• Kringlan86

11- månaders vaknar minst varannan timme ????

Hej alla kloka! Är självstående med en dotter på 11 månader som aldrig har sovit riktigt bra. Men nu sover hon riktigt uselt och vaknar minst varannan timme. Håller på att bli galen! Det enda som får henne att somna om är att amma. Hon somnar även ammandes i min famn på kvällen och sen lägger jag ner henne bredvid mig. Även på dagarna sover hon helst ammandes i famnen, hon brukar sova två gånger 30-60 min per gång men oftast runt 30 min. Hon somnar för kvällen runt 19.30-20 och vaknar mellan kl 6 och 8. Nån som har något bra tips och råd? Vill inte sluta amma helt men helst sluta på natten. Men är rädd att hon kommer vakna lika många gånger fast bara ha svårare att somna om istället. Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden 11- månaders vaknar minst varannan timme ????
  • Anonym (Mamma)

Jag skulle definitivt råda till att sluta nattamma, det kan faktiskt för en del barn ställa till mer bekymmer! Fasa ut amningen och byt mot något annat, t ex bara sitta lite i famnen en stund. Viktigt är att lägga ner barnet medan det är sömnigt så det somnar i sängen på egen hand, annars sitter ni med nästa beroende av att somna i famnen istället. Det går att fasa ut rätt snabbt men man måste vara konsekvent.

Med det i åtanke råder jag också till att inte sluta nattamma helt utan ta bort ett enstaka mål i taget. Det är bra om ni kan ge napp istället under första fasen, nappen kan ni lätt bli av med i senare steg.

Låt henne alltså inte somna vid bröstet, det är prio ett! Sedan byter ni ut och fasar ut allt eftersom.

• Anonym (...)

Min var lika. Det blev långsamt bättre med tiden. Nu vaknar hon 1-2 ggr/natt och är 26 mån.

• scanmia

Min äldste var likadan. Han vaknade i 10-12 gånger per natt när han var 12 månader och jag var tillbaka på jobb. Men jag ville inte införa för stora förändringar med amningen när han hade så mycket annat nytt att vänja sig vid. Vid 14 månader sov han sig igenom sin första natt någonsin och efter det var det mycket lättare. Jag fortsatte amma honom till strax efter att han fyllt två.
    Min rekommendation är att ändra på det om du måste för din skull. Använd dig gärna av en metod eller ha åtminstone en plan, för det är inte alltid lätt att tänka klart framåt småtimmarna. Det finns en uppsjö olika metoder, från väldigt strikta till de som tar stor hänsyn till barnets behov. Du kan säkert hitta en som passar er och som du är bekväm med (kolla in Pantleys Somna utan gråt som startpunkt).
    Men tänk på att de utvecklas och förändras så väldigt fort i den här åldern så att om du kan hålla ut så kommer det kanske att lösa sig av sig själv.

• Kringlan86

Tack snälla för alla svar. Får ta tag i detta efter jul för orkar snart inte mer.. Så svårt att inte låta henne somna vid bröstet för det gör hon ofta ganska snabbt. Är ju skitsvårt att vara konsekvent på natten också när en har 1-års sömnbrist i bagaget. Är så avundsjuk på dom som har barn som sover bra!

• scanmia
    Kringlan86 skrev 2018-12-21 19:52:45 följande:

Tack snälla för alla svar. Får ta tag i detta efter jul för orkar snart inte mer.. Så svårt att inte låta henne somna vid bröstet för det gör hon ofta ganska snabbt. Är ju skitsvårt att vara konsekvent på natten också när en har 1-års sömnbrist i bagaget. Är så avundsjuk på dom som har barn som sover bra!

Ja, jag vet! Det går liksom inte att förklara för dem hur det är att inte sova en hel natt på flera år... Det kommer att bli lättare så håll ut! 
  • Snuttis2

Hej

Jag har en son på 15 mån som alltid varit riktigt mammig. Velat amma mkt o ofta både för mat som liten o trygghet som större. Har inte accepterat att somna utan bröstet o jag har fått ta alla nattningar o hel nätter sen han kom. Slutat dag amma för ganska många månader sedan då han nu börjar bli stor o äter vanlig mat utan problem. Men nattammingen har varit så viktig för honom . Han äter inte så mkt nattetid utan mkt trygghet snuttande för att somna om. Har sista halvåret tänkt sluta men hela tiden har en ny utvecklingsfas kommit, nya tänder dykt upp eller andra förändring skett som känts lite påfrestande o som gjort att det skjutits på framtiden .

Men nu för två veckor sedan bestämde jag mig.

Jag kom hem sent två kvällar ( pga jobb) vilket blev en bra ingång på det hela.

Så min man fick söva de kvällarna o sen tog jag nätterna som vanligt. På dagen pratade jag med sonen om att mamma, pappa , sonen o tuttisarna nu behövde sova bra på nätterna o inte vara vakna . Förklarade hur kvällens rutin skulle se ut, ex välling, pyjamas, bok, tutte mys i soffan o sen sova i sängen . Till kvällen berättade jag det igen o förklarade att på natten behövde alla nu få sova även tuttisen.

Första kvällen vart han hysterisk o grät en timma men vaknade sen bara två gånger o grymtade lite.

Jag sov brevid o upprepade hela tiden att mamma såg att han var ledsen o att jag fanns där.

Nästa kväll gnällde han en kvart o nu två veckor senare är det inga protester . Han gått från att vakna varje till varanna timma mot att nu vakna ca 2 g per natt. Sommar kl 20:30 sover till runt kl 07!

Jag tror att han liksom Jag var redo för förändringen. Då han fortfarande får amma som kvällsmys rutin så har jag samtidigt inte försvunnit för honom o närheten finns där. VVilket känts så viktigt även för mig!! Vet att många låter pappan ta över men för mig var det nödvändigt att visa att mamma finns kvar o inte försvinner helt plötsligt o att jag hade bestämt detta/stod stadig i mitt beslut.

Så förändringen som jag bävat för har vi klarat galant , han har blivit självständigare o mamma piggare o gladare!!

Oj det blev en bok hoppas du orkar läsa!!

• Anonym (...)
    scanmia skrev 2018-12-21 20:10:31 följande:

Ja, jag vet! Det går liksom inte att förklara för dem hur det är att inte sova en hel natt på flera år... Det kommer att bli lättare så håll ut! 

Tar hon flaska?
  • Anonym (...)

Oj menade att citera TS

• Kringlan86

Hon tar inte gärna flaska, hon kan ta nån klunk om hon är riktigt hungrig men inte annars. Tack Snuttis2 för långt svar! Skönt att höra att det går även om det inte finns någon pappa som tar över. Tycker du resonerar klokt!!

Tack scanmia för peppen, är verkligen fruktansvärt med konstant sömnbrist ????

• Anonym (Emma)

Äter hon bra under dagen och kvällen?Se till att hon är mätt på kvällen.Sluta amma på nätterna.

• Kringlan86

Hon äter för det mesta bra under dagen och dessutom en stor portion gröt innan läggdags. Tror egentligen inte hon käkar så mycket på nätterna utan hon snuttar och myser mest

Svar på tråden 11- månaders vaknar minst varannan timme ????