroende för sitt ombud, så det naturliga är att byta till ett annat ombud som bättre kan företräda dig och ditt barn 
  • Anonym (jur)
    Drottningen1970 skrev 2018-12-22 12:28:32 följande:
    Nej jag har inte fel. Det ÄR intressant att förstå skillnaden på de kvinnor som väldigt tidigt identifierar en osund man och aldrig låter normaliseringsprocessen dra igång. De flesta kvinnor har nån gång råkat på en osund man, men faktum är att de flesta aldrig låter det gå så långt så att normaliseringsprocessen drar igång. Det är högintressant att undersöka skillnaden i bakgrund, värderingar etc mellan kvinnor som hamnar i detta och de som inte gör det. Det är en myt att ?vem som helst? kan råka ut för detta. Sociopater och psykopater finns och kommer alltid att finnas, den biten kan vi aldrig komma ifrån. Däremot så gäller det att dessa män har så lite som möjligt att vinna på att välja en sådan livsstil. Och att automatiskt bli bortvald som partner och potentiell barnafar är en mycket viktig pusselbit. Idag ser det inte ut så. De hårda männen, med kriminell livsstil och dominant beteende har status och får vinster i samhället och går åt som smör i solsken på äktenskapsmarknaden. Av kvinnor som vill sola sig i statusen, som vill känna sig ?beskyddade? som tror att de med sin kärlek ska rädda vederbörande eller som rätt och slätt nöjer sig eftersom inställningen är att det är bättre med en dålig man än ingen man alls. Således en mängd olika felaktiga inställningar som faktiskt bara går att komma till bukt med om vi vågar undersöka risk och skyddsfaktorer i flickors uppväxt och vilka värderingar och självkänsla de fått med sig. Att detta bör grävas djupare i har absolut ingenting att göra med att frånta förövaren ansvar för sitt agerande som sagt. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
    Jag tycker att du belyser något som är otroligt viktigt för att kunna göra något åt det faktum att vissa stannar i en osund relation och på så sätt även utsätter barnen för denna påverkan och osunda inslag av våld i olika former.

Det ligger nog en stor orsak i att man inte "vågat" gör detta tidigare pga. som du skriver risken för att det ska uppfattas som att man skuldbelägger dessa utsatta människor.

Kunskap gör att man för andra verktyg att lösa problemen med och okunskap gör att man famlar i mörkret och kanske inte gör de insatser som skulle göra skillnad.
Svar på tråden Kan jag förlora mitt barn